Black and white

Enkelte dager kan det virke som hele verden består av svart/hvitt. At det ikke finnes noen fargerike kontraster i mellom.

Andre dager er fulle av farger,hvor svart og hvit såvidt en kan se langt der ute i det fjerne.

Svart og hvit står til hverandre,som mann og kvinne. Som kjærlighet og hat.

Hvit. Håp. Drømmer. Glede. Kjærlighet.

Svart. Mørket. Håpløsheten. Tomheten. Tristheten. Hat.

Når vi ligger nede på bunnen og ikke våger å tro på bedre dager,må vi likevel ikke gi opp håpet. Vi må våge å tro at det finnes noe å strekke seg mot.At livet består av så mye mer enn tomheten og det håpløse.
Vi må våge å tro på godeheten som finnes i livet. Familie,venner,trygghet,kjærlighet,samhold,gleder,smil,latter….


Det er viktig å våge å tro på at man betyr noe,for seg selv og for andre. Tro på at man duger,at man har sin egen verdi. Alle har sin egenverdi,men ikke alle tror selv at de er i besittelse av det.
Det skal ikke mye til før man ramler utenfor det bratte uendelig lange stupet. Et skjevt ord,en bemerkning,en følelse av maktesløshet,en følelse av håpløshet,at man ikke duger til noe,at man ikke er verdt noe.

Mister troen på at noen kan like en,at verden ville blitt bedre uten en.

Ingen liker meg-Noen liker meg
Ingen elsker meg-Noen elsker meg
Jeg hater meg-Jeg elsker meg
Jeg hater deg-Jeg elsker deg
Jeg vil ikke leve-Jeg vil ikke
Jeg er ikke verdt noe-Jeg er verdt noe

Svart-Hvitt

Glede-Sinne
Livet tar uventede vendinger. Når man minst venter det mange ganger. Mange opplever det dessverre allerede som barn. En barndom full av opplevelser de aldri skulle oppleve…Situasjoner barn ikke skal berøre…
Ansvars svikt av de trygge rammene de hadde rundt seg. En verden faller i grus..
Usikkerhet…

Håp?
Jeg vil ikke leve mer….?
Eller vil jeg?
Jeg har mine gode og dårlige dager. Dager hvor alt virker håpløse,uoverkommelige,hvor jeg har lyst å kaste inn håndkleet og gi opp….
Men så har jeg også gode dager,hvor alle verdens problemer er blåst bort som dugg for sola..
Jeg er glad jeg slapp unna sånne opplevelser eller hendelser i min barndom. Jeg fikk lov til å være barn. Jeg fikk min frihet som barn,sånn det skal være.
Løpe barbeint i gresset,lete etter krabber i fjæra,plukke blomster som mamma satte i vann,samlet på skjell jeg fant,klarte i trær,sparke fotball og komme hjem med oppskrapede legger og knær,hoppe strikk,reise på sommerferier,hadde brevvenner…
Jeg vet,det er ikke alle forunt…
Livet er ikke bare svart-hvitt,det kan bare virke sånn enkelte dager.
Og selv om du har hatt en tøff barndom og oppvekst,så er det en grunn til at du fortsatt er i livet den dag i dag. Du har valgt å leve. Du våger å tro på at livet består av mer enn det svarte.

Våg å tro mer på deg selv,fordi alle har sin egenverdi.

Av og til skulle en bare ha vært en kråke i et tre…er livet enklere sett der oppe ifra?

7 thoughts on “Black and white

  1. uutrolig bra innlegg laila,du skriver masse viktig her som jeg tror vi er mange som kjenner seg igjen i!! og geniale bilder som passer så bra til teksten 😀

    håper du har en superduper god lørdag med varierte farger 🙂

    *lørsdagsklem*

  2. Hei 🙂
    leste nettopp innlegget ditt og må si at det var veldig bra:)

    du er flink tilå sette ord på ting.
    og det er sant at livet i blant kan føles svart og hvit, men heldigvis er det flest fargerike dager enn de i bare svart og hvit. Dager der vi ikke tredet nger å stenger oss inne og bare se verste ved oss selv, men våge å håpe, smile og tro det beste i oss selv og andre.

    Ha en riktig god sommer og god helg til deg 🙂

Legg igjen en kommentar

