Våg å stå i det

En setning jeg har hørt mange mange ganger. En setning vi alle som sliter psykisk har hørt mange mange ganger. En setning mange av oss har prøvd,og som vi prøver hardt å følge. Det er ikke lett å følge nettopp å «stå i det» som er vanskelig når man har metoder man kan bruke for å slippe unna følelser og tanker. Det er jo ikke bedre å bruke disse destruktive metodene,men for mange av oss som sliter med ulike psykiske lidelser ser ikke alltid på disse metodene på samme måte som de «normale» gjør. Vi vet det er usunne løsninger,men for oss er de samtidig «trygge».Det er det vi kan,det er de løsningene vi har brukt så lenge at man ikke alltid tenker over dem en gang,de kommer naturlig. Vi handler uten egentlig å tenke over det,vi reflekterer ikke over det,det bare skjer,og vi lar det skje.

Likevel prøver jeg innimellom. Spesielt når jeg kjenner at depresjonen ankommer. Jeg prøver å finne en årsak til at den kommer. «Har det skjedd noe som tilsier at den kommer?» «Har noen sagt noe?» «Har noen gjort noe?» Jeg finner som regel ikke ut av det,men det hender. Jeg prøver da også å tenke «klart» og resonnere over det. «Reagerer jeg helt feil? Var det sånn og sånn ment?» Jeg vil si at jeg har kommet meg et lite stykke på vei på dette med å bruke,eller rettere sagt «kutte ut» destruktive løsninger for å unngå å kjenne på følelsene som kommer. Av 4 løsninger jeg har brukt,sitter jeg nå igjen med 1. Maten,bulimien står igjen.

«Våg å stå i det» sier psyk. min. Våg å godta at tanker og følelser kommer. Aksepter at de er der uten at du må ty til destruktive løsninger for å unngå dem. «Jeg vet» sier jeg. Jeg vet det så inderlig godt,men det er ikke alltid like enkelt å sitte å reflektere over alle tankene som kommer og går. «Når du kjenner at suget melder seg,våg å aksepter at suget er der,kjenn på alle tanker som kommer rundt dette suget. Du kan ikke forhindre at tanken på suget kommer. Men du er ikke nødt til å ty til den løsningen du velger uten å klare å stå i det først» «Jeg vet» sier jeg. Men det er det som skjer. «Jeg vet det» sier han. «Skal jeg distrahere meg selv da? Det blir jo bare å forskyve det hele,utsette det,for jeg kommer jo uansett til å dempe dette suget med å spise og kaste opp til slutt» «Nei,jeg sier ikke at du skal forskyve det,og jeg sier ikke at du ikke skal kaste opp.Det har jeg aldri sagt. Jeg sier at du skal våge å stå i det når tankene,suget,følelsene kommer. Våg å kjenne på det når det kommer,før du bruker løsningen» «Jeg prøver innimellom» sier jeg. «Det er bra» sier han.

 

11 thoughts on “Våg å stå i det

  1. Ja, det er det det handler om.
    Å stå i følelsene og kaoset, og finne alternative metoder å reagere på.
    Så enkelt men så j……. vanskelig! Klem

  2. Er så enkelt for andre å gi råd..ikke alltid like enkelt å følge andres råd.
    Jeg synes du er kjempegod som klarer deg.
    Aldri vær redd for å hyl ut om du har behov for å prate…er stadi vekk på msn.
    Stor søndags klem

  3. Jeg vet selv hvordan det er. Å velge, sult, overspising, oppkast eller selvskading som en utvei… Men det er ingen utvei, og det er det jeg har merket i det siste, selv om man innser at det ikke er utveien lenger så blir man bare mer frustrert…

    Ønsker deg alt godt!

  4. huff ja…..tror det er noe alle som har det vanskelig hører, men herregud sier jeg bare…hvem vil stå i det? hvem vil kjenne på det som eter deg opp innvendig…ikke jeg, jeg vil ha det bra….kjenne glede å lykke, ikke smerte å sorg. hvem vil stå i det vonde?

  5. For min del handler det ikke om å «tørre» å stå i det, men å tillate seg selv å få lov til å ha følelser. Hvis du ser nyansen? Utrolig bra innlegg uansett, som alltid 🙂 savner å lese om deg og andre på meta, selvom du skriver mye bra her. Håper du tar deg en Oslotur snart 🙂 Stooor klem til lille Laila fra Tina/Kontrollgal

    • Tiiiinaaaa 😀
      Ja,jeg tillater meg selv å ha følelser,men det handler om virkelig å kjenne godt på dem…hvis du skjønner..Jeg kan jo ikke overse følelser,de vil jo alltid komme,men det er liksom så lett å skyve dem vekk…
      Stor klem tilbake,håper det er bra med deg 🙂

Legg igjen en kommentar

