Jul og spiseforstyrrelser

Fordi jeg ikke har noe annet å blogge om nå, så tar jeg fatt på innlegget mitt om jul også..tenkte jeg skulle ta det litt senere, men ja..tar det nå likevel..kommer nok flere innlegg om akkurat dette når det nærmer seg jula.

Jeg er godt i gang med julegavene, og har noen julekort klare, så satser jeg på at jeg blir ferdig i tide i år også. Jeg elsker førjulstiden..å lage gaver og kort..jeg gleder meg til desember på jobb, til å få opp julestjerna i vinduet, å åpne julekalenderen, å sette på julemusikken ( den startet jeg faktisk med nå i kveld, så det står på akkurat nå), spise masse klementiner, drikke julebrus, pynte sånn så smått, se på julegata…hovmesteren og grevinnen (eller som han asbjør (espen eckbo) sier: greven og grevinnen), tre nøtter til askepott..dessverre blir det ikke skomakergata i år,men jeg har den på dvd om jeg får lyst og tid til å se på det..

Så har vi maten. Julen er den verste tiden for en med en spiseforstyrrelse..det er mat hvor enn man snur seg. Fylte skap og kjøleskap. I boder og frysere, og er ikke det nok, så fylles det på mer når butikkene åpner igjen. Middager, desserter, kaker, godteri,pålegg, fenalår, frukt…you name it. Alt skal være på plass i jula. Ingenting spares på. Egentlig er det en bulimikers paradis, en flerdagers fest, som ingen ende tar. En herlig tid, en slitsom tid.

Jeg gleder meg, og gruer meg til hver jul med tanke på maten. Det er så mye tilgjengelig. Jeg klarer ikke la vær å spise da, det er ikke mulig. Det blir mange runder med spising og oppkast i den tiden.
Vi er altfor mange som sliter med sf, og som gruer oss til jula, det er en vanskelig tid, som mange dessverre ikke fikser så bra. Familie, sammenkomster..mat, mat, mat..vi klarer ikke slappe av, fordi det nytter ikke å la vær å tenke på mat, den er rundt deg konstant. Og nettopp dette trigger utrolig..Man klarer ikke alltid å kose seg med maten, fordi panikken som foregår inni oss legger en stor demper på kosen. Mange gleder seg bare til julen er over, å komme inn i den normale rytmen med maten igjen, vekk fra mas og stress.
Tanker om at man vil legge på seg, muligheten til å forbrenne det vekk er mindre enn normalt, depresjonen som kommer fordi det blir for mye, at man ikke kommer seg unna alle måltider..

Heldigvis vet familien min om min bulimi, og jeg får derfor også ta ting på min måte..jeg kan la vær å spise så mye om jeg ikke orker det..men som jeg sa til mamma her for noen uker siden, at det er vanskelig for meg å la vær å spise når det er så masse mat..
Jeg skal som vanlig ta en juledag av gangen. Men jeg skal prøve å ikke stresse med dette før jula kommer…

9 thoughts on “Jul og spiseforstyrrelser

  1. du, laila, som alltid er så flink til å kommentere og sier alltid noe klokt. du, fortjener verdens beste jul.
    iallfall slik jeg ser det.

    det pleier å være bra når fam vet om sf… men jeg skjønner også ditt dillemma…….. jeg tror det beste er at du gjør som du selv skriver, tar en dag om gangen

    jeg savner deg

  2. Hadde noen med bulimi kommet på besøk til meg i jula og kastet i seg maten og alt det andre jeg hadde kjøpt inn, for så å gå på do å spy det opp igjen, hadde jeg blitt skikkelig forbanna! Dere kan holde dere til egen mat og bli ferdig med spyinga deres før dere reiser bort til andre.

  3. thea <3 godjenta..

    karin: oooff..jeg sender deg en klem fordi jeg synes så synd på deg…å ha diagnosen *mindrevitende* er faktisk den vanksleigste av dem alle…men ønsker deg lykke til videre. Klem.

  4. Hei kjære Laila <3

    Bare en liten *tenkepå* mld.

    Jeg håper julen din blir fin. Og med støtte fra familien så håper jeg det går bra

    Ikke lett den jula..

    Kanskje vi skal stikke innom Karin og spise all julematen og kaste den opp i kakeboksene hennes??

Legg igjen en kommentar

