«Synes du jeg er tynn?»

Jeg fikk et spørsmål av Lise som lurte på hva man sier til en spiseforstyrret om hun/han spør:»synes du jeg er tynn?»

Dette er jaggu meg ikke et enkelt spørsmål å svare på. Om man ikke vet at vedkommende som spør et slikt spørsmål ikke har en sf,så er det hvertfall veldig lett å tråkke i salaten med begge bena. Nettopp fordi man ikke vet hva man egentlig blir spurt om. En som sliter med en sf er en mester i å overtolke alt som blir sagt. I verste mening. Om noen kommer med en kommentar som i utgangspunktet er godt ment,som f.eks: «Du ser godt ut»,så vil den spiseforstyrrede tenke: «H*n synes jeg er feit/lagt på meg.»  Spør man kjæresten,venner eller noen i familien om dette spørsmålet,så vil de mest sannsynlig gi deg et svar som ikke på noen måte vil såre deg,altså,de forteller deg hvertfall ikke at du er feit. Man vil jo ikke gi noen man er glad i et svar som vil såre hvertfall,selv om et positivt svar,sett i den som svarer sin øyne,så kan den spiseforstyrrede tolk svaret negativt,og alltid tenke at det som ble svart var bare noe de sa fordi de ikke ville såre. Komplimenter er vanskelige å ta imot,og man tror ikke på kommentarer som sier at «ja,du er tynn

Har du innsikt i hva det vil si å ha en spiseforstyrrelse,så bør du være obs om du får et sånt spm. Trå varsomt så du ikke tråkker i salaten. For som sagt,den spiseforstyrrede er en mester på å over/feiltolke. Samtidig så ligger det en forventning der av den spiseforstyrrede,for om man får et «ja» til svar,så bekrefter det bare at det de gjør for å få vekten ned funker,og at det derfor ikke er noen grunn til å stoppe der,for vekten blir aldri lav nok/bra nok. Jaget etter et lavere tall ligger der hele tiden. Svarer man:»Jeg synes du er helt normal jeg,du er fin» så vil det tolkes som «jeg er feit,jeg må gå ned mer«,for hvem med en spiseforstyrrelse,som ikke er i noen tilfriskningsfase» vil vel være fornøyd med å være «normal«?

Jeg er redd for å spørre sånne spørsmål til andre,nettopp fordi jeg vet at svaret fra den andre som regel vil bli feil for meg. Og om noen kommenterer vekten min,så er det som regel ved vektnedgang,og da kjenner også jeg på den «gleden» det gir meg som bekrefter at jeg gjør noe «riktig«,i følge spiseforstyrrelsens meninger. Og jeg blåser det som regel bort når sånne kommentarer kommer på banen,fordi jeg anser jo ikke meg selv for å være tynn. Jeg har nå vært spiseforstyrret i så mange år,og jeg er nå der at jeg klarer,i enkelte tilfeller,å la vær å over/feiltolke om noen kommenterer at jeg ser «god nok» ut. Men klart,det avhenger også mye hvordan dagsformen er,hvordan jeg føler meg. Med tanke på hvordan jeg selv føler at jeg ser ut. Har jeg en sånn dag der jeg virkelig føler meg feit,til tross for at jeg ikke ser noe annereledes ut enn dagen i forveien,hvor jeg så akkurat likedan ut og følte meg ok,så vil ikke «god nok» bety noe annet enn at jeg er feit i andres øyne også…

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg har ville at andre skulle ha svart meg på et sånt spørsmål. Jeg ville mest sannsynlig ikke blitt fornøyd med svaret uansett. Dessuten er vi alle som sliter med en sf ulike,og har ulike formeninger om hva som er tynn,normalt og feit. Det som er tynn for meg,kan være normalt eller feit for andre. Det som er normalt eller feit for meg,kan være tynn for andre. Så det er ikke et enkelt spørsmål å besvare Lise,men om man f.eks kommer med et svar som: «Du er perfekt som du er»,så er kanskje det hvertfall et mer nøytralt svar som den spiseforstyrrede ikke helt hvordan hun/han skal tolke. Uansett svar så vil det mest sannsynlig være «feil» svar samme hva du sier. Fordi den som spør er syk.

