Ta deg tid noen øyeblikk.

Hvilken dag er det i dag, hvilken dag er det i dag? Jo, det skal jeg fortelle deg kjære leser. Ikke er det bare en helt vanlig onsdag, (for det er vel onsdag?) men det er også verdensdag for psykisk helse, og det kan bare ikke forbigåes i stillhet. Derfor vil jeg jeg, om ikke akkurat skrike det ut, (litt vanskelig å få med lyd når jeg skriver) så ja, så skriver jeg det. Om også jeg kan være med på å sette søkelys på området, og være med på å øke bevisstheten rundt det, så gjør jeg selvfølgelig det, av hele mitt hjerte. Nå gjør jeg jo i grunnen det året rundt ved at jeg Blogger åpent om min lidelse, men verdensdagen er jo noe helt eget i seg selv, som markeres, ja, hold deg fast, i hele verden.

Det er dessverre fortsatt sånn at tabu og skam er en del av det å slite psykisk. Sånn bør det ikke være, for ingen velger å bli psykisk syk. Det er virkelig noe flere der ute som trenger å bli opplyst om, til tross for at det har blitt mer fokus på området de siste årene. Men langt i fra nok.

Kjenner du noen som sliter psykisk, (se bort i fra meg nå da) så ta deg, i det minste, for det koster deg ingenting, litt tid til å tenke på de/det mennesket. Kanskje kan du gi et smil eller klem, si noen fine ord, send en melding eller ta en telefon, det er jo noe de aller fleste setter stor pris. Og som sagt, det koster ikke mye å vise oppmerksomhet.

Jeg ønsker helt til slutt her, og sende ut tanker, vibber og cyberklemmer til alle som sliter der ut (og alle andré som vil ha, eller trenger det for den saks skyld). Dere er beintøffe. Ikke gi dere selv om dere møter motstand (i uansett form). Sett grenser, og ikke la noen som helst få bryte ned muren eller ødelegge for dere. Reis dere om dere faller. Dere er, på hver deres måte, unike små sjeler i den store verden, dere alle som en betyr, og er verdt like mye. Ikke la noen fortelle dere noe annet.

La oss stå sammen og knyte sterke bånd. Mine tanker går til dere alle i dag. Og, ikke glem at

«Every journey of a thousand miles, begins with a single step».

23 thoughts on “Ta deg tid noen øyeblikk.

  1. Jeg var så heldig et år å få holde foredrag på verdensdagen for psyk.helse og i avisa dagen etter sto det at jeg danket ut selveste Odd Børretzen (han inntok scenen etter meg:P) Det var stort:)

  2. Jøss den dagen gikk meg hus forbi. I fjord var jeg på en opplysningsdag på rådhuset der Mental helse skulle prate. Det var givende.
    Var du på noe i byen?
    Ha en go kveld videre. <3<3<3<3

  3. Var på mental helse å feira litt jeg.2 foredrag,musikk og pizza.Var jo bare oss «gærninger»der da,men det var fullt så bra det ikke kom døttandes inn med andre nysgjerrige,eller?

Legg igjen en kommentar

