NAV er ikke riktig naglet!

Jeg kan ikke si nok hvor inkompetente mange regler og vedtak som finnes i systemet til NAV. Det er helt på trynet tragisk! Man skulle tro at de som sitter der høyt oppe har funnet på mange av vedtakene sånn der og da,bare sånn for morro skyld liksom og funnet ut at «hey,hvis vi kobler sammen litt her og litt der,så får vi en «glimrende» regel,så ja,det tror jeg jaggu meg vi gjør du..» Det er til å rive seg i håret av,mildt sagt. Når man tror man har fått gjort unna en papirmølle og fått ting på plass,janeida skal man pokker meg starte helt på nytt igjen,fordi man ikke kryssa av på et punkt,eller man ikke leverte til den og den datoen,men datoen etter. Eller om du mottar dagpenger,og jobber 22 timer i løpet av en 14 dagers periodeistedenfor 21,5 time,janeida får du jaggu meg ikke et rødt øre. HVA FAEN MENER DU MED HJELP FRA DERE?? Ja,jeg bare spør…Så om du er vikar,og selvsagt tar på deg de dagene du kan,for i det hele tatt å få litt på lønnsslippen,og kanskje har 2 dager den ene uka,og 3 dager uka etter,og neste 14 dagers peiode igjen kanskje jobber kun 2 dager,og du da ender opp med 22 timer,istedenfor 21.5 time (som er et helt skrudd lite timeantall spør du meg) janeida kan vi dessverre ikke hjelpe deg du,for da har du jaggu meg jobba i massevisjadu..Jaddasann,hurra for rikeNorge…Inn my ars sier jeg bare. Dette var kun noen eksempler på ting som bare ikke fatter bæret av…

Og nå,nå vettu,nå hamrer de løs på Gudrun. Når jeg trodde at det var mer enn nok inkompetanse og høl i hau opplegg fra før av,så tar de jaggu meg kaka enda en gang…

Les denne helt inni gamperæva,helt påtrynet skakkjørte saken til Gudrun som kom i dagbladet.

Jeg trodde ikke noe mer kunne overraske meg mer når det kommer til Nav,men så feil tok jeg altså. Og nå gidder jeg virkelig ikke legge to fingre i mellom om hva jeg mener om Nav.

Det er noe jeg lurer på,som jeg håper noen fra Nav kan svare meg på…Og bare så det er sagt,sånn i samme slengen,mens jeg er igang liksom,så mener jeg ikke å gå løs på budbringerne av systemet,jeg sikter til politikerne som lover og lover (og lyver og lyver) om hvor flott og fint alt skal være…

Så tilbake til det jeg lurer på da…Når noen er arbeidsufør,som Gudrun er,hva mener dere at de skal gjøre i den perioden de ikke kan jobbe? Sitte hjemme å glo i veggen? Ligge under dyna og hylgrine? La vær å dusje,og labbe rundt som en muggen zombi,dag ut og dag inn? Gnage på en pill råtten ostebit,sånn fordelt over flere dager,fordi de føler at de ikke bare bruke opp det lille de får utbetalt,for er man syk,så må man gjøre det skikkelig liksom. Skal de denge hodet i veggen? Skal de planlegge selvmord? Skal de sitte i en nedstøvet stol i en møkkete leiligehet og røyke rullings og la verden utenfor gå forbi,uten å delta i den selv??? Sal man slette seg selv fullt og helt?

Er ikke poenget at man skal være i behandling,og få hverdagen tilrettelagt på best mulig måte,sånn at de en dag kommer seg ut i jobb igjen?? Ja jeg bare lurer…Og bare sånn at det er sagt,enda en gang,jeg går ikke til angrep mot de ansatte i Nav som kun gjør jobben sin,men de som sitter der høyt oppe,og ikke eier et fnugg av forståelse for hva mange mennesker går gjennom i livet,og hvor tungt og vanskelig er å sliter psykisk,som er Gudruns tilfelle her.