Dette innlegget er min mening og mitt syn på dette temaet,og jeg kan egentlig bare svare for min egen del. Dere andre spiseforstyrrede kan godt komme med egne synsvinkler på nettopp dette her,fordi som sagt over her,vi er alle ulike og har ulike formeninger om hva som er «tynn», «normal» og «feit» Hvilket svar hadde dere ville hørt,og hadde dere blitt fornøyd med svaret,uansett?

27 thoughts on “«Synes du jeg er tynn?»

  1. Jeg blir sjelden fornøyd med noen svar, alt blir i mitt hode gjort om til at jeg er feit uansett… Og om noen kommenterer vektnedgang, ja da får jeg mer motivasjon og vil ned enda mer.
    Om noen forteller meg at jeg er perfekt som jeg er klarer jeg absolutt ikke å tro på det, for hva er perfekt med meg liksom? Er jo ingenting, ikke tynn tok, ergo ikke bra nok..

    Vanskelig spørsmål det der altså.. Vekt er så vanskelig, og alt er jo så ambivalent. Spørr man spørsmålet på en feitedag så blir jo alt galt, men har man en dag der fornuften er litt fremme og man kanskje føler seg litt mer ok kan man jo til en viss grad ta til seg et svar uten å vri og vende så mye på det.

  2. Jeg pleier tenke at det er ikke det svaret h*n trenger -kanskje heller et kontraspørsmål -syns du det er vits i at jeg svarer? skal vi heller snakke om hvordan du har det?

      • Det spørs når jeg ser, hvordan jeg ser, hva jeg ser i, sammen med hvem, hvordan jeg har det og hvor lenge jeg har vært alene, hva jeg har gjort og ikke gjort og tusen faktorer til. Anoreksien vræler i meg, og det å holde ut i ikke å gå ned er knapt overkommelig. Så jeg syns nok jeg er styggfeit. Men JEG godtar ikke konsekvensene av å velge den stemmen.

  3. Jeg tror at at om man får et slikt sp.mål så er det kanskje en ‘innbydelse’ til å spørre om h*n trenger noen å snakke med. Jeg har fått sp.målet… hva tenker du om jenter med SF ?
    Jeg spurte tilbake, hva tenker du om det siden du spør meg ?

    Så kom det fram ettervært at h*n hadde SF.

    Men det kan jo kanskje ggå an i dete tilfellet å spørre: hva syns du selv..?

    Ja, bare noen tanker i natten
    Klæm fra lillemybibmama ❤

  4. veldig bra innlegg laila! 🙂 jeg vet med meg selv at jeg blir glad og vil fortsette hver gang noen forteller meg at jeg ser slankere ut…skummelt…man blir liksom aldri fornøyd…

  5. Det er vanskelig det der… for man VIL jo gjerne si «du er altfor tynn» (hvis/når vedkommende faktisk er det) i håp om at de på magisk vis skal innse det selv, men det vil vel mest sannsynlig bli tolka som noe annet enn hva man mente også.

    Jeg har sikkert hoppa utti salaten titt og ofte på sånne spørsmål – skal være litt mer forsiktig heretter 🙂 En veit jo aldri hvem som har en SF og ikke; og hvis folk man ikke kjenner så godt begynner å stille slike spørsmål, så bør man være litt obs på hva svaret blir.

  6. Dette spørsmålet er tricky for mennesker uten sf, også! Jeg vet jeg burde slanke meg omtrent fem kilo, men jeg vil jo ikke at andre skal legge merke til alt fettet mitt. Samtidig så, om de sier jeg er slank, så lurer jeg på hvorfor de lyver til meg.

