La la la la louder

Sitter å hører på Big Bang’s sang *Louder* og tenkte jeg skulle oppdatere litt mer her i bloggen min. Som jeg skrev tidligere i kveld, så er det meget mulig jeg har bipolar lidelse. Så jeg tenkte jeg skulle legge inn litt informasjon om hva det dreier seg om for de som ikke helt hva det går ut på.
Bipolar lidelse er en alvorlig, livslang sykdom som påvirker de normale stemningssvingningene. Pasienter med bipolar lidelse har stemningssvingninger fra lav (depresjon) til veldig høy (mani). Sykdomsfasene kan vare fra dager til måneder. Mellom fasene har de fleste personer med bipolar lidelse normale perioder med få eller ingen symptomer.

Bipolar lidelse ble tidligere kalt for manisk-depressiv sykdom, og er en organisk lidelse som rammer omkring tre til seks prosent av befolkningen.

Bipolar lidelse deles gjerne inn i to hovedgrupper: Bipolar I og Bipolar II.

Bipolar I: Karakteriseres av alvorlige faser med manier og depresjoner.

Bipolar II: Karakteriseres av faser med alvorlige depresjoner og korte, milde, oppstemte faser (hypomanier). Noen pasienter i denne gruppen kan ha et mønster med stadig skifting (dagers mellomrom) mellom lettere depressive og oppstemte faser, i tillegg til perioder med langvarige depresjoner (> 2 uker).

Bipolar II-lidelsen forveksles ofte med vanlig depresjon fordi det kan være vanskelig å kartlegge de hypomane fasene. Lidelsen er derfor underdiagnostisert. Forskning viser at 30 – 50 % av de med vanlige depresjoner, i løpet av 30 år vil vise seg å ha diagnosen bipolar lidelse pga. tilkomne maniske eller hypomane faser.

Faser med mani og depresjon kan utløses av en hendelse, for eksempel årstid eller personlige problemer. Mange har for eksempel mani om våren og høsten, og depresjon om vinteren.

Faser med depresjon eller mani kan også oppstå dersom pasienten misbruker alkohol/narkotika, ved oppstart av medisin mot depresjon eller ved at man stopper å ta forebyggende medisin.

Ca. 30 % av mennesker med bipolar lidelse forsøker å begå selvmord. De fleste selvmord skjer i faser med depresjon, eller ved blandingstilstand – en tilstand der mani og depresjon kommer samtidig.


Så langt tilbake som jeg kan huske (av mitt voksne liv) så har depresjon vært tilstede. Psykiateren min spurte meg om jeg noen gang kan husk å ha hatt en periode over 2 mnd sammenhengende hvor jeg hadde det bra. Jeg kan ikke husk det. Mulig jeg har hatt det,men jeg kan ikke husk det. Det har alltid vært noe i livet mitt som har dratt meg ned. Og da tenker jeg spesielt på forhold jeg har hatt hele veien. Jeg har ikke hatt så veldig pause mellom mine faste forhold. Den lengste pause jeg har hatt er vel på et år. Fra jeg var 16-nå (32) Og i så og si alle forholdene har det vært noe som har skurret, og da spisefortyrrelsen attpåtil kom da jeg var 18, så har det vært oppturer og nedturer om hverandre. Den dypere depresjonen kom snikende etterhvert som årene gikk, og slo ut i full blomst da jeg flyttet til Molde for 4 år siden,og det var også først da jeg snakket med legen min om min sf og depresjonen.
Så jeg håper nå at lamictal kan være med på å gi meg mer stabiliserende stemningsleier. Jeg ønsker hvertfall at den dype depresjonen skal slippe taket og la meg få litt fri nå.

God natt til alle som er innom bloggen min 😉

One thought on “La la la la louder

  1. Hei snuppelura mi! Veldig trist å lese at du sliter med depresjonen, og mulig bipolar *klemmehardt*Men jeg har et tips! Disse EPA-oljene fungerer like bra som anti-dep, og hjelper mot mye.Jeg bruker de mot ME, etter tips fra en professor. Her er link: http://vegepa.com/index.phpVille sjekket det ut :)GLAAAA i deg! 🙂

Legg igjen en kommentar

