Aktiv dødshjelp

Aktiv dødshjelp-temaet er et mye diskutert tema, hvor det er veldig vanskelig å komme til en *riktig* avgjørelse på for mange. Nettopp dette temaet har jeg og 3 av mine venner diskutert mye i dag. 2 er for, og 2 er mot. Vi kom ikke til noen enighet i hva som er riktig, men det var jo heller ikke poenget. Vi diskuterte ulike meninger og diverese avgjørelser i forhold til nettopp dette.

Sevl er jeg for aktiv døds-hjelp. Med det så mener jeg ikke at hvem som helst skal kunne legge fram dette ønsket og få det gjennomført. Det jeg mener er at mennesker som er så syke og gjerne sengeliggende over flere år, som lever med store smerter, og ikke har nye utbytte av livet sitt,som kun føler at de *eksisterer* men ikke lever skal kunne få valget om de vil avslutte livet sitt på en verdig måte.
Som de 2 andre vennene mine mente, så kan det være vanskelig for leger/sykehus å ta en sånn beslutning om hvem som kan kategoriseres som så syk. Jeg skjønner det, men jeg mener jo da at om man har vært så syk gjennom mange år, og man vet at man aldri vil få et annet liv enn kun å ligge oppi en seng og ta sine medisiner, burde få oppfylt dette ønsket om det er det de vil. Og selvsagt må det jo oppfylles visse kriterier for i det hele tatt å få dette tilbudet, sånn som ektefelle’s og nær families samtykke o.l. Dette her er jo ikke noe som de står en nærmest ønsker så klart,men de som har levd med en så syk person gjennom mange år synes jo det er forferdelig å måtte se hvordan sykdommen sliter på denne personen, hvor mye smerte de går gjennom bare for å opprettholde livet,som ikke er mye til liv. Hadde noen som stod meg veldig nær vært så syk, og det hadde skjært meg i hjertet og se hvor mye det koster å holde seg i livet,og at det ikke er noe glede igjen,og virkelig ønsket å dø istedenfor å gå gjennom mer,så ville jeg gitt mitt samtykke,fordi jeg ser smerten og ønsker ikke at denne personen skal måtte gå gjennom mer,selv om alt jeg ville var å ha denne personen i levende live. Når man vet at man aldri blir bra igjen, og at dette er eneste måte å leve på resten av livet, da synes jeg ikke at mennesket har ligge der og føle seg uverdig fordi man ikke kan bestemme selv om man kan avslutte livet sitt på en verdig måte.
Jeg vil også legge til at jeg her konsentrer meg om eldre syke mennesker.
Jeg forventer ikke at alle er enige med meg, og det respekterer jeg selvsagt fullt ut. Alle har ulike syn på dette, og ingen syn er rett eller feil. Dette er min mening.
3 thoughts on “Aktiv dødshjelp

  1. Jeg kunne ikke være mere enig med deg Laila! Ei jeg jobba med på sykehjemmet er fra Nederland, og der nede har de aktiv dødshjelp. Mammaen til denne dama jeg jobba med da, hadde kreft og hadde hatt det i mange år. Den siste tida hadde hun bare ligget der. Klarte nesten ingenting. Ingen visste hvor lenge hun kom til å leve. Men hun var ikke døende. Hun fikk en sprøyte av legen. Da samtykket både hun selv og hennes barn. Husker hun jeg jobba med sa at det var en utrolig lettelse og kunne få se at moren hennes fikk fred! Kan forstå det godt. Tenkt å sitte å se på at en man er glad i ligger der å har det jævelig uten at man får gjort noe.Men selvfølelig jeg forstår poenget til de andre du snakket med, men ihvertfall i Nederland så er det frivillig om legen skal gjøre det eller ikke. Legen må selv bestemme og ta en besluttning. Man må se på hvordan sykdom man har, hvor lenge man har hatt det og hvor store sjangsene er for at personen kommer til å dø i nærmeste fremtid.Jeg så er dokumentar om dette på tv. En fryktelig bra dokumentar. Dumt jeg ikke husker hva den heter. Det handla ihvertfall om en mann som valgte det her da. Han drakk en slags drikke så han skulle sovne inn. Det ble ihvertfall filma sånn at politiet med engang kunne se at han gjorde det frivilig og at han ikke ble pressa til det.Med andre ord jeg er for aktiv dødshjelp og er fullstendig engi med deg Laila.

  2. Jeg er prinsippielt for aktiv dødshjelp, men i praksis tror jeg vi møter på alt for mange hindre til at vi kan gjennomføre det. Et av de viktigste hindrene er det at skal noen ha rett til å få dø, må også noen ha plikt til å ta livet av dem. Ganske tung jobb å pålegge noen. Hvem som skal få hjelpen er også en vanskelig avgjørelse, hva skal kriteriene være, og hvordan skal man forhindre at noen føler seg "presset" av pårørende? Det finnes jo desverre de pårørende som ser på sine syke slektninger som kun mas og styr…. Men som sagt, jeg er for det i teorien…

  3. tina ❤ torun- les innlegget tina skrev her, det sier litt. Jeg så den samme dokumentaren tina,og det er jo en bra avtale at de gjør det på den måten som det ble gjort med han mannen. Dermed kan ingen andre mennesker stå til ansvar for handlingen. Takk for at du minnet meg på den dokumentaren.

Legg igjen en kommentar

