Om å reise seg etter fall

Det er ikke alltid lett å reise seg etter fall.Det er lett å gi opp og bli liggende nede.Det kan virke som den beste løsningen for mange,fordi de ikke ha nok tro på seg selv. «Jeg kommer ikke til å klare det likevel,så jeg kan likså godt gi opp» Hvor mange ganger har ikke så mange av oss tenk den tanken? Likevel klarer mange å reise seg,bare man gir seg selv litt tid.Ting tar tid,og ting går seg til etter hvert som regel.Man har bare ikke tro på det der og da,når man har gått på en smell.

Vi mennesker er veldig ulike når det kommer til den mentale styrken,noen knekker lett,andre går gjennom mye før det smeller.Noen tåler mer enn andre.Noen gir opp fortere enn andre.

Jeg vil selv kategorisere meg i den gruppen for de som tåler mye før det smeller. Av de 15 årene jeg har hatt min spiseforstyrrelse,så har jeg vært sykemeldt 2 ganger. Første gangen var jeg sykemeldt i 1 1/2 mnd om jeg ikke husker helt feil. 10.januar i fjor gikk jeg på en smell,etter brudd i et forhold,sf som herjet og sinnsykt mye jobbing.Jeg tok på meg ekstra vakter sånn at andre kunne få fri i jula,it was all over the top. Alle andre kom foran meg selv,jeg følte jeg måtte stille opp,jeg tenkte at jobben var viktigere enn helsa mi,at jeg var uunnværlig. Jeg slet meg ut rett og slett.Ikke kunne jeg være sykemeldt lengre heller,fordi jeg måtte jo tilbake,de trengte meg….Trodde jeg.

Andre gangen var i september i fjor.Da sykemeldt jeg meg i 1 uke,følte ikke jeg kunne kunne ta lengre,de trengte meg på jobb..mente jeg.

Helt siden høsten 2008 har det gått på trynet.Den ene tingen etter det andre som har dratt meg ned,lengre og lengre ned,det tok aldri slutt,fram til nå.Ennå er det noen få ting som henger over meg,og da mener jeg ikke noe som har med min sf å gjøre.

Men tross alt dette så er jeg på beina.Jeg har ikke gitt opp,selv om noen av disse tingene slo meg helt ut.Jeg kom meg gjennom det,selv om det var beintøft.Jeg er her,jeg jobber,jeg fungerer.Jeg har som sagt over her,kun hatt,la oss si 2 mnd,grovt regnet,i løpet av 15 år vært sykemeldt pga psyken.Det er en dråpe i havet,selv om psyken har vært opp i orkan styrke.

Jeg kjenner mange som er på attføring pga sf,på lik linje med meg,men jeg er ikke der de er.De er totalt utslitt og klarer ikke fungere «normalt»,og mange av dem lurer på hvordan jeg klarer å jobbe så mye som jeg gjør,samtidig som sf er så dominerende som den er i livet mitt.Men det er ikke noe problem for meg.Jeg klarer fint å kombinere disse to,jobb og sf,uten at det slår meg ut totalt.Det hindrer meg ikke fra å klare å gjennomføre en jobb.Det er ikke noe problem at all.Klart jeg blir sliten,men jeg tar fortsatt på meg ekstra vakter.Som nå f.eks,om 5 dager først får jeg noen dager fri etter å ha jobbet 16 dager i strekk,men det går greit,jeg klarer meg fint selv om jeg er sliten så klart.

Men jeg nekter å slutte å leve «normalt»,uten jobb.Hva skal jeg ta meg til da?Hva skal jeg bruke dagene til?Da hadde jeg gått på veggen tror jeg,og det gidder jeg rett og slett ikke.

Jeg går heller forbi veggen jeg,lar den være i fred.Den ville nok fått mer vondt enn det jeg ville fått,så da lar jeg vær.

5 thoughts on “Om å reise seg etter fall

  1. Du er tøff 🙂 Beundrer pågangsmotet ditt og hvordan du ikke lar deg knekke.

    Og ja! Jeg trenger mer sosial trening og har kjempelyst til å møte deg når du kommer til Oslo i Juli 😀

  2. Stå på, tøffa! Hva jobber du egentlig med? har jeg spurt om det før? Strever fælt med hukommelsen. Irriterende.
    Tror jobb for mange er en slags livline. Det som gir hverdagen mening. For meg er ungene den vikigste livlina. Men alt i alt er det vel en slags helhet. Venner, familie, jobb, hobbier. Holder på å lese den siste romanen om Kurt Wallander. Den handler mye om hvor redd han er for å bli pensjonist. For han har levd hele sitt liv gjennom jobben. Det høres litt trist ut. At man ikke har noe anna også som gir livet mening.
    Klem Ellen 🙂

  3. Det må være en krevende jobb. Du burde hatt knall røde tresko for å lyse opp hverdagen til brukeren. Men det klarer sikkert du å gjøre uten tresko også 🙂

Legg igjen en kommentar

