Å leve med triggerne..

Jeg har skrevet hvertfall et lignende innlegg tidligere,men det får gå,jeg blir liksom ikke ferdig med å reflektere ved de ulike temaen og problemstillingene jeg skriver om..

Det overrasker meg mange ganger hvor irritert jeg (og mange andre med en sf) blir med tanke på all slankingen som det til stadighet reklameres for,alle de ulike metodene som finnes,over «gå ned i vekt» fokuset januar bringer med seg etter all julefråtsingen. Om modellene som blir brukt i reklame..Hvor mye energi og ergrelse bruker vi kke på å forbannet alt dette opp og ned i mente? Hvor sint blir vi ikke på samfunnets fokus på tynnhet,sunnhet og «perfekthet»? Mange av oss har sterke meninger om dette her,og vi ytrer oss til vi blir gul og blå,men vi kommer jo ingen vei med det. Det fortsetter jo likevel i samme bane som det alltid har gjort.

Det som gjør at det er ekstra vanskelig for oss med en sf å bli frisk er nettopp pga alle triggerne rundt oss. Slankefokuset,»spis-dette-her-så-går-du-garantert-ned-i-vekt» diettene,treningsmetoder for raskere forbrenning,strammere rumpe og flatere mager. Oppskrifter som florerer. Spise ditt,spis datt. Reklameplakater,artikler,matbutikker,sammenkomster,lunsj,nyheter,internett,tv,radio,mennesker rundt oss. Overalt rundt oss er det et eller annet som forbinder oss til mat,kropp,vekt,utseende. Det er ikke til å unngå. I så fall må vi flytte til en hytte på fjellet hvor vi selv måtte lære å skaffe maten vi trenger for å overleve . Men vi må ha mat for å overleve. Vi kommer ikke unna mat uansett hva vi gjør,eller uansett hvor vi er. Det er sånn det er,og det er sånn det vil være.

Det kreves dermed en ekstra hard kamp for oss for å bli frisk. Ikke nok med at vi må lære oss å spise på nytt (lære hva som er normale mengder,og hva kroppen trenger) og godta at kroppen trenger næring for å leve, godta vekten,i det minste tåle å være normalvektig,så må vi også lære å leve med triggerne som samfunnet omgir oss med. Vi må lære oss å godta at vi ikke kan leve et liv uten at disse triggerne finnes rundt oss. Det nytter ikke at vi forbanner dem opp og ned i mente,selv om vi liker å gi uttrykk for hva vi mener,for de vi likevel ikke forsvinne. Vi må dermed lære å godta dem,og ikke la dem påvirke oss på en måte som gjør at vi faller utenfor stupet igjen.

Vi kan ikke forvente at samfunnet skal endre seg,eller innrette seg etter oss,men vi må godt å leve i samfunnet sånn det er.

 

Høsten 2006

20 thoughts on “Å leve med triggerne..

  1. Veldig bra skrevet! Jeg er veldig enig.
    Til og med jeg som ikke har en spiseforstyrrelse ergrer meg over alt dette fokuset på kropp. Delvis fordi jeg lett kan havne i en periode der jeg ikke spiser, delvis fordi jeg har mange venner med spiseforstyrrelser og delvis fordi det bare rett og slett er unødvendig med så mye fokus på noe så lite viktig (i det store og hele).
    Du har en stor kamp å kjempe, men jeg er sikker på at du klarer det!

  2. Du har virkelig maange gode poenger her!! Men alt dette viser jo bare hvor sterke oss med sf egentlig er? Selvom vi gjerne ikke akkurat tror på DET så ofte… Men, vi er!! 😉

    SV; tuuusen takk 😀 Har hatt en finfin helg:D

  3. Jeg er så enig med deg! Hvorfor kan vi ikke bare ha blader uten dette hysteriet? Alle sier jo til syke at kroppen ikke må være i fokus fordi det er ikke viktig, men hvorfor i all verden ser vi det over alt? 😛

  4. Er så enig, forferdelig med alle triggerne- overalt HELE JÆVLA TIDEN….

    Men vi kan ikke gjøre så mye med det, i hvert fall ikke som syk.

    Ergo er det en bragd å bli frisk, men ingen umulighet!

  5. Har aldri hatt sf problemer selv, men reklamen over det «perfekte» mennesket har alltid irritert meg. Vi er jo perfekte alle sammen, uansett utseendet, vekt, utdannelse, arbeid, bil du kjører osv…Tror jaget etter å bli «perfekt» ikke bare er en trigger for sf, men også årsak til mange andre problemer, slik som gjeldsproblemer, angst, overarbeid osv… Et flott innlegg!

    • Jepps,dessverre…men tingen er,som ikke klarer å tenke over så mange ganger,vi er alle unike,vi har vårt særpreg,likevel gjør så mange (me included) alt for å bli lik andre…whats tha frekking deal with that??? gawd…lordies…people are weird things…
      Takk 🙂

  6. Ingen er perfekte hele tiden. Hva er lukketiden på et slikt bildet. 1/100 sekund. Som i tilegg er manipulert. Det er den tiden de tilfredstiller nåtidens skjønnhetsidealer.

    Se på reklamene på side2. Et nettsted som i stor grad hendvender seg til unge damer. Bare kropp. Du er inne på noe vesentlig her Lalila. Det som er målgruppen til mange av disse produktene er også dem som er sårbare og eksponeres for reklamen.

    Jeg er ikker perfekt, men jeg har det da bra.

  7. Halleluja, Laila!
    Dette like jeg. Og HELT enig i avslutningen din. Det er vi som må endre innstilling (for vår egen skyld). Jeg irriterte meg gul og blå, men har endelig innsett at det ikke kommer til å snu. Så nå tar jeg det (prøver jeg å ta det) for det det er. FAKE FAKE FAKE.
    Verst er det med slanking og dietter og treningstips, synes jeg. Nå som jeg skal opp i vekt føler jeg at jeg TROSSER det som er sunt, at alt jeg gjør er usunt bare fordi jeg ikke «får lov» til å følge diettene og treningstipsene etc. Men det som bladene fremstiller som sunt er jo for meg det motsatte. Bare å akseptere. Vanskelig i stressende perioder, men noe jeg jobber med 🙂

    Og jeg VIL JO IKKE flytte i en hytte på fjellet uten internett. I wants to read your blog!

Legg igjen en kommentar

