Du trenger ikke gå inn på gravstedet

Psykiateren min er veldig flink til å bruke metaforer når han skal forklare meg ting. Sist time så snakket vi om tanker og følelser. Hvor sterk en tanke kan være. Han sa til meg at tankene kommer vi aldri unna, og at selv tanken er heller ikke farlig. Men det er det vi gjør i forhold til tanken som er det *farlige*

Jeg fortalte han hvor sterk tanken om at jeg spise og kaste opp er, uavhenging av om dagene er gode eller dårlige. At det er en tvangstanke jeg ikke klarer stå imot.

Han sier til meg at tanken kan være der, men jeg trenger ikke følge den. At det hele baserer seg på om jeg utfører atferden som oppfyller at tanken skal bli sann. Altså, jeg kan ha en sterk trang til å ville spise og kaste opp, fordi tanken sier at jeg må. Men jeg trenger ikke følge den tanken. Jeg kan avlede den.

Her kommer et av metaforene hans inn. Han sier til meg; om du er redd for mørket, så går du ikke inn på et gravsted, der du vet at tanken kommer til å skremme vettet av deg, fordi du tror at noe farlig kan skje. Du går ikke inn på gravstedet om du er mørkredd.
Nei, jeg gjør jo ikke det. Og jeg våger meg heller ikke på ut på åpent farvann hvor jeg ikke når bunnen med føttene mine, fordi jeg har vannskrekk.
Så, han mener at selv om tanken min er der, så trenger jeg ikke følge den. Han sier at jeg gang på gang går inn på gravstedet, og han har rett. Jeg går rett i fella hver gang, selv om jeg vet hvordan det ender.

Likevel klarer jeg ikke la vær å gå inn dit. Jeg vet at jeg bør overvinne tankens makt. Jeg skal styre den, ikke omvendt. Dessverre er tankens makt stor, og vanskelig å bryte ned.
Ved å ha en spiseforstyrrelse, så er det flere strategier som blir tatt i bruk. Unngår man en, så bruker man en annen. I dag har jeg ikke gått inn på gravstedet, men jeg stod utenfor å kikka inn.
Jeg har ikke spist og kasta opp,men jeg har kun spist 6 klementiner i hele dag. Hvis jeg skal unngå å kaste opp, så inntar jeg heller ikke mat.

Men, jeg har hvertfall ikke gått inn på gravstedet i dag.

4 thoughts on “Du trenger ikke gå inn på gravstedet

Legg igjen en kommentar

