Avhengighet

Det er veldig mange som ikke skjønner hvordan en spiseforstyrrelse fortegner seg.»Æsj» «kan du ikke bare slutte?» «Hvorfor?» «Hvordan?» osv osv…Jeg skal fortelle dere hvordan og hvorfor.

Når man har lyst til å gå ned noen kilo,så finner man «sin» måte å gjøre det på. Noen gjør det på den sunne måten,med sunt kosthold og trening.Andre faster,noen kaster opp. Når man utvikler bulimi,så åpner det seg en helt ny hverdag når man oppdager at man faktisk kan kaste opp det man det spiser.Det blir en «enkel» løsning. Det gir en slags rusfølelse.Dessverre så ender det opp som et stort problem som ingen kunne forestille seg.Depresjon,somatiske problemer som man ikke tenker over,depresjon,andre former for selvskading osv.Det er medaljens bakside når man velger,eller ender opp med en sf.Og dit vil ingen komme.

Etterhvert som tiden går,jo lengre man lever med en bulimi så kan det for mange slutte å gi den rushets følelsen man fikk i begynnelsen av det å sitte å spise til man må gå krokrygget mot doen for å kaste opp.Det blir en handling man må gjøre,fordi det har utviklet seg til å bli en avhengighet man ikke kommer ut av. Den beste måten å forklare det på for at det skal bli forståelig for folk flest er å sammenligne det med alkoholisme eller rusproblem.Får man ikke sin daglige dose,så ender det opp med abstinenser. Sånn er det for en bulimiker også. Når suget står på som verst,og man ikke har mat tilgjengelig,eller ikke hadde noen planer om å ha spise/spy runder,så kommer det en forferdelig indre uro man bare ikke kan dempe med mindre man setter i gang en sånn økt med mat runder. Man bare må,ellers kan det bli enda verre psykisk.
Det handler ikke alltid om jaget etter å gå ned i vekt,men det handler like mye,om ikke mer,at det har utviklet seg til å bli en avhengighet man ikke klarer komme seg ut av før man får tilstrekkelig med god og tett oppføling/behandling. Det holder ikke med å prøve å klare seg fullt og helt alene. Man trenger hjelp for å komme seg ut av avhengigheten.

Man blir på lik linje med en alkoholiker eller narkoman. Man blir avhengig.

4 thoughts on “Avhengighet

  1. Innom å sender et smil og en klems.
    Haha måtte le da jeg leste at du hadde glemt å pakke trusene dine med på turen. Fnise…du får det til 🙂
    Kose deg masse i Oslo.
    Klems

  2. Jeg er så enig. Selv er jeg avhengig av sultfølelse. Selv er jeg avhengig av å føle at jeg mestrer noe. Jeg vet ikke hvordan det er å leve med bulimi, men jeg er veldig sikker på at det har mye til felles med den anorektiske tankegangen. Så jeg vet hvor forferdelig det er å leve med.

    Jeg synes det er et veldig viktig tema du tar opp på bloggen. Det er nesten litt provoserende å få høre fraser som «det er bare å spise» og «slutt med det tullet». De skulle bare visst.

  3. Jeg kunne ikke vært mer enig i hva du skriver her. Har levd med bulimi i 11 år nå, og begynner å kjenne altfor godt til hva slags fengsel denne sykdommen egentlig er. Jeg har også kommet til den konklusjonen at det for meg nå kun handler om avhengighet, et mønster, en vane, som nesten føles umulig å bryte. Den uroen du snakker om er nesten uholdbar! Og den eneste måten å døyve det på er å koble ut hjernen en periode med overspising og oppkast. Det er det voldsomme behovet for å sette livet på hold en liten stund, ikke tenke på noe annet enn handlingen der og da. Jeg har tenkt så mange ganger hvorfor jeg ikke bare kan erstatte det med noe annet. Maling, skriving, yogaøvelser, skape et eller annet. Alt handler jo bare om å bryte mønster. Synes du har en veldig ærlig og flott blogg, og jeg er sikker på at du hjelper mange der ute som føler seg ensomme i sykdommen sin.

Legg igjen en kommentar