Stå på Gudrun,du har mange med deg i denne saken,tro du meg.

Takk for meg!

23 thoughts on “NAV er ikke riktig naglet!

  1. signerer så sykt på det! har selv en evig kamp mot NAV og de har laget sånne små «*» med liten skrift-ting slik at de kan klare å sno seg unna det alle meste

  2. Tusen tusen takk for støtten, Laila!
    Jeg kjenner meg litt tom for ord nå,men jeg er minst like provosert og lei meg over NAV som det du er.

    Jeg hadde aldri trodd jeg skulle havne i en slik sak.

    • Nei,ingen tror de skal havne i en sånn sak,nettopp fordi man tror at ting skal være tilrettelagt for å få det best mulig,men neida..Ønsker deg masse lykke til,og igjen: du har min fulle og hele støtte!

  3. Før du leser videre… jeg aner virkelig ikke noe om Gudrun sin situasjon, men hun brukes som eksempel siden hun er temaet både på sin blogg og nå her på din. Jeg dømmer ikke om hun fortjener trygden eller om hun er en snylter. Jeg har ingen grunn til å hverken tro henne eller mistro henne.

    Da var det formelle unnagjort…

    NAV har klart det helt store å gjort seg til landets mest utskjelte bedrift.
    Det er veldig inn i tiden og helt på moten å hate NAV og uttrykke hvor inkompetente og verdiløse disse menneskene som jobber der er.

    Jeg skal ikke sitte her å påstå at det er helt skivebom. NAV reformen i seg selv er en skivebom av dimensjoner. Saksbehandlingsgangen har fått lengre vei å gå… mange nye må ansettes… NAV gir ikke kursing til sine ansatte…. Vent litt… nå lyger jeg. NAV gir kursing til sine ansatte når de har jobbet så lenge med det systemet de skal få ett grunnlegende kurs i at de vet mer enn læreren… deretter blir datasystemet endret slik at ting må læres på nytt. Dette fører ofte til lang saksgang, men også at noen får urettmessig avslag, eller til og med at søknader rotes bort.

    Men en del av problemet i denne saken som du har skrevet om… om stakkars Gudrun, så vet jeg en ting helt sikkert… og dette gjelder denne saken og andre saker som dras til media generelt.
    Det er faktisk bare en part som egentlig får uttale seg. Gudrun kan fortelle om sine diagnoser og hva legene har sagt og hva NAV har sagt. NAV får på sin side fortelle at på generelt grunnlag så avviser de ikke krav kun med bakgrunn av blogging. Gudrun trenger bare pirke på folks generelle forakt for NAV og dets ansatte, så får hun støtte så det holder.
    Roger (du vet hvem jeg mener) presterte å kjøre hånda dugelig fast i ett vepsebol når han ikke uten videre kjøper historien til Gudrun… ganske hyklerske kommentarer blir hamret mot ham som går ut på at han tross alt ikke kjenner mennesket og er så frekk at han sår tvil om hun virkelig er ufør. Disse samme menneskene presterer samtidig å støtte Gudrun helt ubetinget. Hun er visstnok tøff, står på… disse kommentarene og støtten er like unyansert og ubegrunnet som Rogers kommentarer…de er bare mer populære. Vi vet faktisk ikke om hun har fått den diagnosen hun påstår engang. Vi bare stoler på at de som kritiserer NAV synger det som er sant, mens de som stiller spørsmål er korrumperte mennesker av verste sort.

    Leger har gitt henne en diagnose… vet DU at hun ikke har oppsøkt flere leger til hun traff noen som trodde henne? Jeg aner ikke… bare så det er sagt. Jeg vet derimot at NAV selv benytter seg av leger for å kunne sjekke om det er hold i meldingen fra legen. Så NAV trenger ikke bare ta en legeattest for god fisk.
    Jeg vet det er mennesker som går fra lege til lege til de finner de som vil gi de den diagnosen som passer dem selv. Jeg vet også at noen leger omtrent ikke sender folk til NAV med støtte til uføretrygd, mens andre igjen sender neste omtrent alle som ber om det.

