80-tallet

 

Jeg satt å bladde gjennom en bok vi har på jobb her en dag da jeg hadde pause. Den handlet om det å være ung på 80-tallet. Mange folk som kommenterte ting de husker fra den tiden. Det var skikkelig morsomt å lese gjennom den,for det var mange minner som kom opp,ting jeg hadde glemt,ting jeg fortsatt husker men savner…ja,you name it. I den boka stod det lista opp alt fra musikk,til drikker,godteri,barne-tv,klær,tv serier osv osv.

Så da tenkte jeg at jeg bare måtte skrive et lite innlegg om 80-tallet slik jeg husker det. Mine minner fra den gang.

På barneskolen gikk jeg som oftes med musefletter i håret,og det gikk ofte i fløyelsbukser husker jeg,noe jeg ikke kunne fordra å ha på meg, det var rett og slett ubehagelig syns jeg. Da likte jeg mye heller sånne tynne sommerbukser som det var strikk i livet på og som var vide, og som man kunne rulle opp nederst,sånn at det ble høyvannsbukse. Og så hadde jeg selvsagt hvite tennis sokker med striper på,som gjerne var rullet ned. Og på føttene hadde jeg selvsagt mokkasiner. Et syn for guder!
Men,det ble selvsagt enda bedre da jeg klippet meg hockey. Sveisen over alle sveiser den dag i dag. Hadde du ikke hockey sveis, så var du ikke ekte 80-talls barn. Klærne ble noe endret,jeg gikk i dongeri bukse. LYS så klart. Og helst i en sånn merkelig (u)pass form….
Jeg husker jeg hadde en ransel som jeg ikke syntes var kul (tror den var rød eller rosa),mens de andre hadde skinnransel som de skrev kule ting på..det ville jeg også ha.

Jeg hadde som regel kjeften full av Bugg,husker jeg likte veldig godt den med banan smak…den i lakris funka også. Og jeg var veldig glad i de små juice boksene med Kjeft. Samla på klistremerkene som var på boksene. Og så hadde jeg en sånn klistremerkebok hvor jeg samlet på my little ponni. Kjøpte sånne små pakker med 4-5 klistremerker i, og da var det selvsagt lykke hver gang man fikk et man ikke hadde fra før av. Søstra mi og jeg fikk oss hver vår my little ponni stall da vi var små. Vi satt i hver vår ende av stua og pakket opp gaven fra mamma og pappa samtidig, og begge hylte like høyt av glede. Reste av kvelden gikk med til å leke med den og ponniene vi hadde. Like stor var gleden det året vi begge fikk hver vår kassettspiller.
Husker at jeg tok opp mange sanger fra radioen den gangen,skikkelig dårlig kvalitet med andre ord,men stas med masse kassetter. Favoritt sangen var jo da *take on me* med A-ha…Morten harket var bare loooovelyy med den fineste håret, den tøffeste jakka og alle de kule skinnreimene sine. Jeg fikk meg også en walk-man et senere år! Kunne det bli bedre??!! Think not…..
Min store helt på den tiden var Michael Jackson…hærregud som jeg forgudet han. Jeg sa til mamma at den dagen jeg døde skulle kista mi være full av bilder og plakater av han,akkurat som veggene mine på rommet mitt var. Han var min helt. Jeg fikk en gang en genser med bilde av han på,som jeg klippet av armene på,sånn at det ble en skjorte…eeeelsket den!!

Jeg husker også veldig godt en bukse jeg var veldig glad i. En sånn strekk bukse med strikk under føttene..en sånn som det ble knær i etterhvert…skikkelig fint faktisk.

Og når det var bursdager,så var det å kreppe håret sitt…og som drikke fikk vi brus i glass flasker,som vi banket hull i toppene på og drakk fra dem. Eller at vi fikk sånne fine disney figurer som man trakk over tuten på flaskene…*lykke*
Og så var det å leke *flasketuten peker på*,*nødt eller sannhet* og *kyss,klapp og klem*
Like spennend hver gang man lekte *kyss,klapp og klem* om det kom på en gutt man syntes var søt. Og gjorde det det,så var dagen reddet. Da kunne man legge seg og virkelig kjenne på glede.

Jeg elsket sommerene, leke med vennene mine hele dagen. Sparket mye fotball,elsket å spille fotball. Så lekte vi mye *boksen går* eller*boksen av* som vi kalte det. Klatre i trær,gå på slang,sove i telt i hagen til venninna mi…gå på stranda..aaah,sommeren i gode gamle dager var herlige. Man ville aldri være inn da..og når man måtte inn på kvelden var det rene sorgen. Tenk å måtte gå å legge seg!!! Det verste med sommeren da jeg var lita,var når vi tilbringte 3 uker på hytta. Det var så kjedelig det,at dere aner ikke!!!! Hadde nedtelling av dager til vi skulle hjem igjen, hjem til vennene mine. Jeg overlevde de dagene da jeg kunne ha med meg venninna mi da,for da hadde jeg noe gøy å gjøre. Som å plukke blåbær,eller gå ned i fjære å knuse blåskjell og samle på perlene inni. Jeg hadde et glass fullt av dem. De var som små skatter. Vi leta også etter små krabber under stenene,som vi samla sammen oppi en liten dam nede ved stranda. Søte små tasser som vi ga navn.

