To pjuk or not to puke…kind of puke-ish

Er det noe jeg ikke liker,så er det å være kvalm. Jeg liker ikke å gå rundt og kjenne på den ulmende ekle følelsen i magen,sløvheten og trettheten og det å gå rundt å ikke vite om du skal spy eller ei. Jeg hater å spy. Ufrivillig. Jeg hater å måtte ligge og brekke meg..For når jeg er kvalm,så er det faktisk sånn at jeg holder igjen…eller,jeg vil holde igjen,fordi jeg ikke vil spy,fordi jeg ikke liker å spy. Ufrivillig. Jeg liker hvertfall ikke å ligge å vente på at jeg skal spy. Så selv om jeg helst vil unngå å spy,og holder igjen i håp om at jeg slipper unna,så spiser jeg heller kanskje en halv banan (om jeg har,eller whatever jeg har) bare for å kunne stikke fingeren i halsen for å bli ferdig med det når det ikke går over av seg selv,og  jeg ikke slipper unna likevel. Da er det bare å få det overstått..Jeg hater å ligge over doen og hyperventiler fordi magen ikke klarer bestemme seg for om den skal slippe løs noe eller ikke.

Jeg var nesten på det punktet der i går kveld. Jeg ble innmari kvalm. Det kom mens jeg hadde en av mine runder med maten. Jeg blir vanligvis ikke kvalm når jeg setter i gang med mine overspisingsrunder,bare stappafull,mett,psykomett,men ikke kvalm. Men i går ble jeg det. Jeg tenkte at det ville gi seg når jeg likevel skulle stikke fingeren i halsen og vrenge magesekken. Jeg trodde også at siden jeg var så kvalm,og jeg kanskje hadde kommet til å kastet opp likevel,så ville det nå komme ut mer ukontrollert  enn det blir når jeg kontrollerer det og det bare er frivillig. Men alt skjedde som «normalt»,kontrollert. Men kvalmen forsvant ikke. Det føltes fremdeles som at jeg kom til å måtte pøse ut av meg nye enorme mengder,enda en gang, hvert øyeblikk. At selv om jeg nå hadde tømt magesekken,så ville det komme ut mengder fra en ukjent plass nedi mageskrotten og male doskåla atter en gang,uten min vilje. Men det hendte ingenting. Nada,null,niks. Jeg ble istedenfor liggende på badegulvet,kvalm og uvel og prøvde å stagge kvalmen som kom og gikk i bølger,store bølger,små bølger..puste puste..roe ned.. Jeg måtte holde meg i nærheten av doen,i tilfelle det kom noe,kjapt og ukontrollert. Jeg liker ikke å spy.Ufrivillig.

Jeg kjenner på den samme ekle kvalmen i kveld også. Uvel,uopplagt. Men jeg må ikke kaste opp. Hvertfall skjer det ikke noe.  Jeg måtte bare gå meg en tur ut her i stad,jeg måtte ha frisk luft,men det hjalp ikke nevneverdig. Turen ble i grunnen bare langtekkelig,fordi jeg var så uvel. Jeg hater å være kvalm,og jeg hater at når det først er sånn, at det bare ikke kommer og gjør seg ferdig,uansett hvor ubehagelig og ekkelt det enn er. Det verste er jo at det faen ikke gir seg selv om jeg spyr frivillig. Hva skjer???? Nei,jeg er ikke gravid. Jeg mangler en viktig ingrediens for å være gravid,et aldri så lite rumpetroll . Jeg har hørt rykter om at det trengs en sånn snabel for å kunne få det,men jeg har ikke sett noe til noen snabel. Så med mindre et mirakel har skjedd,så er jeg altså ikke gravid.Men mirakler kan skje,det har jeg hørt skal ha skjedd før. Om det kan være noe jeg har spist? Heh,ja,men det kom jo opp, remember? Og det har bare vært på kveldstid. Kan man bli kvalm av å sitte og slappe av i godstolen? Hvis så,så skal jeg slutte med det omgående. Og ikke noe er annerledes enn det har vært tidligere kvelder. Same old shit all over. Jeg vet det går spysjuka,men hallo i luken,skal den angripe meg,så kan den pokker meg sørge for at jeg spyr da (ufrivillig) og blir ferdig med det,fordi jeg hater å være kvalm. Men om en liten stund skal jeg spy frivillig. Men med min flaks så blir vel kvalmen enda verre da.