    Mange av de som oppsøker NAV er svært klar på sine rettigheter og er veldig ivrige på å finne ut hvor langt disse rettighetene kan strekkes. Mange nok svært overrasket over at det faktisk stilles en del krav til de… både at de må oppfylle diverse vilkår og at de kanskje må følge opp ett program for å få de tilbake i arbeid.

    Personlig så mener jeg at slike holdninger kunne blitt lagt død med en gang dersom taushetsplikten hadde blitt opphevet når folk som Gudrun drar til media med sin sak. Det samme gjelder forøvrig barnevernet. Du kan banke ungene dine daglig i årevis… så kommer barnevernet og tar ungene…du ringer Dagbladet og du får støtte i bøttevis. Barnevernet kan uttale seg kun på generelt grunnlag. Hva om de kunne dokumentert grunnlaget for sin avgjørelse dersom den det gjaldt dro fram saken til media?

    Jeg synes det er flott at vi i Norge har ett system som skal ta vare på de som virkelig ikke klarer seg i hverdagen. Vi har kanskje verdens beste velferdssystem… Vi har gode rettigheter i forhold til helsetjenester, utdannelse.. mot arbeidsgiver… you name it. Alt dette burde gjøre at vi er verdens friskeste folkeslag… likevel så er vi ett av verdens sykeste…angivelig. Faktisk så har vi så mange uføre her til lands at jeg mistenker at det er blitt ett luksusgode. Mange såkalte uføre får arbeidslysten tilbake når de finner ut at de ikke klarer å holde på huset og må selge bilen… da må de bare akseptere at de er litt slitne etter endt arbeidsdag. Det er da rimelig å spørre seg selv om de virkelig var uføre eller om det bare var digg med ett friår for å realisere seg selv og endelig få tid til å pusse opp kjelleren.

    I tillegg så er det svært mange mener at NAV skal oppfylle drømmer og knyter seg totalt dersom de ikke får ett sjuårig supermaster utdannelse i koraller… som kanskje det ikke finnes noe arbeidsmarked for.
    Jeg tror at en ganske høy prosentandel av våre uføre egentlig er arbeidsfør. Dersom en er 20% arbeidsfør, så er det bare å gi de full uførepensjon selvsagt, da det ikke er mulig å gi de arbeid.
    De fikk kanskje utslett av bilolje så de kunne ikke jobbe som bilmekaniker likevel… en jobb med lønnsutsikter til kanskje 300.000 (tatt ut av løse lufta det tallet). De blir forespeilet enn yrkesretning som kanskje vil gi dem det samme…gjerne noe praktisk arbeid som de jo hadde og som vil gi dem omtrent den samme lønna…men nei. Skal bli lege. Skal ha legeutdannelse…

    Det er også ett ganske bevist faktum at mange uføre er bare uføre når det passer de. FRP har jo en 100% ufør ordførerkandidat. Han er altså villig til å sette uførepensjonen sin på pause i fire år mens han har en stilling med gode penger, for så å kreve sin uførepensjon tilbake. Dette har han rett til, men det gjør ham ikke noe mindre til en god gammeldags trygdemisbruker.

    Da har jeg fått spyttet ut det jeg har på hjertet i allefall 🙂

    • Jeg vet ikke om du fikk det med deg,selv om jeg uttrykte dt ganske så klart,2 ganger; i dont shot the messanger.Nå snakker jeg kun om meg selv,jeg vet at det ikke er de ansatte som det er noe feil med,men systemet. Jeg har en som står meg meget nær som selv jobber i Nav,og da med abeidsufør,og aktiv attføring.Han er helt skremt over hvor trasig systemet er,og han gjør hvertfall det han kan for å bistå de som trenger det.

