Tanker i en bekk

Forestill deg at du at du tar en reise til ditt indre jeg. Se deg selv utenfra inn. En indre reise i deg selv. En evaluering av det som gjør at du tenker det du gjør,om deg selv. Dine meninger og oppfatninger av deg selv. Dine tanker om deg selv,på godt og vondt. Dine tanker og meninger om hvordan andre oppfatter deg,hva de må tenke og mene om deg. Tanker som gir deg selv karakterer på en skala,fra 1-10 ved alt ved deg selv. Tanker som blokkerer sannheten,og utelukker visse fakta,tanker som lyver og bedrar. Tanker som forvrenger og vrir. Tanker som hyler og skriker av djevelsk makt. Tanker om lovnader,tanker om svik. Tanker om håpløshet og avmakt. Tanker om ensomhet. Tanker om kontroll. Tanker.

Kan du forestille deg den reisen? Er du klar for den reisen?

Se for deg en bekk. Glitrende,klar,sildrende. Hvor vannet snor seg blant mosegrodde steiner videre nedover på sin reise ned til et større vann.

Forestill deg at hvert eneste blad som flyter nedover bekken har plass til en tanke hver på ryggen. En,konkret tanke. En tanke uten evalueringer. Kun en konkret tanke. Tanken som tar utgangspunkt for dine evalueringer.

Forestill deg at den bekken kan romme mange blader,mange tanker. Mange ulike,konkrete tanker.


Forestill deg at for hver eneste negative tanke som popper opp i tankene dine er en tanke du skal legge på et blad. Kun den konkrete tanken. «Jeg føler meg feit» «Jeg er svak» «Jeg er håpløs» «Jeg føler meg utenfor» «Jeg er trist» osv.

Forestill deg jobben med å la vær å utdype disse tankene. La være å evaluere hvorfor du føler deg sånn,hva som gjør at du føler deg sånn. Aksepter tanken. Sånn er det bare. Du vil kvitte deg med den tanken,ikke utdype den,finne ut hva og hvorfor. Aksepter den.Ikke bearbeide den. La den vær.Aksepter den.Kvitt deg med den.

Legg den på et blad,som du så igjen legger i bekken. Som tar den med seg i det brusende fallet.


Og lar den forsvinne ut i intet. Og lar den bli der.


Det blir min jobb framover. Sette ord på den konkrete tanken,og kvitte meg med den. Hver eneste lille tanke.

7 thoughts on “Tanker i en bekk

Legg igjen en kommentar

