spiseforstyrrelsen min

Jeg fikk inn noen spm ang spiseforstyrrelsen min fra Aurora. Så da skal jeg få hamret ned noen svar her da.


Hei du! Du skriver jo at man kan spørre deg om hva som helst, så da gjør jeg det, og så får du velge hva du har lyst til å svare på! 🙂
Kunne godt tenke meg å høre mer om spiseforstyrrelsen. Hva slags effekt har den hatt på tennene dine? Økonomien? Sosial omgang? Gjør du noe for å bli frisk? Vet legen din hvor ille det er – at du spyr mange ganger om dagen? Har du gitt opp å bli frisk?

Siden jeg har hatt min spiseforstyrrelse i 15 år nå,så har det gått hardt utover tennene mine. De er helt herpa for å si det mildt. Jeg tror ikke det er en eneste tann det ikke har vært gjort noe med for å si det sånn. Når man kaster opp så mye,så kommer det masse magesyre opp,som etser på tennene. Jeg har rotfylt en del tenner,trukket ei tann,jeg trenger 3 kroner sånn etterhvert,fikse mange hull,slipe vekk og fikse opp. A make over rett og slett.

Jeg har brukt vanvittig masse penger på mat over årenes løp,men jeg har aldri satt meg i gjeld pga bulimien. Jeg har brukt det jeg har hatt råd til å bruke på mat. Jeg er ikke av den typen som absolutt må gafle i meg store middager,kaker i store lass,desserter som tilsvarer et kongekalass osv..Jeg nøyer meg med grandiosa,burgere,ris og saus,spagetti,taco,potetgull,sjokolade,smågodt…og innimellom brød (helst loff) med diverse pålegg jeg liker+ en del andre bakevarer som skolebrød,berlineboller og den slags. Så ja…

Når det kommer til sosial omgang,så liker jeg i utgangspunktet ikke at det innebærer noe mat,men som regel så innebærer jo omtrent all sosial samvær mat. Ikke overraskende nok…Middager takler jeg ikke i det hele tatt,så det går helt klart veien ned til kloakk rottene. Spiser jeg til jeg blir mett,så må det opp igjen. Og blir jeg ikke mett,så gnager samvittigheten meg til jeg får det opp. Men sånn utenom maten,så har jeg ikke problemer med å være sosial da. Jeg liker å være sammen med familie og venner og arb.kollegaer.
Men når bulimien er på sitt verste,så fører det gjerne til at man stenger litt av det sosiale ute,for å heller sitte hjemme alene og har alt fokuset på maten,fordi man ikke ønsker at andre skal se hvor ille det faktisk kan være.
Jeg har også venner med sf som jeg tilbringer tid med,og med dem kan jeg godt spise sammen med uten at det føles for jævlig med maten,fordi de vet og skjønner og har det på samme måte. Men det er også enkelte av dem jeg ikke spiser fullt så mye foran,fordi de kan f.eks spise mindre enn meg før de kaster opp. Så helst sitter jeg alene når jeg virkelig inntar min mengde. Men sånn foruten dette med maten,så kan jeg være veldig sosial.

Jeg går i behandling hos en psykiater nå,og der har jeg gått i et år nå. Før det så var jeg behandlingsfri i et år. Og året før der igjen så gikk jeg i gruppeterapi en gang i uken i et år. Det var ikke noe for meg i det hele tatt. Gruppe var satt sammen av 7-8 stk som hadde ulike problem,så det ble bortkastet tid for min del. Jeg ble ikke bedre av å tilbringe tid sammen med andre som fortalte om sine problem som ikke vedkom meg i det hele tatt. Jeg satt der enkelte timer og irriterte vettet av meg for noen av dem som gjentok seg selv i det uendelig gang etter gang,så jeg hadde lyst å hoppe på dem og kverke dem. Tankene mine gikk da i å sitte å tenke på hva jeg skulle kjøpe av mat da gruppen var over liksom. Jatta jatta…skikkelig terapi ja. Jeg avslutta gruppa en mnd før jeg egentlig skulle,og var sjele glad da jeg kom meg vekk derifra.(Det var 1 år som gjaldt om man skulle være med i gruppe)
Så,som sagt,jeg er nå hos en psyk.,men jeg er der ikke sånn fast en gang i uka,men vi finner en dag hvor det passer for begge. Helst han da….for min del kunne det godt ha vært oftere,hvertfall i de periodene hvor jeg virkelig sliter. Og da mener jeg når depresjonen også er veldig til stede.

Jeg er veldig ambivalent når det kommer til å bli frisk. Jeg skulle gjerne vært fri fra sf,samtidig så er den på en måte *trygg* å lene seg til,fordi den er min hverdag og har vært det i 15 år. Jeg har kontroll på vekten,samtidig som sf har kontroll over meg. En drakamp hvor begge vil vinne.

Legen min vet det han trenger å vite,men han følger meg ikke opp,som mange andre leger til sf har. Han innkaller meg aldri til timer. Jeg må selv bestille time for å ta en blodprøve i ny og ne for å sjekke verdiene i kroppen. En med en sf,bør egentlig ta en blodprøve sjekk ofte,fordi når man kaster opp mye,tar avføringspiller,faster eller hva det enn måtte være føkker opp ting som saltbalansen i kroppen,jernverdier,vitamin og mineral verdier osv,noe som ødelegger mye og gir kroppen et forfall. Mangler man jern i kroppen,kan dette føre til anemi (jernmangel som gjør at man ikke produserer nok blodlegemer).Går det for lenge uten at dette blir sjekket ut og gjort noe med,så kan man få det kronisk—> konstant utslitt og utmattet..Dette igjen kan føre til arytmi—> hjerteflimmer o.l. og til at hjertet takker for seg og tar kvelden.

Jeg har ikke gitt opp det å bli frisk,men som nevnt over her,så sier en del av meg at jeg ikke vil bli frisk. Jeg kan rett og slett ikke se meg selv som frisk fra min sf i framtiden. But you never know,right?

Ja..håper det var svar nok. Ellers kan du lese mer om spiseforstyrrelser i etikettene mine.

 

 

3 thoughts on “spiseforstyrrelsen min

  1. Dette var veldig interisangt (krivefeil, i know!) å lese om!
    Men hvordan begynnte den?
    Begynnte det rett på oppkast eller begynnte det som fasting osv?
    hvordan tar familien din det?
    har du noen gang vært innlagt pga den? Hvordan hjelp har du fått?
    Har du tenkt på og bytte lege? (da den du har ikke følger opp)!
    er du åpen om sf’en din i arbeid osv? spiser du noen ganger uten og kaste opp? Wow, ble litt mange spørsmål, sorry *rødme*
    Klem ❤

Legg igjen en kommentar

