Når helsenorge svikter

Det er på tide å rette blikket mot helsenorge igjen….
Jeg blir like forbanna hver eneste gang jeg hører hvordan så mange med en spiseforstyrrelse blir behandlet i psykiatrien,eller ikke blir behandlet er vel det rette å si. Dette gjelder ikke kun for de med en sf,men også så mange andre psykiske lidelser,men her vil jeg fokusere på sf.

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvorfor tilbudet er så dårlig for så mange.Hvorfor det ikke settes inn mer midler til å øke tilbudene.Hvorfor enkelte psykiatriske avd. blir lagt ned eller at tilbudene reduseres.At det ikke finnes nok folk som har kompetanse nok til å gi et fullbyrdet behandlingsopplegg for de som trenger det.Det finnes nok,og mer enn nok mennesker der ute som trenger disse tilbudene.Så hvor et midlene?Hvorfor finnes det ikke mer,eller bedre tilbud for mange?

Jeg vet også at det er mange som får nok og riktig behandling,og heldigvis for det.Dessverre er ikke tilbudet like godt for så mange andre. For å ta et enkelt eksempel da: psyk.avd som stenger for sommeren.De tar sommerferie,alle ansatte tar ferie samtidig.Hvor er logikken? Mener de at de som trenger tilbudet i de 4 ukene tar ferie fra sine sf? Skal alt gå på skinner disse ukene? Skal de plutselig,helt ut av det blå være frisk i de ukene,når de til vanlig må ha oppfølging etter hvert måltid,fire,fem,seks ganger om dagen?

Eller om man plutselig viser seg å ikke være i en kritisk situasjon vektmessig,så trappes behandlings tilbudet ned. At man går opp i vekt,og ikke lengre nødvendigvis er like tynn som tidligere,så betyr ikke det at man ikke er like syk og trenger den samme hjelpen.
For en person som sliter med sf er vektoppgang den største frykten,og det er nettopp i en sånn situasjon,når man går opp i vekt,at man burde fått tettere oppfølging,med tanke på at hodet da er i krisemodus,og vil gjøre alt for å kvitte seg med disse kg igjen,fordi de ikke takler å være i egen kropp.Det er nettopp da de trenger en like tett oppfølging! De skal da ikke bli overlatt til seg selv,og få redusert behandlingstilbud! Dette her finnes ikke logisk for fem flate øre.

Jeg mener ikke at mennesker med en sf skal bli institusjonalisert heller,for alle må til syvende og sist lære seg å leve alene og klare å håndtere sine problemer,sakte men sikkert.Men når folk mer eller mindre blir overlatt til seg selv,før de faktisk er klar for det,eller er frisk nok til det,da er det stor sjanse for tilbakefall. En av mine venninner er akkurat i en sånn situasjon,og jeg synes virkelig ikke dette er holdbart i det hele tatt. Hun burde i det minste fått tilbudet om åpen retur om hun skulle trenge det. Får de ikke den hjelpen de trenger i det kritiske øyeblikket kan det gå riktig ille. Dessverre er det mange som blir utsatt for nettopp denne situasjonen.

Fordi systemet er som det er pr dags dato,og fordi det er mangel på kompetanse,som igjen fører til et lavterskel tilbud,så vedlikeholder mange sin spiseforstyrrelse over så mange år som de fleste har gjort.

Så jeg bare spør igjen: Hvor er midlene? Hvor ligger logikken i dette?

6 thoughts on “Når helsenorge svikter

  1. Utrulig bra skrevet Søte!
    Jeg skjønner virkelig ikke hvor logiken ligger i det der :S er helt tåpelig! Er mann på vei litt oppover, så braser det rett ned igjenn, om man blir satt til seg selv i en så kaldt »ferie»! Det er helt tåpelig!

  2. Du får sakt det Laila. Rå ra innlegg! Håper hele helsenorge leser dette;)

    Jeg har ikke blitt møtt bra av helsenorge. Første gang jeg oppsøkte hjelp fikk jeg bare beskjed om at jeg ikke var syk nok til å få noe hjelp… For feit, for dårlig, ja du vet hvordan sfen tenker!
    Da måtte jeg jo bli syk nok, hadde det bare blitt tatt på alvor med en gang :/

  3. nei logikken er ikke lett å skjønne, det er alt for mye fokus på at det skal spares penger,penger,penger. logikken er umulig å forstå egentlig, psykiske lidelser blir mer og mer vanlig, og flere rammes,likevel legges døgnplassene ned. Og jeg skjønner dette med at de vil at folk skal få hjelpen poliklinisk og at folk skal være mest hjemme og ikke på institusjon,men noen ganger så trenger man mye tettere oppfølging enn det er mulig å få poliklinisk, og hva skal man gjøre da? når det ikke finnes nok døgnplasser? Nei det er jaggu ikke lett å si. Det er mange behandlere som er like frustrert over dette som vi som er brukere av psykiatrien. Dessverre skjønner ikke kontorrottene på toppen dette!!
    Veldig bra og viktig innlegg Laila

    *klemmer*

  4. Kan ikke uttale meg siden jeg ikke har kjennskap til sf…men sender en stor klems.
    Du e utrolig flink til å skrive å få frem viktige poeng, det må jeg iallefall få si til deg 🙂

Legg igjen en kommentar

