Hva du bør vite om bulimi

Tenkte jeg skrive litt mer fakta bak bulimi. Selv om man kan finne flere innlegg i bloggen om dette,så ønsker jeg likevel å belyse det enda engang.

Hva er bulimi?

Bulimi er karaktisert ved gjentatte episoder med overspising,som veksler mellom ekstrem slanking ved hjelp av faste,oppkast,fysisk aktivitet og bruk av medikamenter for å redusere vekten. Pasienten er vedvarende opptatt av mat,vekt og utseende.

Sykdommen kan utløses av en slankekur,der ønsket vektreduksjon ikke oppnås (dette er tilfellet for meg) En sterk trange til mat resulterer i spiseorgier der store mengden kaloririk føde inntas i løpet av kort tid. Under disse episodene opplever en å miste kontrollen over spisingen. Det er vanlig å føle seg skamfull,fortvilet og nedfor etterpå. For å unngå at det store matinntaket gir vektøkning,tas ekstreme slankemetoder i bruk. Det vanlige er streng diett eller totalt faste i perioder og/eller å framkalle brekninger etter måltidene. Fysisk aktivitet blir ofte benyttet for å øke kaloriforbrenningen. Noen bruker også medikamenter for å redusere vekten.

Bulimikeren erkjenner som regel sitt eget spiseproblem og har dermed også et ønske om å skjule det for omgivelsene. Noen er undervektige,men mange er normalvektige med betydelige vektsvingninger. Frykten for overvekt er stor og fører ofte til stadige forsøk på vektreduksjon,med ønske om å nå en vekt som ligger under det normale i forhold til høyden.

Påfølgende plager:

  • tretthet,hodepine,svimmehet og kvalme.
  • forstyrrelser i væske og elektrobalansen som kan gi nyreskader,kramper hevelser i beina og ujevn hjerterytme
  • tannråte,slimhinneskader i munn,spiserør og magesekk pga av overspising og oppkast
  • menstruasjon er uregelmessig
  • store humørsvingninger og impulsiv atferd
  • depresjon
  • store matutgifter

Tilstanden er vanilgere enn anoreksia nervosa. Sjansen for å få sykdommen i løpet av livet er trolig 1.5-3%,i noen risikogrupper hyppigere. Debutalder er sent i tenårene.

Hva forårsaker bulimi?

Biologiske,psykiske og sosiale faktorer,samt utløser av en slankekur som går galt.

Faktorer som kan disponeres for utvikling av bulimi er tendenser til svingninger i følelseslivet og atferd,f.eks impulsivitet og humørsvingninger. «Tenningsreaksjonen» på mat kan være et fellestrekk med avhengighetstilstander som stoff- og medikamentmisbruk,eller alkoholisme. Enkelte kan ha opplevd seksuelle overgrep.

Hvordan er sykdommens forløp?

Studier viser at omtrent halvparten blir friske,1/4 oppnår bedring,mens 1/4 utvikler kronisk bulimi.Det er ikke uvanlig at tilstanden svinger med tilbakefall etter gode perioder. Noen utvikler anoreksi,eller veksler periodisk mellom anoreksi og bulimi. Mange klarer seg bra i utdanning og jobb dersom de unngår komplikasjoner. Samtidig alkoholmisbruk forverrer prognosen. Det samme gjelder ved vedvarende depresjon og selvmordsforsøk.

(Kilde: IKS og ROS)

12 thoughts on “Hva du bør vite om bulimi

  1. Jeg har selv slitt med sf siden jeg var 9 år gammel og er nå nesten 24. Jeg begynnte med anoreksia. Jeg ble for første gang innlagt på sjukehuset 10 år gammel og når jeg kom ut begynnte det med bulimi og har siden gått slag i slag. Jeg synes det er veldig fint at du er åpren og kan fortelle om denne sykdommen, for den blir bare vanligere og vanligere og det synes jeg faktisk ikke er noe rart siden det blir mer og mer fokus på kropp i alle aldre. Men de som er tidlig i sykdommen er det lettere og «redde» og da er det veldig fint med en side som dette som fålk kan lese og forstå litt av hva enten noen i deres familie eller venner kanskje går igjennom. Du virker som en utrolig livlig dame og jeg ønsker deg masse lykke til videre 😀 Og husk : Ingen er perfekte men alle er unike og vakre på hver sin måte 🙂

  2. Synst det er bra du skriver om hva det er og fakta om det! selv har jeg slitt med spiseforstyrrelser, men hadde anoreksi, skjønner at du lever egentlig rett ut et rent helvette, men bra du opner deg forran en blogg 🙂

    Elsker bloggen din forresten 🙂

  3. Jag ville bara säga att jag vet vad du går igenom. Flera år av mitt liv har tyvärr också kantats av ätstörningar. Men det går att bli fri. «Det handlar om mer än bara mat» skriver du själv. Jag håller med dig.

    Men det går att bli fri, och hemligheten är faktiskt genom maten. Genom att äta och behålla riktig, ordentlig mat regelbundet (trots ångesten!)
    När man slutar överäta/kräkas, så får man kraften att ta tag i det där andra.

    En dietist sa till mig: «Våga testa att äta som jag säger i ett års tid. Tror du inte på mig och att det inte blir bra kan du ju alltid gå tillbaka till att vara ätstörd. Du vet ju hur man gör det» -Våga och du vinner!

    Hälsningar från Sverige! 🙂 Vill även tipsa dig om:
    http://www.skonhetsideal.com/home.php?lang=no&brief=true

  4. mye bra info, jeg er en jente på 14år som rett og slett ikke tørr å spise. Så vis jeg spiser noe i det hele tatta kaster jeg det opp igjen. Bulimi er noe ****!

  5. Jeg fortalte meg selv lenge at jeg bare kastet opp når jeg følte meg «for mett», og for et par dager siden gikk det opp for meg at jeg faktisk har bulimi. Jeg husker at første gang jeg kastet opp med vilje, tenkte jeg «dette må ikke skje ofte, det må ikke gå for langt», men jeg hadde altså latt det gå for langt uten at jeg engang merket det. Jeg har enda ikke fortalt det til noen, men er fast bestemt på å bli frisk! Har ikke kastet opp på to dager, noe som ikke er mye, men likevel et framskritt. Men jeg lurer på en ting! Magen min er helt forferdelig, hard og oppblåst, det ser nesten ut som jeg er gravid. Er dette vanlig etter at man slutter å kaste opp? Og når pleier dette å gå over? Har i tillegg hatt utrolig med hodepine, tretthet og vondt i magen disse to dagene uten oppkast.

    • Når man kaster opp, så holder kroppen på mye vann. Men det normaliserer seg etter noen dager uten oppkast. Hvis du har kastet opp over lang tid, så har du tulla med fordøyelse/tarmsystem, og når kroppen får tilført mat normalt, er det ikke uvanlig med magesmerter.

Legg igjen en kommentar

