Psykisk syke = nervevrak?

Jeg leste en kommentar i en annen blogg her i dag,hvor en dude bruker ordet nervevrak om psykisk syke. Det er greit,jeg har virkelig selvironi så det holder om min egen tilstand,jeg ser humoren i det,for min egen del,men når noen drar alle over en kam,og kategoriserer alle som er psykisk syke som «nervevrak»,ja da blir jeg nesten litt irritert. På andre psykisk sykes vegne. Folk som selv ikke sliter psykisk på en eller annen måte,og uttaler seg på den måten har for det første et jævla svakt ordforråd siden de ikke klarer finne på et bedre ord.Nervevrak er oppbrukt,det har støvet ned og på tatt kvelden for lengst. For det andre har de ikke kunnskap,og for det tredje har de en liten hjernekapasitet tydeligvis. Get a life.

Man kan føle seg som et nervevrak,man kan bruke uttrykket:»jeg ser ut som et nervevrak» men det er ikke ensbetydenede med at man er et nervevrak. Og sånn jeg ser for meg et nervevrak, er en person som er helt shaky,totalt forvirra,mista helt begrep og tidsrom og ligger skjelvende og rister og ikke makter å se dagens lys eller å omgås andre mennesker. Men hvis man deler opp disse tingene så kan man finne ulike diagnoser,med navn,en betydning,og ikke et øknavn som tydeligvis tas ibruk av mange mennesker der ute. Jeg synes nesten det er skremmende at det er så mange som ikke vet at det finnes diagnoser som heter angst,sosial angst,depresjon,personlighetsforstyrrelser og hva det nå enn måtte være.

Det tyder jo bare på hvor lite de vet,og kan (eller ikke kan) om psykiske lidelser,siden de bruker ordet nervevrak som en fellesnevner om alle psykiske lidelser. Tror dere alle som sliter psykisk ligger å vrir seg i senga og ikke gidder gjøre noe som helst i livet? At de (eller vi,siden jeg også sliter psykisk) bare sitter å dænger hodet i veggen i mangel på noe annet å gjøre? At man bare går rundt og subber  i en muggen joggedress og røyker rullings bare for å komme seg gjennom dagen? At de/vi lever av pengestøtte fra Nav fordi (nå bruker jeg bare ordet vi jeg assa,så er jeg ferdig med det liksom…) vi ikke gidder å jobbe,eller fordi vi synes det er så jævla morsomt å bare surre rundt i egen tilværelse dag ut og dag inn?  For det er jo en luksus å leve på økonomisk støtte liksom.

Let me tell you something: det finnes uendelig mange der ute som sliter psykisk som faktisk jobber(jeg har to jobber),er gift og har barn(det har ikke jeg),som er sosiale som bare faen(der har du meg),som fungerer 100% i hverdagen og i livet(jeppsipepis,der har du meg igjen gitt…foruten- dette med maten da så klart,om du skal være pirkete). Som har hobbyer de driver med trening (i do,i do),tegner(jeg suger på tegning da men..),maler(me again),strikker(jupp,also me),scrapper(and again..),som har dyr de bruker mye tid på(alt jeg har er skrukketroll,eller kaffedyr om du vil,edderkopper,men de har jeg ikke frivillig),foto(meg atter en gang,skulle du ha sett gitt..) og hva enn det måtte være de interesserer seg for. Det går faktisk an å leve livet til det fulle selv om man sliter.

Kanskje du som har et så negativt syn på psykisk syke skal gi deg selv den kunnskapen å lære litt mer om hva psykiske lidelser virkelig er for noe,sånn at du kan øke ordforrådet ditt litt,samtidig som du øker IQ’en din. Du tar ikke skade av det,jeg lover deg. Og hvis du ikke helt egentlig vet hva ordet nervevrak egentlig er,annet enn et slengnavn du bruker om psykisk syke,så er du mer enn gjerne velkommen hit på besøk hos meg,så kan jeg få vise deg ett og annet jeg kan,og etterpå når jeg er ferdig med deg så kan du få føle på kroppen hva det vil si å være et nervevrak.

I fucking dare you. Right here,right now. Lets go.


8 thoughts on “Psykisk syke = nervevrak?

  1. Heij ^^
    Beklager for at jeg ikke har kommentert hos deg så mye i det siste men har skjedd en del så har trengt og samle meg! Jeg byttet blogg (igjen) for mamma fant bloggen min og får bare stygge kommentarer så laget meg ny likså godt! 🙂 Den nye er http://www.frkveslaa.blogg.no 🙂 Slang på en A til istedet for og endre hele 😀

  2. Håhåh! Folk på generell basis er dumme…

    Jeg kan finne på å kalle meg selv et nervevrak til tider, fordi angstanfallene jeg har hatt har gjort meg til et når de står på.

    Samtalene går litt sånn (dialektbruk for effekt, beklager på forhånd):
    Meg: Ååh…. æ e litt nervevrak akkurat no.
    Andre personer: Ehe – javel?
    Meg: Jaa… æ skyille på angsten æ ass.
    Andre personer: Ah, åja. Ja – jo …en blir jo gjerne litt nervøs av slikt.
    Meg: Jæu! *risteriste*

    …men å kalle _alle_ som sliter psykisk på en eller anna måte for «nervevrak» blir drøy kost, må jeg si. Selvironi er viktig, men jeg er fryktelig forsiktig med å kalle -andre- noe jeg kan kalle meg selv – …vet jo ikke hvordan det kan bli motatt.

    hilsen Nervevraket (hihi)

    • Nættopp,main kain jo aldri vit koss’n andre vil reager…men ja,æ føle mæ ganske nærvevrak av og te æ å… (måtta bare skriv dialækt æ å no da vettu 😉 er fra kr.sund om du lurer 😉

      • Hm – tror ikke jeg har sett Kristiansundsdialekt skrevet før. Trodde først det kunne være trøndersk (som meg sjæl) eller lenger nord, hehe.

  3. Amen!

    Det er skremmende hvor lite kunnskap som finnes blant Ola og Kari Normann når det kommer til psykiske lidelser. Som du sier angående selvironi og galgenhumor, så er jeg akkurat slik som deg, men når noen utenforstående bruker ordet nervevrak som ensbetydig når det kommer til psykiske lidelser, blir jeg rett og slett mektig provosert.

    Kjempebra at du skriver om dette! Er faen meg ikke rart det er tabu å slite psykisk.

Legg igjen en kommentar

