Speilrefleksjoner

Tror du at speilet egentlig viser sannheten? Er virkeligheten sånn vi ser det i speilet? Eller er det kun et speilbilde?
Jeg tenker over dette her ofte,om det jeg ser er virkelig,eller om det er hodet mitt som får meg til å se det jeg gjør. Det er en kjent ting at spiseforstyrrede har et forvrengt speilbilde av seg selv,men blir da speilbildet en usannhet? «Speil lyver aldri» er det noe som heter,så da spør jeg meg:»er det jeg ser i speilet sannheten da?» «Og hvorfor ser jeg ulike bilder i ulike speil?» Hva er da et lurespeil? Kan vi vite om det er et lurespeil,eller om det er et ekte speil? Hva er et ekte speil? Hva speiler et ekte speil? Og hvordan kan vi vite at et lurespeil er lureri? Hva om sannheten ligger i et lurespeil,og vi hele tiden har blitt lurt av sannhets-speilet? Hvem skal vi da tro på?

Jeg hørte noen si her for en stund siden,at speil i prøverom skal virke fortynnende…?!Hva har jeg gått glipp av? Jeg ser jo enda større ut i prøveroms speil. Hva er da sannheten? Har jeg da virkelig et forvrengt speilbilde av meg selv,når jeg ser at jeg selv blir større,men at det i virkeligheten skal få meg til å se mindre ut?

«Speil speil på veggen der:kan jeg få se hva som speiler seg på den andre siden? Ligger det en annen sannhet der? Slipp meg ut,og la meg få se….virkeligheten?»

11 thoughts on “Speilrefleksjoner

  1. Hey love, Wow I had a similar conversation with my therapist yesterday… Ho do I look in a mirror and not see what someone else sees, how can what I see be wrong, why are they right? It is so complicated… trying to make sense of this… ohhg dear how to make a logical answer… seems impossible.
    I love you beautiful!

  2. ..Tenk om speilet ikke fantes..
    Ville vi da ha hatt disse tankene om oss selv? Hvis vi kun var hverandres speilbilder?

    Ønsker deg en fin helg!

    Mvh, Ida.

  3. Haha, jeg er enig med deg i at enkelte prøveromsspeil virker nesten som om de er forstørrende.
    Creepy

    Jeg stoler ikke på et speil noe sted jeg. Speilbildet mitt påvirkes iallfall av dagsform også.

    Kjøpte du virkelig bikini uten å prøve den først?? jiizes, imponerende. Jeg tror jeg prøvde ca hundre stykker, alle var like stgge, så da tok jeg bare en av de. haha. Tøffa!

  4. SV; det er ikke vallergan nei, den gir ingen virkning på meg den. legen sir det kan ha noe med at jeg har ADD, og da gir den motsatt virkning. Husker ikke helt hva tabletten hette, men det var noe på N. og sluttet med -non tror jeg. etter eller annet.

  5. Det der lurer jeg på også. Hvilke speil forteller sannheten, om i det hele tatt noen av dem gjør det. I prøverom kan jeg si meg veldig enig med deg, har aldri opplevd at de virker noe slankende.

    Jeg aner ikke hvrdan virkeligheten ser ut. Den vil jeg gjerne også få sett:)

  6. Først og fremst så må jeg bare si skåååål tilbake.
    Helt rett. Du hørte en skikkelig pepsi max skål og tortilla chips knask.
    Speil ja… for meg er speil en forbindelse til den andre siden. Enten døde folk bak der eller selve djevelen.. En verden uten speil ?? Ja takk 🙂

  7. Speil er en mare i seg selv..
    Har 3 store(!) speil her jeg bor, og syns også at speilbildet forandrer seg fra speil til speil. :S
    Og ja, de på prøverom er de dessidert verste, er det rart flere folk tar og låner/kjøper med seg hjem og heller leverer tilbake?

    Tøft bilde du hadde der:)

Legg igjen en kommentar