    Og om venninner spør om jeg synes de er tykke, så er det helt forferdelig! Samme hvor tynne eller tykke de er, så er det vanskelig å svare.

  7. Var litt fristet til ikke å kommentere, for jeg vet ikke helt.

    Men jeg tenker jo at det nesten er bra å være ærlig? «JA, du er altfor tynn». Å si til en undervektig person at han eller hun er «perfekt som man er», er jo løgn (og farlig). Det vil jo sende personen i helt feil retning. (Helt perfekt er jo ikke tynn NOK). Men som du sier, så kan alt tolkes feil. Og jeg er enig i at man kanskje skal fokusere på annet enn vekt, som andre har nevnt over her, og heller snakke om hvordan man har det. Men på et direkte spørsmål så ville jeg satt pris på at noen var ærlige. (Kanskje fordi jeg ble helt paranoid av at alle skulle si «riktige» ting hele tiden, og endte opp med ikke å stole på noen). Når man ikke klarer å se seg selv klart og tydelig, så trenger man å ha tillit til de rundt seg. Jeg brukte LANG tid på å stole på andre, men har en lege og en nær person som jeg stoler hundre prosent på. Jeg vet de ikke lyver til meg, verken når det gjelder vekt eller andre ting. Har hjulpet meg veldig.

    Vanskelig spørsmål, Lailia. Vekt er sååå sårt, både for oss med SF og for alle andre. Ble kanskje bare babbel, dette…

    GOD HELG til deg

    • Ja,enig i det du sier,men en med en sf kan også føle begeistring om en som svarer ærlig sier det som det er…altså om de synes de er farlig tunn…men ja..alt kan overtolkes..vanskelig spm å svare på om man ikke vet å returnere spm,eller åpne for en samtale. Noe som er vanskelig for de som ikke vet hva en sf går ut på,og kanskje ikke tenker i de baner…

      Og ja,det er VELDIG sårbart område…

  8. Nå har ikke jeg noen spisefortsyrrelse, men forleden møtte jeg en gammel bekjent i byen. Sikkert 15 år siden jeg traff ham sist. Før vi rakk å si hei sa han fy faen hvor feit du er blitt. Kunne blitt veldig feil om det ble sagt til feil person. Jeg takler det greit. Ikke alle som gjør det.

  9. Bra innlegg!!
    Har slitt med spiseforstyrrelse selv. Er mange år siden jeg spydde med vilje og har noenlunde grei kontroll på maten nå. Selvbildet er fremdeles fucka opp da. Ikke hele tiden, men har »feite» dager innimellom der alt er bare dritt fordi jeg føler meg fæl selv om jeg egentlig ikke er det :-s
    Jeg liker verken å få komplimenter eller ærlige tilbakemeldinger på utseendet. Bare vrir og vrenger på alt og analyser det til å bli noe negativt uansett. Beste jeg vet er når folk ikke bryr seg. Når vennene mine ikke legger merke til om jeg har tatt av eller gått opp i vekt. Når de bare gir komplimenter for klærne, hårsveisen, humoren min osv, alt som ikke har med kropp å gjøre. Eller gutter som er like interessert samme hvor ustelt og stygg jeg ser ut. Driter i hva andre synes egentlig, viktigeste er hva jeg synes selv. Har jeg en dårlig dag er det best å takle den alene, har jeg en god dag og føler meg FIN så vil jeg bare nyte den uten noe stress. Andres kommentarer bare fucker opp balansen inni meg, bedre at de lar utseendet mitt være et ikke-tema mener nå jeg =)

  10. Psykologen jeg går til nå sa til meg at «Du ser ikke spiseforstyrret ut.» Flaks at jeg heller ikke er det lenger, for om jeg hadde vært det tror jeg den kommentaren fint kunne sendt meg ut i en ny slankekur. Tror, som flere over her, at det lureste er å la være å kommentere andres kroppsstørrelse og -fasong.

Legg igjen en kommentar

