Dårlige tenner pga bulimien

«Regelmessige brekninger over lang tid kan gi etseskader på emaljen. Ofte går det langsomt og kjennes ikke, men skadene kan bli omfattende.
Til sykdomsbildet av spiseforstyrrelser; anorexi og bulimi, hører regelmessige brekninger over lang tid. De sure oppstøtene som passerer munnen belaster tennene og kan gi etseskader på emaljen. Omfanget av disse skadene kan variere fra svært små

til mer omfattende.»

Er det noen av bivirkningene av bulimien jeg har,så er det tannskader. Store tannskader. Ikke nødvendigvis så veldig synlig,og det kunne selvsagt vært mye mye verre enn det allerede er,men det er ille nok. Jeg har hele livet hatt veldig svake tenner,jeg har aldri kommet ut fra tannlegen med null hull (helt fra jeg var lita) Jeg har rotfyllt en del tenner,jeg har trekt,jeg har hatt utallige hull,jeg har mistet biter og hele tenner.

Samtidig har jeg selvsagt tannlegeskrekk…jeg hater det. Hater tannlegen ,hater tannlegeventerommet,hater tannlegestolen,hater tannlegepirken,hater bomullsdottene man får stappet kjeften full av,hater borret,hater lukten,hater den surkledingsen,hater bedøvelsessprøyten (likevel er det aldri snakk om å borre uten) Jeg_hater_alt_ved_det! Aller mest hater jeg de høye prisene. Jeg vil bli ruinert av alt som må fikses.

Den forrige tannlegen jeg hadde søkte om støtte fra NAV for meg,men jeg fikk avslag fordi det var 2 år siden sist jeg hadde vært hos tannlegen,og det var dermed ikke en selvsagt grunn at det var pga bulimien at tennene mine var så føkka. Det ble sendt med journal fra de 2 tannlegene jeg har hatt før der igjen,og skriv fra legen min om bulimidiagnosen jeg har. Det var likevel ikke gyldig nok grunnlag.

Hadde jeg vært inn under hjemmespykepleien så hadde jeg fått dekt tannlege,men jeg disponerer selv medisinene mine,så jeg har ikke den muligheten,dessverre…Men nå jeg bare bestille meg en tannlegetime,fordi jeg knakk en tann i to her istad,ingen deler som ramlet ut,men det er en sprekk som deler tannen i to…jeg kan ikke ha det sånn,for nå går det jo knapt an å spise,ikke på noen av sidene. Sånn galgenhumoristisk så kan jeg jo si at dette her er «positivt» for da blir jo spisingen redusert,men realistisk sett kan det ikke være sånn. Jeg må snakke med dem på Nav,få en skadeoversikt av tannlegen,og søke om støtte. Jeg har ikke muligheter til å få dekt dette selv med de skadene som må det må ordnes opp i.

Jeg håper virkelig at man en dag kun trenger å betale egenandel hos tannlegen. Det er for drøyt med de kostnadene som er i dag.

 

 

28 thoughts on “Dårlige tenner pga bulimien

  1. huff.. du må ha noen enorme smerter da tannen brakk? :S huff!! jeg synes det er helt tragisk at det skal være så jævelig vanskelig å få det man egentlig skulle hatt krav på.. huttetu. dette er jo nok til å bli gal av, nav..
    ¨jeg håper virkelig du får dekket det, jeg trodde egentlig det var en selvfølge også jeg, men tydeligvis ikke.. krysser fingrene for deg vennen ❤

  2. Herregud, stakkars tannen din, Laila!
    Burde vært en selvfølge at du får det dekket. I teorien. Snakk med NAV, kjemp med nebb og klør, ikke gi deg.

    Tenker på deg!! Stor klem fra meg

  3. hihi, du er så søt på det julenek-bildet!

    har faktisk ikke tannskrekk, jeg. synes liksom de fleste har det? men gruer meg litt til å trekke visdomstann, når den tid kommer.

    spis fluor ;P

    • Du er heldig….skulle ønske det ikke plaget meg å gå til tannlegen heller…har trekt visdomstann,det var ikke videre godt for å si det sånn,men det var fordi den jævla roten satt så godt fast,og så fikk jeg selvsagt betennelse i etterkant…just great…

  4. Tannleger er skumle!

    Jeg knakk en rotfylt tann for noen år siden, og den ene siden datt ut. Jeg har fremdeles ikke vært til tannlegen med det. Jeg utsetter og utsetter. Så lenge det ikke gjør vondt så ser jeg ingen grunn til å dra 😛 Klarer meg fint med en halv jeksel inni der jeg 😛

    Skjønner ikke at du ikke får det dekket :S Er jo åpenbart at du egentlig skulle fått det dekket synes jeg. Men det er typisk NAV da… Tannlege er så dyrt at jeg måper hver gang jeg hører prisene. Mimmi måtte trekke to tenner rett før jul og fikk aldersrabatt siden hun er 84 år gammel, og likevel måtte hun betale over 2000 kr! Bare for å trekke to tenner! Det var gjort på under et kvarter liksom… Jeeez.