      Jeg har selv mitt å plukke med NAV,og kanskje har jeg også mr krav på enn det jeg benytter meg av,for jeg ønsker å benytte meg av det systemet der minst mulig,nettopp fordi det er en fulltidsjobb i seg selv å gå gjennom den papirmølla det kreves.

      Om du titter deg litt rundt i bloggen min,så har du kanskje fått med deg at jeg er på mitt 15-de år med en sf,og har også diagnsoen bipolar. Jeg har gjennom alle disse årene både jobbet og tatt en bachelorgrad,og har nektet å la legge meg ned,selv om det kanskje (i følge de rundt meg) har vært nødvendig. Men så er det dette med å fikse sin egen helse før noe annet. (noe jeg virkelig ikke gjør) Helse før jobb. Helsa er viktigst. Og da skjønner jeg virkelig ikke at de som er syke skal friske seg opp og fram,nettopp for å unngå at sykdommen vedvarer,for en skulle jo tro at det er bedre å få inn et frisk menneske,enn å risikere at en halvgjort tilfriskning slår tilbake til det verre igjen…

      Man må ha vært der selv for å kunne skjønne hva det faktisk dreier seg om å være syk. Selv om jeg ikke tar en pause,så skjønner jeg veldig godt de som gjør det.

      Takker for at du tok turen innom 🙂

      (gidder ikke lese gjennom kommentaren min,men om det er noen bokstaver som mangler,så er det fordi jeg har 4 bokstav taster som har tatt kvelden,og jeg bruker denne pc’n til jeg får opp min ny..haha,just as you know)

      • Skyter da aldri budbringeren med mindre budbringeren begynner å bli ufyselig, og det har du jo ikke vært 🙂

        Jo da, jeg leste innlegget ditt… poenget med min kommentar til innlegget var at folk gjerne må være litt kritisk. Det er lov å tenke sjæl som Trond Viggo pleier si.

        Roger som kommenterte på Gudrun sin blogg har ingen grunnlag for å si at Gudrun snylter…med mindre han er NAV ansatt og utbasunerer det på nett…hvilket da vil si han tar seg litt vel til rette etter min smak… men de andre har heller ikke noe grunnlag for å støtte henne så ubetinget som det gjøres. Hun kan påstå hva hun vil og det skal stå uimotsagt av NAV. NAV settes på en måte på tiltalebenken uten å få mulighet til å forsvare seg.

        Jeg vet også at NAV ikke nødvendigvis er så veldig enkle å ha med å gjøre, så jeg sier ikke at NAV ikke er en stor stygg ulv heller.

        Kanskje hun gikk til DB for å få NAV til å gi henne det hun selvsagt skal ha… eller kanskje hun gjorde det for å få blest om sin blogg… eller kanskje hun prøver å få noe på bakgrunn av at hun egentlig er arbeidssky. Hva vet jeg? Hva vet du? Vi kan tro så mye vi vil…men det er alt vi kan også.

        Gitt at hun er en reel ufør, så håper jeg Gudrun får den støtten hun søker fra NAV. Gitt at hun egentlig er arbeidsfør (om så bare 50%) så håper jeg de gir henne ett spark bak og ber henne finne seg noe arbeid.
        Jeg gir altså min støtte med forbehold… that’s me.

        Men jeg har sett flere bruke media vel vitende om at de er de eneste som får uttale seg… og jeg synes det blir litt feil da det gir totalt ubalanse.

        Kvinner som ikke får drømmejobben… de er jo diskriminert… ingen som kan si at de gjorde ett generelt dårlig inntrykk på arbeidsintervjuet.

        Utlendinger som ikke får jobben er jo diskriminert… at de kanskje gjorde ett dårlig inntrykk kan ikke sies imot.

        Folk som ikke får den støtten din skal ha av NAV… ingen som kan komme å si at avslaget er vel berettiget.

