Svar på spm fra følgere

LILJEN’s spm:

~ Hvor gammel var du første gangen du skjønte at du var syk?
vel,jeg stakk fingeren frivillig i halsen da jeg var 18 år, men da var jo ikke planen min at dette var noe jeg skulle gjøre for evig. Dessverre ble det jo oftere enn planlagt, og det hele gikk egentlig veldig fort. Så noen mnd etter tenker jeg,da innså jeg at dette her var noe som allerede var godt innprentet i meg.

~ Hva var første tegnet?
For min del har det vært bulimi hele veien,men helt i begynnelsen, så startet det hele med en diett sammen med ei venninne. En diett med trening til, hvor vi fikk oppfølging. Men det tok ikke mange ukene før jeg begynte å kutte ned på matmengden, kuttet ut godteri, spiste sunt, og helst ikke noe i det hele tatt gjennom dagen. Drakk mye vann, og om jeg spiste, så kasta jeg opp.

~ Jobber du? Som hva? Eller hvorfor ikke?
Jeg er nå vikar i en barnehage. Jeg er arb.søker, og håper å finne meg en fast jobb som gir emg fast inntekt ;) I mellomtiden jobber jeg i barnehagen.

~ Utdanningen din?
Jeg har bachelor grad i sport management. (sports ledelse)

~ Hva er ditt største ønske?
Oj…jeg har egentlig aldri tenkt over at det kun er en ting over alle ting som jeg ønsker meg aller mest. Jeg ønsker flere ting. Men jeg kan jo svare at jeg selvsagt ønker at en jeg en dag kan føle meg fornøyd. Føle at at nå,endelig har jeg roen i meg og jeg har det bra, og klarer å tenke at jeg er god nok akkurat som jeg er.

~ ønsker du deg barn? hvorfor/hvorfor ikke?
Ja, jeg ønsker meg barn. Jeg vil nok føle at noe mangler om jeg ikke får det. Finner jeg mannen jeg vil leve med resten av livet, og vi begge ønsker barn, så vil det være en velsignelse å få.

~ Hvorfor begynte du å blogge?
Jeg har alltid likt å skrive og å uttrykke meg på en eller annen måte. Jeg har aldri hatt blogg før, men noen av mine venner hadde det før jeg startet, og det var jo selvsagt prat rundt forskjellige bloggere. Så jeg ble sittende å se litt på nettet, og tenkte bare: tja, hvorofr ikke prøve selv? så enkel grunn som det.
~ Hvilke 5 blogger er dine favoritter? Og hvorfor?
For at en blogg skal være god for min del, så må den inneholde humor,alvor,ikke være ensporet,ha bilder,god tekst….ja, det er det jeg kommer på akkurat nå…blir en blogg ensporet,blir det kjedelig..
Det er vanskelig å peke ut bare 5, fordi jeg vil jo ikke at noen skal bli såret fordi jeg ikke liker deres blogg så godt,men tro meg, jeg leser ALLE bloggene jeg følger ;)
Men om jeg må velge 5 fav, så blir det:
*Lise Hetland
*Liljen
*Kameleonen
*Karianne
*Hege

Tina’s spm:

- Kunne du ønske du var frisk eller tørr du ikke gi slipp, så du vil heller være der du er nå?
Jeg skulle ønske jeg aldri utviklet noen spiseforstyrrelse. Når jeg nå har det, så må jeg si at mine tanker og følelser rundt friskhet/sykhet er ambivalente. Selvsagt skulle jeg helst ha vært frisk, bare jeg slapp å gå opp i vekt. Men jeg vet jo at det vil skje om jeg spiser og beholder mat. Og det er mange tanker og følelser jeg er nødt til å akseptere og lære å takle/håndtere på nytt. Derfor er det også vanskelig å gi slipp,fordi jobben virker så lang og vanskelig, at jeg heller holder igjen på det stadiet jeg er i nå…fordi det er forutsigbart, det er ikke veien til friskheten.

- Synes du selv du fortjener å ha det bra?
Alle fortjener å ha det bra, så ja, jeg klarer faktisk å innse at jeg fortjener å ha det bra jeg også, men likevel er det vanskelig å innrømme akkurat det…

- Hvordan ser du for deg livet ditt om 10 år? Mann? Barn?
Jeg ser ikke for meg noe som helst, for jeg har nok med å tenke kortsiktig. Langsiktige mål for meg er å finne en mann som det føles riktig å leve med, og at vi kanskje får barn sammen og det klaffer. Men om det vil skje om 3 mnd, eller 10 år, det vet jeg ikke, og det orker jeg ikke spekulere i. Jeg håper bare at jeg har det bedre om 10 år enn det jeg har det nå, på mange områder i livet.

