Den vanskelige maten

Jeg merker at det er veldig vanskelig å fokusere på oppgaven min når jeg er her hjemme hos foreldrene mine og det er jul. Jeg gjør jo liksom sånne typiske «avslapningsting» (som kryssord f.eks) men selve oppgaven ramler liksom litt ut likevel. Tankene om maten er der jo konstant,men det er så mye vanskeligere å holde igjen nå,og å holde på fokuset om å kjenne på,og akseptere at tanken kun er en tanke. Kjenner meg veldig rastløs. Det er vanskelig å klare å roe helt ned. Jeg står hele tiden i et eller annet gir. I cant gear down. Finner liksom ikke helt roen…inni meg.

Jeg prøver å tenke på at det er jul,at jeg skal kose meg,å nyte dagene jeg har fri,for det er jaggu meg ikke lenge til den grå hverdagen er tilbake igjen. Jeg tenker at jeg må benytte dagene til å kose meg,bevare julefølelsen. Jeg har satt meg ned og sett på noen filmer som har gått på tv på dagtid de siste dagene,og i morgen er det Narnia,og jeg skal definitivt se den og kose meg max! (Selv om det kun er noen uker siden jeg sist så den..)

Maten er som den er,som jeg forutså at den skulle bli. Mat er vanskelig i jula,det er altfor mye av den,altfor mye å velge i,altfor mye tilgjengelig. Jeg elsker jula,men maten er et stor aber hvert år. Matmessig så gleder jeg meg til jula er over,komme tilbake til den hverdagen hvor maten ikke er like tilgjengelig på samme måte som i jula. Til å være alene når matkickene setter inn,til å henge over min egen doskål.

Den hverdagen setter inn allerede om 6 dager. 6 dager igjen hvor jeg kan nyte å ha fri,samtidig som maten er et problem fra jeg står opp til jeg legger meg. 6 dager igjen jeg til jeg sier meg ferdig med juleferien og det er 1 år til neste gang.

 

8 thoughts on “Den vanskelige maten

  1. Julen er ikke noe annet en stor mat orgie spør du meg.. Altså, det er jo store måltider hele tiden. Og fristelsene står fremme hele døgnet… Dermed blir det fort vanskelig når det kommer til maten & tankene..

    Men bra at du finner kryssord, en film o.l. som noe holdbart, og koser deg med det 🙂

    Klem

  2. Neste år er det annerledes!!!!! Jeg gleder meg tl du får oppleve å ha en spyfri jul, jeg har hatt to (TO!!! ETTER FEMTEN ÅR) med denne, og det samme vil du snart si!!!!! Jeg VET det, for du er snart klar. Det er jeg bombesikker på. Jeg gleder meg.

  3. Vi har heldigvis roet matinntaket i det siste vi da. Julematen forsvant ut av huset 1. juledag. Siden da har vi spist suppe og biff til middag 😛 I går droppet vi middagen helt siden Særraren var syk og ikke hadde matlyst.

    Må innrømme at det er deilig å slippe alt matstyret nå i romjula. Nå er det egentlig bare nyttårsaften igjen med overflod av mat, så det skal bli godt når den dagen er over også og man kan gå tilbake til «normalen».

    *klemme masse på!*

  4. For oss som sliter med maten er jul = mat, strev osv.

    Jeg håper du klarer å få noe godt ut av de siste 6 dagene. Jeg vet ikke om du har prøvd det, men det har du kanskje. Jeg har perioder hvor mat går på høykant ned, uansett om jeg liker det eller ikke. Jeg har jobbet veldig bevist med et skjema som heter BASTA, Hvor hver bokstav har sin betydning:
    B-berøring
    A-avledning
    S- Husker ikke:S
    T- husker ikke:S
    A- avslappning

    (kan finne det hvis du vil)

    – men det handler om å tenke hva man kan gjøre når trangen setter igang. trenger jeg å dra til noen (trenger jeg en klem) eller trenger jeg å ligge rett ut å se på tv, elelr gjøre noen øvelser osv. 🙂 ❤

  5. Kan du legge oppgaven til side og ta den opp igjen i januar??? For det verste som finnes er sånn halvveis-tid. Når du føler at du BURDE jobbe OG at du BURDE kose deg. Og så ender du opp med å gjøre begge deler halvveis. Altså: Ingen av delene.

    Jul er matkaos. Godt og vanskelig på en gang. Håper du får noen fine siste juledager, Laila!

    Stor klem

    • Jeg har neste time hos min psyk.spl den 4. jan.,og skal til da ha gjort denne oppgaven hvertfall 1 gang…så ja…

      Takk takk 🙂

Legg igjen en kommentar

