Ta ansvar for egne handlinger

Det er veldig lett å legge skylden over på andre man gjør. Tar du valg,må du selv stå for dem.Om det får konsekvenser for deg,må du selv stå for dem.Du kan ikke legge skylden andre,du må ta ansvar for egne handlinger. Det er du som selv som utfører handlingene,det er ingen som gjør dem for deg.Du må stå for det du sier,noe annet tyder på feighet.

Handlinger kan få konsekvenser,og det bør man også tenke over før man gjør en handling. Jeg tenker ikke på handlinger som man ikke kan noe for som er tilfellet ved mange psykiske lidelser f.eks,men de man til en viss grad kan gjør noe med. Jeg kan f.eks kjenne på suget etter å kjøre på med en runde med maten,men jeg faller ikke i den fella hver gang.Jeg klarer å stå i mot noen ganger også.

Men ting du sier og gjør,som kan føre til skadelige konsekvenser for deg selv eller andre i hverdagen,noe du sier til noen,eller gjør mot andre,det må du stå for selv.Det er veldig lett for at det spinner seg opp til et stort spindelvev av løgner om man ikke klarer å si sannheten,eller tørre å stå opp for seg selv. Ting kan slå tilbake,ting kan slå sprekker.Det er sånn det fungerer.
Vil du unngå stygge situasjoner,kan du liksågodt la vær å si noe i det hele tatt f.eks.

Man lærer så lenge man lever,man prøver og feiler.Jeg fortsetter å prøve. Av og til feiler jeg,andre ganger går det bra. Når man faller må man også reise seg igjen,det er å vise styrke. Å klare å være ydmyk viser styrke. Å stå for egne ord og handlinger viser styrke. Å tørre å være seg selv og sette grenser for seg selv viser styrke. Jeg prøver å få bygd opp den grensen som ingen skal få trampe over,fordi nå begynner jeg å reise meg,og sette klare grenser for meg og mitt. Jeg prøver å bli flinkere til å si ifra når nok er nok,fordi vi alle har lov til å være egoistiske når det kommer til oss selv på visse punkt.Det finnes en grense på hva vi tar imot fra andre,og på hva vi vil velge å ha i livene våre og ikke.Det er viktig å få luket vekk det som drar oss ned i søla,og heller prøve å få mer av det som gir oss oppgang. Ingen liker ugress i hagen.

Man har lov å feile,det er menneskelig,men heldigvis kan man rette opp mange av feilene man gjør.Det er det som er det fine med livet,man har alltid nye byggeklosser man kan bygge seg opp med igjen.

Plukk opp dine byggeklosser,og bygg deg alt det fine du vil ha i livet.
Bygg opp dine grenser.
Ikke la noen trampe over dem og dra deg ned.

Men glem aldri å stå for dine egne handlinger,og dine egne ord.

7 thoughts on “Ta ansvar for egne handlinger

  1. Oh god..er det bloggen min du hinter til..
    kremt..
    Følte meg litt sånn barneskolepike igjen som fikk en skjennepreken av frøken.
    Frøken Laila 🙂
    Ønsker deg en kjempefin kveld..og det jeg har skrevet oppforbi må du ikke ta alvorlig 🙂
    Klmes

  2. Veldig bra innlegg Laila.
    Man må stå for egne handlinger selv om det kan være vanskelig.

    Noen handlinger er handlinger som psykdommen hjelper til å få frem, som f.eks raseriutbrudd som plutselig kommer. (Ihvertfall er det sånn for meg). Det er min handling, og jeg må stå for det utbruddet jeg fikk. Det var jo ingen andre enn min egen feil selv om jeg aller helst skulle klart å holde tilbake noenganger…

Legg igjen en kommentar