        Folk som er fratatt ungene… ingen som kan si at det var fordi ungene ble slått regelmessig.

        Det står forøvrig respekt av at folk ikke bare vil legge seg på sofa’en og la samfunnet bringe mat til seg… 🙂
        Tidlig på morgenen, men jeg fant ingen skriveleifer i allefall… så no worries og bare hyggelig.

        Ha en god helg.

  4. Det er mye som skurrer i Nav-systemet ja..
    Jeg har faktisk fått til en god avtale med de nå, som jeg er veldig fornøyd med. Men det var en helvestes utmattende prosess å få det til. Hadde jeg ikke hatt folk rundt meg som hjalp til hadde jeg aldri fått det jeg har krav på. Og mange har jo ikke så mange til å hjelpe seg.. Så jeg har vært heldig, i motsetning til så altfor mange andre..

    Ønsker Gudrun masse lykke til i denne saken!

    Og til slutt en stor klem til deg, Laila ❤

  5. Blir så irritert på nav, og at det surret der…
    Det er alltid noen som unnlater å si noe, eller gir deg feil opplysninger (hvis du får opplysninger i det hele tatt).

    Nav skal liksom få folk ut i jobb igjen; så hvorfor i granskauen blir vi da straffet for å jobbe?

  6. Kanskje få deg en jobb som alle oss andre som jobber 5 dager i uken for å forsørge oss selv! Og skatt betaler vi for å forsørge deg!! Nei slutt og syt! Snylter!

      • Ja, 2 dager i uken eller hva dere arbeidsløse kan ved siden av snyktingen.. Nei æsj, forsørge drittunger som deg gjør vondt..

      • tror kanskje du skal lese bloggen min jeg lille venn 😉 Saken i dette innlegget handler ikke om meg 😉 jeg heter IKKE Gudrun 😉 Mer om dette kan du jo lese om i dagens innlegg 😉

      • Slaæpp åff bitch,du forsørger meg ikke at all,I do that all by my self 😉 Om du ENDA ikke har fått det med deg,JEG JOBBER 😉 Det jeg skriver om her handler IKKE om meg som sagt…men regler som er mongo i NAV (og jeg har en insider i NAV som mener det samme som meg,så jah,DET sier vel sitt,eller hur?) You see,man kan ha meninger om en sak UTEN at man selv nødvendigvis er involvert vøøøøøttøøøø 😉

  7. å fy faaaargekritt Nina, som om jeg ikke har dårlig nok samvittighet fordi jeg mottar gratis medisiner for å holde meg i live, fordi jeg får jevnlige cellegiftkurer og er innom mitt lokale universitetssykehus i snitt 1 gang i måneden. Og fordi jeg prøver veldig hardt å holde meg i live og forsøke å få behandling for både alvorlige somatiske plager og psykiatriske problemer som gjerne kommer med og noen har ligget der siden jeg var så lita at jeg ikke husker det, og fordi alt dette som får meg til å kjenne meg som en pusspyende pestbyll på verlferdssamfundet vårt gjør til at jeg for tiden(og kanskje aldri)ikke KLARER å jobbe, så skal jeg ha enda dårligere samvittighet og selvbilde enn fra før av?

    Dæven steike Nina, stemmer du forresten Frp?

    laila, ignorer denne smålige sneversynte dama!

    • Jeg ignorer henne og gir en lang marsj i hennes uttalelser,jeg finner det heller morsomt og paptetisk,og det er derfor jeg tok det med i gårsdagens innlegg,slenger hun dritt,får hun pent finne seg i at det blir tatt opp. Hun sier sitt,jeg sier mitt. Sånn er det å leve 🙂

  8. Høøy! Dette er underholdning!!!!!! Mere av Nina, digger at kritikkeren driter på hockeykulen sin uten å skjønne det!!!! Mere, meere!!!

Legg igjen en kommentar

