Kjære lille pike.

La aldri noen fortelle deg hvor lite du er verdt. La aldri noen fortelle deg at din verdi ligger i dine antall kilo. La aldri noen fortelle deg at din verdi ligger i hvordan du ser ut. La aldri noen fortelle deg at du er mindre verdt fordi du ser annereledes ut. Alle er vi annereledes enn alle andre.Vi er ulike,det er bare en av oss alle.Det forteller oss bare at vi alle er unike,på hver vår måte. Du er unik lille pike.

Kjære lille pike. Lykken i livet ligger ikke i antall kilo,i å være «tynn«,i å være best,i å trene mest,i å spise minst. Du er vakker som du er,du elsket for den du er lille pike,livet blir ikke bedre på noen måter om du begynner å rote med mat,vekt og kropp. Tynn er ikke ensbetydende med lykke. Ikke utsett kroppen din for noe som du kommer til å bruke år på å angre på i ettertid. Å ha en spiseforstyrrelse er på ingen måte glamour,det finnes ikke noen fine sider. Det eneste du får igjen,er en skadet kropp og et ødelagt sinn.

Kjære lille pike. Bruk tiden i livet ditt på familie din. På vennene dine,for om du blir syk vil mange av dem forsvinne. Bruk tiden på å komme deg gjennom skolen,få deg en utdannelse og bli det du har lyst å bli. For blir du syk,kan det ta mange år før du får tatt igjen alt du har mistet. Bruk tiden på dine interesser,ting du liker å gjøre,for hvis du blir syk,så er det ingenting som interesserer deg lengre. Du mister all livsglede,på det som virkelig kan kalles gleder her i livet,for den eneste «gleden»  du vil få hvis du blir syk,er å dyrke det syke,sånn at det syke blir enda sykere,og din verden blir enda tristere. Du vil miste gleden å glede deg over livet.

Tynn er ikke = lykke.

Fordi,lykke er ikke å la kroppen forfalle.Lykke er ikke å la hverdagen domineres av trening og mat.Lykke er ikke å isolere seg fra omverdenen. Lykke er ikke å sitte dag inn og dag ut og regne kalorier. Lykke er ikke å være nedtynget av mørke tunge tanker som du ikke klarer å dele med noen andre. Lykke er ikke å sitte over doskåla og fingrene langt nedi halsen. Lykke er ikke å få så ødelagt tenner at du må bruke flere tusen kroner få å få litt orden i munnene igjen. Lykke er ikke å besvime av utmattelse fordi du har spist for lite,trent for mye,er dehydrert,eller har kastet opp for mye. Lykke er ikke å ligge på sykehuset med en slange gjennom nesa fordi du ikke vil spise. Lykke er ikke å være innlagt på psykiatrisk fordi du ikke klarer ta vare på deg selv. Lykke er ikke å bruke opp alle pengene dine på mat,fordi du må spise og spy,selv om du egentlig ikke makter det. Lykke er ikke å gå på antidepressiva,men det kan du ende opp med å måtte bruke,fordi når du ødelegger kroppen din på den måten,så kommer depresjon på kjøpet. Lykke er ikke å ville dø. Lykke er ikke å trene til du stuper. Lykke er ikke å redusere hjertekapasiteten din. Alt dette vil du oppnå ved å begynne å rote med mat,kropp og vekt.

Lykke er:

  • Tid med familien din
  • Tid med vennene dine
  • Å bruke tid på interessene dine

Bruk livet ditt til å gjøre noe godt for deg selv. Vær snill mot deg selv lille pike. For livet handler ikke om å være tynn. Det er kun en illusjon.

Du er god nok som du er. Lev livet ditt.

38 thoughts on “Kjære lille pike.

  1. Tenk om alle ble født med den selvinnsikten. Det hadde vært supert. Tror det kunne spart mange for mye smerte.

    Sterke ord med sterkt budskap.

