God Jul

Da er dagen kommet. Den kosligste dagen i året. Og samtidig den verste for en med en sf.

Dagen min begynner med en julefrokost med familien. Mat…
Julebrød,røyket laks, eggerøre, sylte,karbonader,varm sjokolade.
I dag klarte jeg å begrense meg til en skive. En halv med laks, og en halv med karbonade. En skive sylte, og en liten dæsj med waldorfsalat. Beholdt. Jeg har ingen planer om å spise noe før middagen klokken 17, og siden frokosten var klokken 9, så er det en del timer i mellom, og dermed blir ikke den dårlige samvittigheten så altfor stor.

Nå er det Askepott, ingen jul uten. Det er først da julestemningen setter inn for min del. Pysjamas, henslengt i en god stol,ingen stress. Snart kommer en barndomsvenninne av meg innom, hun kommer en liten tur hver julaften, besøket hennes er også en juletradisjon, ingen jul uten besøk av May.
Middagen klokken 17 er det verste i løpet av hele dagen. Pinnekjøtt som jeg ikke greier å slutte å spise, fordi kroppen min alltid skriker etter noe salt. Svineribbe, noe som jeg alltid spiste på julaften før jeg fikk smaken av pinnekjøtt, men som jeg ikke prioriter nå,men andre i familien spiser det. Riskrem, som er min favoritt dessert, helst en stor porsjon. Så en tur på do…

Deretter gaveåpning, der en og en gave åpnes, alle skal se hva de andre får. Da blir det gjerne inntak av atter noe salt for min del, i form av potetgull, og så blir det konfekt fra gaver som mamma og pappa får. De blir ikke liggende lenge før de blir åpnet, maks et halvt minutt, før pappa er en sjokoladoman.

Utover kvelden stiger varmen her inne, uten at det står på mer varme enn vanlig..rart med det..vanligvis fryser jeg nesten rævva av meg når jeg står opp..men, heller ingen julaften uten at man holder på å daue av varme.

Som alle andre år tidligere så overlever jeg denne julaften også.
Matmessig så er faktisk 1.juledag verst for meg, da er det koldtbord her,med tante og familien på besøk. Masse mat..igjen. Så desserter i alle former og smaker. Etter det igjen, kaffe og kaker og godis. Det er liskom ikke måte på hva man skal trykke innpå i jula. Man spiser liksom like mye mat på få dager som man gjør i løpet av hele året. Insane.

Jula er koslig,men det er alltid godt å komme tilbake til en *normal* matperiode igjen da. Skjønt jeg skulle mer enn gjerne hatt enda lengre fri da..hehe.

Ønsker alle en riktig GOD JUL.
Prøv å nyt dagene og ta vare på dere selv kjære venner.

5 thoughts on “God Jul

  1. Pinnekjøtt er også det beste jeg vet,men det blir kalkun på meg.
    Be nissen ta med den dårlige samvittigheten når han drar. Han har sikkert litt plass i sekken.
    God jul!!

  2. God jul kjære venn! Bare prøv og kos deg så masse du kan. Det er tøft med julen når mat er et problem, men snart er den over for i år.
    Glad i deg!
    Gode juleklemmer sendes!

  3. I dag får vi prøve å legge vekk alle bekymringer og tanker rundt mat og bare nyta jula:-) Riskrem er også min favoritt:) Dessuten er alle så opptatt med å spise at ingen legger merke til hvor mye jeg tar på tallerkenen:) *puuh*
    God Jul til deg:D

  4. håper 1 juledag gikk greit vennen,
    jula er ikke enkel nei.
    men synes du er flink jeg.

    håper du klarer kose deg også litt oppi alt

    *klem*

Legg igjen en kommentar

