Ny behandling?

I morgen skal jeg i møte ang. ny behandling…

FAKTA OM DBT-poliklinikken R.O.B.U.S.T:

  • Tilbudet retter seg mot mennesker som har problemer med å regulere følelsene sine, og som ofte reagerer med selvskading, selvmordsatferd, spiseforstyrrelser eller annen selvødeleggende atferd.
  • Behandlingen er basert på den amerikanske DBT-metoden: Dialectical Behavior Therapy, eller på norsk dialektisk athferdsterapi. Metoden er godt vitenskapelig dokumentert, og fokuserer på normalisering og mestring.
  • Pasientene følger et poliklinisk opplegg der de over tid går i ukentlige terapisamtaler og deltar i ukentlig ferdighetstrening i gruppe. Behandlingen krever mye av den enkelte som deltar.
  • I Helse Nordmøre og Romsdal har denne pasientgruppen tidligere fått et tilbud i døgninstitusjon med 7 plasser. Innleggelsene har gjerne vart over flere år.
  • R.O.B.U.S.T. er en del av psykiatrisk poliklinikk i Molde, som er en del av Avdeling for voksenpsykiatri i Helse Nordmøre og Romsdal.
  • R.O.B.U.S.T. startet opp i mars 2007 med tilbud til ungdommer i alderen 16-25 år. Poliklinikken utvider nå tilbudet til alle over 18 år og vil også ta inn pasienter med spiseforstyrrelse som viktigste del av sin selvødeleggende atferd.

R.O.B.U.S.T. –> «rolig og behersket uten at selvskading trengs»

Jeg trenger vel ikke fortelle at jeg sitter med blandede følelser for å begynne i ny behandling..jeg er spent og redd…spent på om dette er noe som vil virke for meg…redd for å starte i noe ukjent..å begynne på en ferd inn i ukjent terreng. Jeg føler meg ikke klar. Man føler seg sjeldent klar for å bli frisk, akkurat dette med å *være klar* er noe som til stadighet utsettes og utsettes..man vil aldri føle seg klar, uansett hvor sliten man er, hvor skadet kroppen er, hvor selvdestruktiv man er, så fortsetter mange i samme sporet, fordi dette er veien vi kan, atferden vi klarer å froholde oss til, som gjør at vi føler oss *trygge*. Å da måtte gå inn i noe ukjent, og å inn i nye spor, det virker veldig skremmende.

Det punktet over her som skremmer meg aller mest, er » Behandlingen krever mye av den enkelte som deltar» Hvor mye klarer jeg? Hvor hardt kommer jeg til å prøve? Jeg er ikke motivert i det hele tatt til å gå denne veien, selv om jeg heller ikke orker sf mer, eller alt den drar med seg. Følelsene og tankene som er med på lasset. Søvnproblemene, depresjonen, utmattelsen,selvdestruktiv atferd…Jeg føler meg ikke klar.

Men det er verdt et forsøk, er det ikke?

Jeg føler meg delt, vil-vil ikke. Amivalensens sterke delte mening.

8 thoughts on “Ny behandling?

  1. Jeg tror jeg forstår den ambivalensen din. Spiseforstyrrelsen er som en rotten redningsplanke. Den holder deg oppe,samtidig som den flyter stadig dypere i sjøen. Spørsmålet er om du skal kaste det ut fra den og ut i sjøen uten å vite om du kan svømme,i håp om at du skal klare å svømme til lands og få fast grunn under føttene.

    Jeg har selv i sin tid måtte kaste meg ut fra en slik redningsplanke, og det gikk bra. Jeg kunne svømme og jeg klarte å kravle meg opp på grunnfjellet i tilværelsen. Min råtne redningsplanke var den nevrotiske tilpasningsformen. Jeg skaffet meg sjelelige nødløsninger ved å bekjempe alt i meg selv og i min natur og underkaste med ytre utforming og kontroll, i stedet for å oppnå ekte løsninger ved å overta makten og la meg formes og styres innenfra.

    Håper du også erfarer at du klarer deg uten den råtne redningsplanken.

  2. kjenner igjen ambivalensen. Den er en «god» venn.. Men jeg tror det skal bli godt for deg å få litt annen behandling, kanksje det hjelper? Hvem vet! Krysser fingrene for deg, det er væffal håp. Du får prøve så godt du kan – ingen forventer noe mer! Stå på!!!!!
    <3<3<3

  3. Oi, masse lykke til! Det er dette jeg skal begynne med etter jul.. Som behandleren min sa; det er ikke deg som person som skal forandres, det er bare måten du tenker på som skal forandres til det bedre! 🙂

Legg igjen en kommentar