- Hva er din favoritt sjokolade? Haha, den var på tull! :p
Hehe, tullskjor. Men jeg har egen ingen favoritt skjønner du, jeg er mer en sånn periodesjokkoman.. Så jeg kan heller ramse opp de sjokoladene jeg helst foretrekker da: melkesjokolade,stratos,helnøtt,kvikk lunsj,snickers,troika,gullbrød…ja, og nå hobby. Men det kommer an på hva jeg vil ha den dagen jeg er i butikken.

Jorunn’s spm:

Det jeg lurer på,men du trenger selvsagt ikke å svare–er hvilke følelser du har i deg som får deg til å handle i strid med din egen fornuft og spise mat som du hele tiden vet at du ikke kommer til å beholde.

Jorunn, det er det bulimi går ut på. Det som en gang bare var å kaste opp etter middagene spesielt, fordi det som regel var større porsjoner enn andre måltider i løpet av dagen,og det ga mer metthetsfølelse, så er det etterhvert gått over til noe helt annet. Noen kaster opp kun det spiser i løpet av dagen, andre planlegger å ha sånne bp runder (binge and purge= fråtse-spy)
Du skjønner, bulimi kan sammenlignes med å være rusmisbruker,enten alkohol eller narkotika.
Det gir et sug som er vanskelig å avstå fra. Man ha det. For min del så gir det å spise og å kaste opp et kick på en måte. Og jeg føler meg litt lettere etterpå, som at noe da forsvinner…følelser,tanker osv. Og når man samtidig vet at man kan spise hva man vil og så mye man vil uten at det fører til at man nødvendigvis går opp i vekt (det varierer veldig på vekten..enten går man ned, fordi man mister mye væske,noen blir stående på samme vekt,andre går opp, fordi noe av det man spiser blir igjen, men da er det avfallsvekt,ikke reel vekt) fordi man kan bare kvitte seg med det etterpå, så kan man tillate seg å spise så mye.
Å når man sliter med en sf, så kværner tankene rundt mat dagen lang. Enkelte dager er verre enn andre,noen dager orker jeg ikke tanken på å spise og å kaste opp, fordi jeg blir så utslitt,andre dager så gir jeg etter, og kjøper alt jeg har lyst på,spiser og kaster opp. Alt fra en gang om dagen-til 4-5 ganger. Man vet at det ikke er fornuftig å holde på sånn,men bulimi er som sagt en avhegighetssykdom som er så sterk at man ikke kan kontrollere sine tanker like lett hele tiden. Jeg kan spise og kaste opp fordi jeg er deprimert,sint,urolig,glad,fordi jeg har lyst…
Det er det sykdommen går ut på. Og for meg er det ikke avhengig av bare negative tanker og følelser, men både positive og negative.

Håper dere fikk svar på det dere lurte på i svarene mine her, hvis ikke kan dere omformulere spm deres, eller spørre om fler ting :)

Takk for spm, jeg tar imot flere med glede :)

3 tanker om “Svar på spm fra følgere

  1. Slik jeg forstår deg så har sf med trygghet å gjøre og en form for rus. Denne tilpasningsformen gir trygghet fordi du kjenner de tankene og følelsene som er knyttet til den,og det er skremmende å ta steget ut i ukjent landskap og kanskje måtte gå en lang veg for å nå målet.Selve handlingen gir tilfredsstillelse fordi et sug mettes. Har du forsøkt forskjellige terapiformer? Tror du kognitiv terapi kunne hjelpe deg–lære deg å tenke på en annen måte,kombinert med en støtteperson som du kan henvende deg til hele tiden mens du "bryter alle broer" og leter deg frem til en ny plattform?

  2. hei jorunn. om du vil lese enda mer om bulimi, så kan du lese etiketten :info for pårørende, + de om bulim, der står mer fakta. Alle opplever det ulikt, samt at mye er likt :) Jeg har vel egentlig svart på det du spør om, i noen av mine tidligere innlegg. jeg har gått i gruppeteraåi i et år, jeg har hatt psykolog + psykiater nå, jeg bruker LØFT på meg selv, jeg prater mye generelt om mine tanker og følelser…så ja, kognitiv terapi er den måten jeg alltid har brukt…

Legg igjen en kommentar