Jeg ble kvalm tidligere i dag også,men det var av meg selv. Jeg gikk som en helt opp til jobb i morges.Vekslet mellom å være hektisk og rolig og behagelig på jobb.Gikk litt tidligere hjem, fordi jeg kunne. Gikk hjem og nøt at jeg var hjemme rundt kl.14,og det var helg! Jeg småryddet litt hjemme,slapp ut gneldrebikkja oppe her og dro fram sykkelen min fra boden. Så begynte jeg å lure på hvor tlf min var..Ikke i veska.Ikke i sekken.Ikke i jakkelomma.Ikke på gangen,ikke på badet,ikke noenplass….helvete! På jobb….Jeg hadde ikke rukket å slenge ræva nedi godstolen engang før jeg måtte ut igjen. Så da var det på med joggesko (fy f aen for en herlig følelse å ta på seg joggesko igjen!) og variere mellom normal gange,kjapp gange og tidvis jogging oppover mot jobb igjen (minst 100% stigning oppover dit..) Jeg skal ikke skryte på meg at jeg jogga mye,eller langt (ville du ha jogga opp mount everest? Nei,det ante meg ja..),men,fordi jeg i dag leste på sol.no,at man øker forbrenningen med 40% i en bakke med 10% stigning,så måtte jeg bare yte litt ekstra på denne turen opp for andre gang i dag. Det føles jo så bra etterpå,selv om det var hakket før jeg gikk i bakken da jeg var kommet på jobb..men overlevde. Men jeg ble kvalm av meg selv for at jeg i det hele tatt i utgangspunktet hadde klart å glemme igjen tlf på jobb,hvertfall når jeg kunne tatt helg kl.14. Jeg fikk skyss hjem. Jeg var kvalm da også. Jeg blir bilsjuk.

 

 

17 thoughts on “To pjuk or not to puke…kind of puke-ish

  1. Det er kjempeekkelt å være kvalm!

    Da er det mye bedre å bare få det opp med vilje. Og funker ikke det, ja da sliter man.

    Håper det går over snart. *klemmer*

  2. Går dessverre «spysyke uten spy» for tiden. Bare en piiinefull dose kvalme, uten noe mer action. Må være en av verdens mest unødvendige viruser, altså…
    Om du ikke er syk, så hadde det jo vært awesome om du fikk en sånn mirakel-frelser-baby, da. 2000 år er jo veeldig lenge mellom hvert sånt barn, så 😛
    (Shit, jeg er for trøtt til å skrive noe saklig, kjenner jeg…)

    Men, rart fenomen det der med at selv en bulimiker hater å spy av å være kvalm. Man kan spy hvor som helst, når som helst og uavhengig av ALT, nesten. Så lenge man ikke er kvalm, liksom. Merkelig!

    • Ja,det må være noe sånt som spysjuka uten å spy ja…for NOE er det hvertfall…
      Ja,tenk da,Jomfru Maria og Jomfru Laila,hahaha…sweet lordies.
      Ja,men å være kvalm er noe annet enn å spy…frivillig,for da er man ikke kvalm,haha.En vesentlig forskjell det der…

  3. Jess, jeg har smitte deg med spysjuken! Jeg kastet ikke opp av selve _spysjuken_ faktisk, gikk bare rundt og ble alt for kvalik, sånn helekroppenskjelver-kvalm

  4. svar; Jeg er helt enig med deg der. Jeg følte at hun på mange måter gikk imot meg, og ikke minst hennes kollegaer, om jeg kan si det sånn. For min del følte jeg det trygt å gjøre det på den måten som det ble gjort, og det sa jeg tydelig til henne også.
    Tusen takk for fine ord, Laila! 🙂

  5. Å spy «frivillig» og «ufrivillig» er knusende forskjellige ting ja, men det tror jeg bare vi som desverre vet forskjellen kan forstå..=) og i og med at jeg vet forskjellen sender jeg deg verdens største godbedringsklem, for fytti, så fælt det er å være kvalm!

    • Ja,en som ikke sliter med bulimi kan aldri sette seg inn i hvordan det er å spy frivillig,for mennesker flest synes jo det er heslig å spy,om det er frivillig eller ikke…
      Kvalmen er her ennå,så jeg håper bare den gir seg snart,for det er skikkelig ubehagelig….
      Takk ❤

Legg igjen en kommentar