    • Nettopp,så lenge man ikke kjenner noe,så går det bra liksom…men det blir jo ikke bedre av å gå sånn…
      Djeez,ja det er steindyrt å gå til tannlege,ikke rart så mange utsetter det…

  5. har det på akkurat samme måte som deg :/ jeg får det dekt da..men likevel, er ikke lettere forde…

  6. Huff! Har tenkt endel på disse tannproblemene, tror jeg har sterke og friske tenner – men vet jo ikke! Det går litt i perioder hvor mye jeg har kastet opp, men nå er jeg inne i en god periode. Håper jeg ikke har fått skader…

    Forferdelig å høre om dine skader, håper du får det dekket! MAV kan være skikkelig dritt å kommunisere med, men jeg tror først og fremst at det ikke er de som jobber der (ikke det at jeg tror at di tror det) som gjør feil/dårlig jobb, men et skikkelig råttent regelverk som trenger real oppussing!

    Lykke til hos tannlegen, vet det kan være skummelt!

    ❤ vamp

    • Nei,det er jo ikke de som jobber der som nødvendigvis gjør en feil,men det er de som behandler saker og tar avgjørelsene til syvende og sist,så det kommer jo litt an på hvem man treffer på der…Jeg har jo tross alt dokumentasjonen som trengs…

  7. Jeg har alltid visst at oppkast går utover tennene.. Men det har aldri bekymret meg, det var jo myyye viktigere å kaste opp.. Nå er det flere år siden oppkast er ute av bildet for min del, men nå plutselig faller munnen fra hverandre. Har brukket to tenner og resten er tynne som aspeløv. Fikk dekket både de brukne tennene og et slags lag de har lagt bak tennene for å styrke og beskytte. Tror det kostet 600 pr tann så da kan dere jo bare gange opp. Vet desverre ikke nok om reglene til å gi noe råd om hva du kan gjøre. Håper det ordner seg..

    • Så lenge jeg er langt over grensa for alderen hvor man får gratis tannlege,og siden det er så mye som må gjøres,og jeg går til privat tannlege så vil det koste meg masse penger…så ja,men vi får se,håper det ordner seg på en måte hvertfall…

      Takk for tilbakemelding 🙂

  8. Åh æsj håper tenna til alle på NAV ramler ut en dag. De burde skytes hele gjengen. Og tannlege er dyrt nok uten skader.

    Fint du sa det der som «over 2 år så er det din egen feil», for jeg går knapt til tannlegen hvert femte. Jeg er heldig og har gode tenner da, og ikke bulimi, så det er aldri noe galt. to siste tannlegebesøk siste 6 årene eller noe har vært pga visdomstenner.

    Så ville de ha meg på besøk for å se på resten. Grøss greit, tenkte jeg. Er vel på tide. Gjett hva? Ingenting galt, 900 kr for å fortelle meg det. Fint det. om 5 år så koster det vel enda mer og fortsatt ikke noe galt.

    Tannlege og legehjelp er menneskeretter. Klart det må være noe man har råd til!!!

    • Ja,det er helt tragisk at det skal være så dyrt at folk faktisk må vurdere,og i verste fall velge bort det å gå til tannlegen fordi det er så dyrt…Det er ikke rart det er så dårlig stelt med tennene til så mange når det er sånn…

  9. Jeg har tannlegeskrekk. Når økonomien er stram, noe den ofte er velger jeg alltid bort tannlegen. Heldigvis har jeg sterke tenner, men har nå ikke vært hos tannlegen siden 1996.

  10. nei, jeg får bare 40 % skal jeg ha mer må jeg på sosialen sa tannlegen..og det sa nav også da jegs nakket med saksbehandler.
    for noen år siden måtte jeg ut med ca 20 000 men fikk avslag på søknad pga hadde gått 3 år siden jeg hadde vært hos tannlege.
    nå får jeg 40% dekket av nav pga dårlig spyttproduksjon pga antidepressiva (pga bulimi).. så spurte jeg om ikke jeg kunne søke pga bulimien også, men fikk høre at det var ingen vits for 40 % er største man kan få fra NAV. hvor har du hørt dette med 90? jeg trodde det først jeg også:( 40 prosent er for lite når d er så store summer.. men bedre enn ingenting…
    -j-

    • en kompis av ex’n min fikk dekt så mye sa han..men aner jo ikke hvor mye det var snakk om da…men heh…40% er jo noe,men ikke NOK.

  11. Jeg får dekket tannlege fordi jeg går i psyk.behandling. Trenger bare ha med et skriv/erklæring fra behandler/poliklinikk. Har du sjekket det?

  12. Håper selv jeg får dekt tannlegene av nav.. av samme grunner som deg har jeg da veldig eh, fucked tenner + emalje feil,så kan ikke akkuratt skryte av gliset mitt for og si det slik,haha, kan nesten vedde på at vær eneste tann i munnen min er mer eller mindre skadet.. er det noen mulighet og få dekt og få fikset tennene under narkose?
    ( svar gjerne på bloggen min, satt den i epost feltet slik at jeg kinda forblir litt anonym )

Legg igjen en kommentar