Og på den tiden så var barne-tv faktisk gøy!!! Portveien 2,labbetuss og smitt og smule,lekestuen…halv sju,midt i smørøyet,med ståle stil og hans *piiiizza piiizzzafyll..*,brødrene dal…Og frokost-tv på lørdagene hvor søstra mi og jegdro med oss dynene inn på stuegulvet og lå å så på tegnefilmene de sendte. Husker dere den polske eller tjekkiske tegnefilmen de sendte? Det var en sånn serie som gikk,men sånne rare skapninger…Eller den serien *det var en gang et menneske*…Og og og…maiken,jenta fra verdensrommet…aaah,gode gamle dager…

Og hvor gøy var det ikke da smågodtet kostet 10 øre??? Hærregud som jeg elsket de små ti ørets melkesjokoladene!! Og bilene…veldig gøy å stå i en butikk og kunne velge selv hva man skulle ha, og den stakkeren bak disken som måtte regne seg halvt i hjel,fordi man skulle ha en av den,tre av den, og ti av den osv…haha. Det jeg husker best fra akkurat det,var da jeg kjøpte tiøres melkesjokolader for 10 kroner!!!! Det var lykke det. Men det syntes ikke turn treneren min…Han mente det var skikkelig fy-fy av meg,for jeg trent jo seriøs turn liksom. (jeg var elite turner i en del år) Men uansett hva han mente,så stoppa jeg ikke opp å spise smågodt. Det var da måte på!

Min første forelskelse het Håvard,vi gikk i samme klasse i 9 år. Han var så søt (og er det fortsatt,haha) Hadde langt hår og spilte fotball. Når vi spilte fotball i friminuttene så valgte vi alltid hverandre når vi skulle velge lag. Med han med på laget var det nesten en sikker seier. Med mindre Vegar var på det andre laget,han var like god. Med dem begge på laget,var det overlegen seier.

Og vintrene når vi var små var helt rå. Snø i metervis og den varte hele vinteren. Vi laget snømenn, og store snøhytter. Og så gikk vi på miniski!!! Åååh,som jeg har lyst på mini ski igjen!! Jeg hadde noen knall oransje..og en bursdag fikk jeg nye bindinger til dem (eller…reimer var det jo på dem da) Labbet og gikk dagen lang. Vintrene var morsomme før i tiden. Og jula var magisk…jeg fikk aldri sove natt til julaften..det verket i magen hele natta,og jeg skulle opp så snart jeg kunne. Det var aldri snakk om å sove lenge den dagen nei. Skjønt dagen var lang som et år,tiden fram til jeg skulle åpne gavene var et mareritt uten like…gud som dagen sneglet seg fram….og så mange gaver som lå der under treet som bare lå der og venta på å få klørne i seg..Gleden ved å få noe man ønsket seg, og skuffelsen over å få pysj nr.10…Klær var vanvittig kjedelig å få den gang…man kunne jo ikke leke med klær!!! At de voksne aldri forstod det!!

Nei, dette innlegget et som er langt år allerede,og det kunne blitt et år lengre om jeg ikke avslutter det her…men dette var da noen minner fra 80-tallet sånn jeg opplevde det.

Slenger med noen få stikkord her på slutten,som også må være med i dette innlegget,just to make it complete liksom.

*never ending story
*samantha fox, touch me
*ball genser
*levis 501
*krone-is
*pære is
*taco
*muffe og gækki
*knutsen og ludvigsen
*hokey pulver
*kjærlighet på pinne fløyte
*ti kroners seddelen
*falcon crest og dallas
*derric
*tab ekstra på glass flaske

4 thoughts on “80-tallet

  1. Jeg ELSKET dette innlegget! Idyll! 😀
    Jeg kjenner meg igjen i alt om hvor mye bedre det meste var i barndommen. Og jeg er glad jeg var barn den gang, istedet for nå, så jeg har ordentlige barndomsminner å tenke på, istedet for bare data og elektronikk.
    Kjempebra innlegg, ble litt nostalgisk av det, og du kunne gjerne skrevet enda mer for min del:p

  2. Aww… Likte dette innlegget, jeg også. <3
    Jeg er jo ikke født før på 90-tallet, men jeg fikk mange assosiasjoner til tiden som liten av å lese det.
    Har kjempelyst på sånn ball-genser jeg, forresten 😛 Men det er nok vanskelig å få tak i nå…

    Elsker å mimre over gode opplevelser ^^

Legg igjen en kommentar

