En rosa tilværelse

Her sitter jeg i et rom som ikke kunne ha vært mer rosa. En rosa hello kitty,et rosa slott,rosa gardiner med giraffer,sauer,griser og noen fete kyr,og en rosa dukke vogn. Det eneste som mangler er en rosa elefant svevende på en sky. Her er hva en enn måtte ønske seg av rosa.

Jeg er på besøk hos søster’n,i Ski. Jeg er så privilegert at jeg har fått låne soverommet til mitt vesle tantebarn på 3 1/2 år. (Det halve året er forferdelig viktig når man er på barnestadiet. Senga er utrolig nok stor,hvertfall stor nok for mine hele 1.58 cm. Madrassen er så tynn at man kjenner plankene,og nå sitter jeg mellom to planker,en rumpeball på hver av dem,og det er hakket før jeg får flis i skinkene. Jeg får vel blåmerker i stumpen når jeg står opp i morgen (eller senere i dag,siden kl. er 03.27 i skrivende stund. Hvertfall er jeg utsatt for liggesår,eller sittesår i dette tilfellet.

Nå truer fyrstikkene jeg har satt opp for å holde øyelokkene opp med å knekke sammen i ren utmattelse,så jeg tar det som et signal på at de trenger sårt å bli lukket. Jeg får vel bare gi etter og la dem få litt hvile.

I dag har mange av tankene dreid seg om pappa. Ting han har sagt og gjort som har fått med til å omtrent har fått meg til å daue av latter.
Grunnen til at disse tankene kom,er pga en leke papegøye. Niesen min har nemlig en sånn papegøye som sitter på en pinne dings som skal forestille en gren. Og den går på batteri,så når man setter den på,så hermer den etter deg når man prater til den. Egentlig burde det ha vært en gås. En hermegås.
Lillebroren min fikk en sånn papegøye til jul for en del år siden. På den tiden det var morsomt å skrike til papegøyen hver gang han ville at papegøyen skulle herme. Han skrek jo av full makt da,og papegøyen hermet jo etter han,i minst like skingrende lyder som ingen egentlig kan oversette til noe fornuftig språk. Han drev jo da på med dette her som for oss rundt virket som en ren evighet. Han hylte og skrek som e stukken gris. Pappa begynte etterhvert å bli rimelig grinete på den jævla papegøyen da,og sånn etter en god stund,så klikka han nesten mentalt,og uttrykte sin forbannelse over den,på vei for å slenge den brutalt inn på senga til brutter’n,og fikk samme forbannelse rett i retur. Da ble han jo rett forbannet på den stakkar papegøyen da,han tålte vel ikke at papegøyen tok igjen. Jeg trodde jeg skulle dø av oksygen mangel av hele situasjonen. Det var en fornøyelig julaften,hvor pappa virkelig ble satt på plass av en leke.

En annen gang så stod han å smurte seg noen brødskiver med smør og pålegg. Når dette var gjort satte han tilbake smøret og pålegget i kjøleskapet. Litt utpå ettermiddagen så skulle han lage seg noen skiver til,men fant ikke igjen smøret,og han var helt sikker på at han hadde satt det tilbake i kjøleskapet… Da han senere utpå kvelden skulle fikse seg en haug med is (pappa er litt vel glad i is,så han nøyer seg ikke med en liten porsjon,så han lesser på e så stor haug at man knapt kan se mannen over is-skålen) Og da han åpnet døra på fryseren så sitter smøresker der uskyldig å glaner på han,og pappa stod der som et spørsmålstegn…Faen for et ansiktsuttrykk..man kunne tydelig lese at han tenkte;»Hvordan i helsike hadde smøresken kommet seg helt opp dit?»

En julaften satt han på en bitteliten barnekrakk,med nisselua på snei og leste opp julegavene,og dårlig som han er til å tolke ulike håndskrifter,så satt han der da og prøvde å stotre fram hva i huleste som stod på den ene pakken til brutter’n..»Til Henning,fra mormor i boyen..» ??!! «Jeg vet ikke hvem dette er fra jeg nei..folk må da skrive skikkelig mente han,det gikk da vel ikke an å skrive sånn» Gaven var fra mormor i byen…Da leser du rimelig skjevt assa…

Søstra mi mistet sin daværende samboer,som døde av hjerneslag bare rundt 30 år gammel. Søstern var selvsagt i sjokk,så hun kom hjem for å bo hos mamma og pappa. Hun hadde fått medisiner å sove på…Jeg lurte på om de hadde gitt henne heroin eller noe,for hun var jo heeelt på bærtur.Men hun sovnet sånn halvvei,så det var nok ikke det hun hadde fått.
Anyroad,tante,mamma,pappa og jeg satt på kjøkkenet og prate litt,for at hun skulle få sove i fred. Vi pratet veldig lavt for å unngå å vekke henne. Pappa har med årene fått nedsatt hørsel,og vi har flere ganger ganger sagt at det kanskje er på tide å skaffe seg høreapparat,men det vil han ikke høre på. Man kan jo ikke bruke noe sånt,i hvertfall ikke blant folk,så det har han ikke gått til innkjøp av,ennå han ikke får med seg hva folk sier til han mange ganger (man må heve stemmen hvertfall et par hakk for at han skal høre.
Vi satt da som sagt å prata litt,og pappa satt liksom å kikka på mamma og tante da de prata,og hodet hans gikk som når man ser på e tenniskamp,fram og tilbake,fram og tilbake…så sier han plutselig:»Jeg ser at leppene deres beveger seg,men jeg hører ikke et ord» Jeg klarte seriøst ikke å holde meg,så jeg måtte gå utenfor for å remje løs av en latterkrampe som fikk meg til å knekke sammen…Neida,han har ikke bruk for høreapparat nei,det er nå bare helt sikkert…

Hærregud som det bråker når hele huset har lagt seg,og man skal prøve å åpne en pose med peanøtter uten lage lyd for å vekke de andre. Man kunne like gjerne sluppet en atombombe,det gir samme effekt….

Nå har den ene fyrstikken gitt etter og tatt kvelden,og begge skinkeballene har sovnet,så da får jeg vel bare følge på jeg også.

 

3 thoughts on “En rosa tilværelse

  1. Haha..synes jeg ser far din når han åpner fryseskapet og finner smørpakken. Tipper han var veldig overrasket ja. Fedre skal som regel ikke høre på andre..jeg tror enkelte har en innebygget mekanisme som gjør at de skal finne ut ting av seg selv..selv om andre går å maser.
    Kos deg masse på det rosa rommet med den harde sengen.
    Klems

Legg igjen en kommentar

