Hvorfor holder vi andre mennesker på avstand?

Hold me, but leave me alone
Jeg leste et flott innlegg i Lise Hetland sin blogg i dag, hvor en av hennes beste venner skrev et innlegg om hvordan det er å være en pårørende til noen som er psyksisk syke. Og det inspirert meg til å skrive mitt innlegg i dag. Dere kan lese Lise sitt innlegg her.

Jeg har nå hatt min bulimi i 14 år, og har dermed en del pårørende rundt meg, familie og venner. De jeg jobber med er også involvert i min situasjon.
Alle har spurt meg om forskjellig ting de har lurt på, og fortalt meg at jeg ike bør gjøre ditt eller datt. Hvorfor ting er blitt sånn, hvorfor jeg gjør som jeg gjør som jeg gjør, hva som kværner rundt oppi hodet mitt osv. Jeg prøver å forklare ting på min måte, bruke de ordene som jeg synes best kan forklare. Likevel er ikke det nok. De kan aldri forstå fullt og helt.

Av og til føler man frustrasjon over at de ikke kan forstå, at uansett hvordan du forklarer deg, så kommer ikke budskapet ut på den måten som gjør at de blir klokere. Og dermed er det veldig lett for oss som sliter gir opp å prøve. Selv om jeg vet at det er folk rundt meg som vil stille opp for meg, som tilbyr meg at jeg kan ringe dem når som helst på døgnet, at jeg kan komme på besøk eller hva som helst for å koble ut, så tar jeg ikke alltid imot disse tilbudene. Jeg føler meg rett og slett ikke vel ved å bryte sammen med andre tilstede. Jeg føler ikke for å gråte foran andre…istedenfor så holder jeg masken på, eller isolerer meg og sier at jeg klarer meg. Det går bra…jeg overlever…

Vi putter opp en mur rundt oss, og vi slipper ikke inn hvem som helst bak den muren, noen slipper ikke inn noen som helst. Vi vil ikke vise den mest sårbare siden ved oss selv.
Vi er vel redde for å enten belaste andre for mye, eller vi er rett og slett ikke istand til å stole så mye på andre at vi lar dem se hvor sårbar vi egentlig vi er. Vi gir heller andre tegn…som å sende en sms, eller ved å prate på msn..da er vi gjemt bak en skjerm, og slipper å se andre face to face. Da slipper man å vise seg i det svake øyeblikket.

Jeg føler ikke for å plage andre med mine egne problemer, jeg føler ikke at uansett hva, så kan ikke de fikse noe som er vondt inni meg. Jeg holder meg heller for meg selv enn å involvere andre, likevel ønsker jeg å kunne få lov til å bli tatt vare på, at noen kan holde rundt meg og bare være der. «hold rundt meg, men la meg være i fred»

5 thoughts on “Hvorfor holder vi andre mennesker på avstand?

  1. Så fint innlegg! Tusen takk for link 🙂

    Det er fryktelig vanskelig det der…man vil så gjerne ha trøst og omsorg, men likevel så vil vi ikke, for vi skal være sterke! Det er skummelt å slippe ned muren, men jeg tror også vi kan vinne mye på å gjøre det.

  2. Utrolig bra skrevet.. Jeg har brutt sammen blant andre mennesker noen ganger i det siste, det har bare blitt for mye..

    Og, det har heldigvis vært med noen som har tålt det, som ikke har blitt satt ut av det..

    Men, JEG har blitt satt ut, det har ikke føltes ok. Vet de sier at man skal føle seg bedre etterpå når man har grått, men det funker ikke sånn for alle..

    Og, det er, som du skriver, ikke alltid like enkelt for andre å forstå hvordan vi har det. Ikke fullt og helt. Så lar vi kanskje heller være å si noe enn å prøve og oppleve at andre ikke forstår? Kanskje finnes det noen ganger uansett ikke ord som kan forklare. Fordi noe av det vi opplever ikke kan rommes av ordene?

    Bare noen surrete tanker i natten..

    Men, jeg kjente meg veldig igjen i det du skriver..

    *klem* til deg – hvis du vil ha 🙂

  3. <3 Laila
    Har lurt på dette selv, hvorfor så mange ikke klarer å slippe andre inn?
    Det er jo så skummelt «her inne» Best å ha full kontroll selv.
    Redd for hva andres påvirkning kan gjøre i alt kaoset….
    Godt vi har hverandre uansett
    Gla i rejj

  4. Hvis jeg skulle skrevet noe å hånden slik mange har gjort,ville jeg valgt de siste ordene du skrev «Hold rundt meg,men la meg være i fred».
    «Hold rundt meg». Det å få et menneskes tid bare fordi en er et menneske,er den største av alle gaver.
    «-la meg være i fred».Mennesker eier og skal bestemme fullt ut over egne liv. De som ikke respekterer at «den indre døren» bare skal åpnes innenfra,fortjener ikke tillit.

Legg igjen en kommentar

