Tall er konstante

Tall….

STORE tall

små tall

Tall er konstant,de står fast. Tall er endelige. Tall er sanne. Tall har 2 streker under svaret.

Det var da jeg for første gang hoppet på vekten for å ta mål i forhold til det diett opplegget jeg skulle følge,at jeg ble oppslukt av tallet. Jeg hadde aldri bekymra meg for vekten min før. 10 minutter inn i samtalen med hun som satte opp kostlisten vi skulle følge,så ble vi veid og funnet for tung.Tallet kom på papiret svart mot hvitt,med to streker under.

Det er vanskelig å finne seg ett mål man vil nå,fordi når man har nådd det målet,så vil man ned litt til,bare sånn for å ha noe å gå på,og fordi 59.9 kg høres bedre ut enn 60, 49.9 høres bedre ut enn 50..Det er nettopp dette som er så altoppslukende for oss som har en spiseforstyrrelse,alt handler om tall. Det evige jaget etter det magiske tallet. Problemet er bare det at det magiske tallet finnes ikke. Det er det eneste tallet som ikke har 2 strek under seg. Det magiske tallet er svevende,uklart.

Vekt
høyde
BMI
målebånd
kaloritabell
gangetabell
Kilo
gram
antall
cm
str
Kilo som må vekk,gram som må bort,cm som må forsvinne. Kilometer som må løpes,skritt som må tas,treningstimer. Antall ganger opp på vekten for å få et sikkert tall. Jeg går på vekten til jeg får det samme tallet 3 ganger,først da kan jeg til en viss grad stole på tallet. Men det blir aldri bra nok.

Klokkeslett
antall måltid
antall timer uten å kaste opp
antall timer uten mat
antall ganger med å spise og å kaste opp
antall avføring stabletter

År
måneder
uker
dager
timer

Hvor lang tid skal jeg bruke på å gå ned 3 kg? 1 uke? 2? Hvor mange kilo kan jeg gå ned på 1 måned? 4? 5? 8?
Hvor mange skritt kan jeg gå i løpet av en dag? Jeg må selvsagt gå de 10.000 som er anbefalt,men hvor mye mer kan jeg gå? Hvor langt skal jeg gå? Hvor mange timer? Hvor?

Kalorier
karbohydrater
sukker
fett

Kalorier
kalorier
kalorier
kalorier

 

Veie seg om morgenen,etter do besøk,og på tom mage.
Veie seg uten klær
med klær
etter en runde med overspising,før jeg kaster opp
etter jeg har kasta opp
etter trening
før jeg legger meg

Tallet på vekta om morgenen kan være avgjørende for hvordan dagen blir humørmessig.
Dagen brukes på midler til å finne og oppnå det magiske tallet som gjør at man vil bli veid og funnet for lett.

Tall er konstante,med 2 strek under svaret.

14 thoughts on “Tall er konstante

  1. Å alikevel tørr du ikke prøve å bli frisk!? Tilbudet mitt står ved lag en stund til. Håper du benytter deg av det før min tid renner ut.,,,

  2. Det må være utrolig kaos å stadig tenke så mye på tall..alt enn skal tenke på ang kalorier,skritt, kilo osv.
    Krysser fingrene for at du en dag kan gå rettrygget uten å tenke på et eneste tall

  3. Det der var bra beskrevet. For det er sånn det er. Man blir besatt av det tallet på vekta, og tallet vekta viser er avgjørende på om dagen blir bra eller dårlig.
    Om man ikke liker tallet så gjør man alt for at man kan nå det «magiske» tallet i løpet av dagen, eller dagen etter.

    Trening, kalorier, antall kalorier man kan forbrenne og det tallet er følger en konstant. Som en besettelse. Hatet og elsket på en gang…

  4. Hipp hipp hurra Laila..Nå er det 17 mai og jeg støtter forslaget ditt om sko med sånn hoppe greie under. Små folk i folkemengde er ikke alltid like bra 🙂 Ha en super duper 17 mai feiring

  5. Word!! Man streber etter et tall man aldri vil få se…det blir aldri lavt nok uansett.

    Håper du får ei fin 17.mai feiring! Klem.

  6. Hatt en sliten dag, ja..
    Æsj, husker jeg veide 50.6 før jeg gikk opp til over 80, irriterer meg at jeg ikke kom på 49.9, hhehe..
    Nå ler jeg av vekta, um ja. Glad i dæ! :*

  7. SV: Tusen takk:) Hvordan var din 17mai da søte?
    Jeg er ikke bedre idag.. Har nok fått ei litta influensa tror jeg, for jeg drakk ingenting i går, orket ikke pga hodet :/

  8. Ja, det er akkurat sånn det.
    Heldigvis er det mulig å snu på det og slippe unna vekta mange, mange ganger om dagen.

    klemmer fra Annika<3

  9. God skrevet Laila! Kjenner frustrasjonen! Hat/elsk forhold!
    Hold hodet oppe – kjemp! Det er mer her i livet enn tall =)
    Klemmer!

  10. Tallene tar aldri slutt.. Mine foreldre kastet ut badevekta.. Av ren kjærlighet. Men man kan alltids veie seg. De prøver å passe på meg, prøver å overtale meg til å ta imot hjelp.

    I høst flyttter jeg for meg selv, for å begynne som lærling. Jeg er redd. Jeg vil ikke slite slik som jeg gjør nå, når jeg bor for meg selv. Jeg vil bli FRISK, men jeg vill ikke inrømme at jeg er SYK.

    Jeg leser at d uvet om endel som har fått behandling.. Hav slags behandlingstilbbud kjenner du til?
    Langtidsinnleggelser, eller kontinuerlige og kortere opphold over lengre perioder?
    Vet du om behandlingsstedene er flinke til å følge opp pasieentene ETTER a de er «friskmeldte» ?

Legg igjen en kommentar