    *klemmer*

  2. Fint innlegg! Jeg er en 23 år gammel jente som har lidd av ortoreksi (overdreven sunnhet) siden jeg var 18 og begynner bli dritt lei! Gradvis utfordrer jeg meg selv, og klarer i dag å la andre lage mat til meg, se at de bruker smør og olje og ikke få noia. Husker engang kjæresten min kom med et hjemmelaget kake-stykke på bursdagen min. Men jeg sa nei, det kan jeg ikke spise. Han begynte å gråte… Ikke jeg.. Jeg mistet min kjære på grunn av min sære hverdag og fokus på helt feil ting. Han klarte ikke leve med meg…
    Jeg har jobbet som modell siden jeg var 17, noe som ikke akkurat hjelper på selvbildet (ja, belive it or not!) har flere venniner i bransjen som ikke orker mer.. Man skal ikke se ut som om man er 16 når man er 23!
    I fjor da det ble slutt med kjærsten min hadde jeg tre drittøffe måneder og trodde jeg skulle dø. Men, da, etterhvert var det NOK! jeg tok meg sammen, ble sosial, var mye på byen.. Og levde livet! Litt side om side med ortoreksien, men det ble bedre. I dag sliter jeg fortsatt, men har insett at utseende ikke er alt! Da jeg var på mitt tynneste var jeg deprimert, irritert og ustabil.. Jeg mistet all sexlyst, var sliten hele tiden og sint på verden. Kjærsten min er tilbake, etter ett år fra hverandre, og jeg akter ikke miste han igjen på grunn av en dustete ide om å bare spise sunt (altså salat). I dag er mottoet alt med måte!

    Til alle der ute, seriøst, ikke begynn å tukle! Det ødelegger hele livet!!! Tilslutt mister du deg selv og alle de rundt deg.
    Lykke til Laila, dette klarer du. Og husk det er bare du som kan gjøre deg selv frisk;)

    • Kjempebra at du har blitt bedre,at ting ser lysere ut,og ikke minst at kjæresten er tilbake 😀 Og ja,alt med måte er vel den gyldne middelvei 🙂

  3. Veldig bra som alltid Laila 🙂

    Men for min egen del så er det litt misvisende, jeg var ikke kul eller bra nok for «vennene» mine, ei heller for familien min. Det eneste som gjaldt var prestasjoner, og da blir fort vekten også et mål på vellykkethet. Var jeg vellykket på alle områder var jeg bra nok. For meg er lykke å være bra nok og bli akspetert av meg selv og andre slik jeg er, uten å nåles hele tiden. Denne kronikken beskriver mye syns jeg: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/lund/article3914793.ece Vi skal måles opp og ned, og verdien vår avgjøres av tall.

    Bloggen din har alltid vært kjempe bra, og det er veldig gøy å se at den dukker opp flere og flere steder. Tusen takk for at du tørr å eksponere deg selv så mye, det er viktig så psykisk helse blir mindre tabu.

    Klem Tina 🙂

    • Ja,det kan være ulike grunner så klart,men med dette innlegget håper jeg kan få unge jenter til å tenke seg om om de nettopp på disse grunnlagene jeg skriver om her,har tenkt tanken på å sette inn på den veien hvor en sf kan lede. Og det jeg skriver om her,er veldig vanlig,selv om det ikke gjelder alle 🙂

      • Selvfølgelig, jeg blir bare så engasjert 🙂 Så måtte skrive litt selvom det er din blogg, hehe! Klem igjen

  4. Beste nydelige Laila. Kan du ikke komme hit, nuh, så jeg får gitt deg en klem for ditt vakre innlegg, som jeg håper du addresserer til rette vedkommende, altså deg, du kjære lille pike…<3

  5. Lykke er:

    •Tid med familien din
    •Tid med vennene dine
    •Å bruke tid på interessene dine

    Du har så rett så rett 🙂
    Fantastisk skrevet Laila.
    Stor klem

  6. Kan du fjerne den kommentaren der hvor mailen min ble navnet mitt? Det var ikke meningen at det skulle gå så fort i svingene. Hehe. Men takk igjen for at du fokuserer på dette emnet. Nydelig skrevet!

  7. Det var bra beskrevet! Det er så godt å lese slike innlegg lille du 🙂 Det varmer skikkelig og ikke bare overfladisk. Det er så sant som du sier, tynn-het, kilo, utsendte burde ikke ha noe som helst med lykke og gjøre. Lykke er noe helt annet, man må bare oppleve det først ❤

  8. Bra skrevet, det er neimen ikke lett å ha vrangforestillinger om sin egen kropp.. Jeg har til tider de dumme tankene om at å være tynn er nøkkelen til å være lykkelig, men det er det absolutt ikke!

  9. Utrolig flott innlegg, Laila, sitter med gåsehud. Kjempeviktig budskap, og så VAKKERT skrevet!! Jeg håper at det når ut til mange unge piker..

  10. SV; Mareritt er fælt, ja! Husker jeg også fikk så voldsomme mareritt av antidepressivaene:S

    Likevel er det liksom ikke sååå skummelt med mordere med blodige økser og edderkopper på størrelse med operaen – det er marerittene om psykiatrien jeg omtrent får hjertestans av! Haaater det!! :S

Legg igjen en kommentar

