Mer hjelp til psykisk syk?

I dag var jeg innom gravstedet å besøkte Regine’s grav. Så uendelig tragisk at ei så ung og sterk jente måtte forlate livet i så ung alder. Livet er så urettferdig. Det var dessverre ikke så mye man kunne gjøre henne,det er tragisk at de ikke er kommet lengre på det medisinske feltet,med tanke på hvor mange som har kreft på en eller annen måte,og det burde forsker mer på å finne medisiner som kan redde flere liv for å gå tapt.

Når man står sånn ved en grav,så går også tanker til mennesker jeg vet som sliter psykisk,som går med suicidale tanker,som aldri får den hjelpen de trenger. Hvor lett det er for at mange av dem vil klare å ende livene sine,fordi de ikke får rett,og nok hjelp.

Jeg leste akkurat en artikkel på VG-nett nå,hvor helseminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen (AP) mener at alle som sliter psykisk burde fått hjelp på dagen (artikkelen kan du lese her.)
Men hva hjelper det med ord,når de ikke får iverksatt noe? Hvorfor settes det ikke inn flere midler til å øke beredskapen innen for helse sektoren? Hvorfor kommer de med lovnader,men handler motsatt? Hvorfor legges det ned flere psykiatriske psykehus når så mange trenges plassene? Burde ikke mulighetene økes,istedenfor å fjernes?? Hvorfor sitter det på tusenvis av folk rundt i Norge,som ikke får noe hjelp? Hva hjelper det at politikere lover og lover,når det ikke skjer noe med lovnadene? Store ord hjelper ikke de som er psyke. Ord er ikke til hjelp,lovnader gjør ingen friske. Hjelpeapparatet svikter mer enn de hjelper. Ser ikke politikerne det? Hva godt gjør oljefond pengene når de står som et fond,og ikke blir satt ut i midler til folk som sliter?

Jens Stoltenberg burde krype fram fra skjulestedet sitt og gjør lovnader om til handling,ikke sitter der og skrive taler og løfter istedenfor å komme fram å ta tak!
Han fortjener ikke plassen på på den norske regjerings trone når han skakk kjører landet sånn på så mange områder. Du kan mene hva du vil,men det er nå hvertfall min mening!

7 thoughts on “Mer hjelp til psykisk syk?

  1. Så enig, så enig!
    Men jeg tenker hadde det vært så mye bedre om det var en annen regjering. Hmm jeg tviler. Synes alle snakker og snakker. Men sjeldent det skjer noe. Ihvertfall ikke innenfor helsevesenet.

    Psykiatrien burde blitt bedre. Flere plasser og flere ansatta.
    Samme i eldreomsorgen, og
    innenfor andre steder også.

  2. Jeg er så enig! Helsevesnet i Norge er så dårlig på alle mulige måter. Første gang jeg hadde mannet meg opp til å prøve å få hjelp av fastlegen min fikk jeg beskjeden at jeg ikke var syk nok. Men så ble jeg jo det da, og nå blir jeg ordentlig fulgt opp og skal begynne i behandling. Jeg tror at om problemer blir tatt tak i med en gang vil meg også komme seg fortere ut av dem.

    Det sitter mange psyke mennesker der ute, som venter og venter på å få hjelp. En ting som er helt sikkert, man blir ikke friskere av å gå rundt å vente. Hjelp på dagen burde alle psykisk syke fått, men det tror jeg desverre ikke skjer med det første:(

    Over til Regine. Syns det er så urettferdig at unge får den skumle sykdommen der. Men Regine var ei utrolig tøff og sterk jente, jeg leste noen kloke ord i bloggen hennes som har brent seg fast i hukommelsen min. «Lev livet mens du kan det».

  3. Jeg er så enig med deg. Blei ganske irritert når jeg så det oppslaget på vg nett. Nå må dem slutte å prate hele tida, dem må snart få opp øya og gjøre noe sånn praktisk i all denna praten dems. Jeg er ganske forbanna på hele detta helsevesnet og detta systemet.

    Natta klem fra meg:)

  4. Regjeringen kan gjerne bable om hjelp på dagen, men hva hvis den psykisk syke ikke vil ha hjelp? Og hvor skal terskelen gå for «hjelp på dagen»? I dag skal du være ca halvdød etter selvmordsforsøk før psykiatrien har plass på sykehuset.

  5. Ja, det er utrolig at det går an.
    Det er mye som er galt med helsevesenet generelt i dette landet.
    Det er ille hvor langt det må gå før man får hjelp.

  6. Skulle av hele mitt hjerte ønskt at det var mer hjelp å få. Systemet svikter fort…inn å få en pille og så ut igjen. Spørsmål om selvmordstanker kommer og blir avfeid fort av lege. Hallooo hva med å ta oss på alvor. Jeg personlig har kuttet pulsåren to ganger og forsøkt å drikke meg i hel, men det er nok ikke nok til å få hjelp..eller kanskje jeg får hjelp men bare ikke helt vet hva jeg ønsker.. ny hjerne. En frisk hjerne uten vonde tanker og minner hadde vært fint.
    Skulle ønske at både helse norge og politikerne snart våknet og innså problemet her i Norge.

    Stor klems

Legg igjen en kommentar

