I koma.

I dag (igjen), har jeg erfart hvordan det er å være zombie. Jeg har jo inngått en sånn halvveis avtale med psykologen min om at jeg skal ta noen blodprøver innimellom. Vi kom vel egentlig fram til at en gang i måneden burde være greit, for i takt med sykdommen, så svinger jo også verdiene i kroppens indre utøy. Så, i natt sendte jeg en melding til legekontoret, for å be om en time i dag. (Vi kan få time på dagen her, genialt opplegg). Siden jeg sovnet i 4-5 tiden i natt, så var jeg jo ikke helt sikker på om jeg kom til å høre meldingen som ville pipe inn litt over klokken 08 i morges, da folkene der er kommet på jobb, og får svart. Men nå er det jo ikke akkurat sånn at jeg sover som tornerose når jeg først sovner, så jeg regnet med at jeg våknet sånn i den tiden uansett. Og det gjorde jeg. Fikk time klokken 11.00, hos et menneske jeg aldri har hørt om før. Greit nok, det hender det er vikarer (eller turnusleger kaller de seg visst) innimellom. Jeg satte hvertfall vekkerklokken på 09.50, da hadde jeg litt tid på meg. Trodde jeg. Bråvåknet (for jeg sovnet jo selvsagt igjen) da klokken var 10.20, og heldigvis var hjernen såpass oppegående at den tenkte «Legetime klokken 11.00!!!!» tvert. Jeg måtte jo da sjekke om jeg virkelig hadde sovet meg gjennom denne vekkingen da, skjønt jeg vet at det aldri skjer. Neida, hadde stilt klokken på 10.50 jeg. Smart, men det viser vel kanskje bare hvor trøtt jeg faktisk var da jeg våknet en av gangen grytidlig i dag. Jeg måtte velte meg ut av sengen i helsikes til fart, på med klær og litt sparkel,kaste bena på nakken og strene nedover. Jeg kom utrolig nok inn til tiden.

Jeg var trøtt og sliten, sånn uopplagt kalles det vel. Jeg hadde aldri sett trynet på denne unge søte legen før (en dame), men har jo av tidligere erfaringer oppdaget hvor lang tid de faktisk bruker på å skrive ut et skjema og krysse av  for hva en skal sjekke etter i blodprøven. Når legen min gjør dette, så tar det 3 minutter, hun her brukte sikkert 10 minutter. Og jeg bare…gaaawd. Jeg fikk også ordnet meg med sovetabletter, for det er så utrolig slitsomt å måtte ligge og vri seg til det blir tidlig morgen. Så var det å vente på den fordømte blodprøven da. Jeg liker det virkelig ikke. Skulle gjerne tatt den blodprøven uten sprøyte. Det gjør jo egentlig ikke vondt, men det er så ubehagelig, og å se på at sprøyten bankes inn i åren er bare å glemme. Hadde jeg i det minste kunne fått en premie når jeg har vært flink, i det minste et klistremerke, så hadde jeg kanskje sett fram til å ta blodprøvene til og med. Men neida, det eneste jeg får er en bomullsdott med en teipbit over. Og en litt sår blodåre så klart. For ikke å nevne hvor fantastisk godt det gjør å rive av teipen i etterkant. Mmmm, godsaker det.

Jeg måtte trave bort til et apotek, så hjem. Og det tar sin tid. Vanligvis liker jeg å gå lange turer, og i tillegg har det jo vært en knallfin høstdag. Men når det føles som jeg har to ti kilos blokker rundt bena, ja da går det tregt, da blir turen lang. For å si det sånn. Men jeg følte ikke for å sette meg ned på bakken sånn midt i ruten heller. Måtte jo hjem. Nådde målet til slutt. Tenkte at jeg skulle slappe av og lese bok. Joda, jeg leste jeg, helt til øynene begynte å gå i kryss, og gjøre setningene utydelig. Da gadd jeg ikke mere. Kan jo ikke sove på dagtid heller da, blir for dumt. Så da stakk jeg på trening. Da vil jeg sikkert få litt mer energi tenkte jeg. Det fikk jeg ikke. Selv om det gikk greit å komme seg gjennom planen jeg hadde satt opp, så kjente jeg den velkjente «nå dævver du snart» følelsen komme snikende. Da blir jeg litt sur, men ikke vits i å være der bare for å være der heller. Så da gikk jeg hjem. Jeg er fortsatt i koma, gleder meg til jeg skal slenge hodet på puta i natt. Men først er det en del crap på tv, og så skal jeg se enda mer skrekk i natt (sett skrekkfilm flere kvelder på rad nå. Elsker det! Har dere forslag til filmer, så brøl ut!!).

Heldigvis, siden jeg er i koma i dag, så skrev jeg kladd på nøkkelord for søkemotor i natt. Kjenner at jeg ikke hadde orket det nå altså, da hadde det nok ikke blitt i dag. Men nå blir det likevel. Havner vel i koma dere også, etter å ha lest dette.

 

bulimi fingre – Jada, jeg har fingre selv om jeg har bulimi. Det er ikke sånn at ett av symptomene er å miste fingrene altså.

kan man få vondt i halsen av vallergan – Kanskje hvis de sitter fast? Men da skal du ha bra trang hals, for de pillene er jo knøttsmå. Men hvis du har halsbetennelse, så er det jo vondt å svelge det meste så klart.

hvis æ fikk være sola di du skulle aldri fryse – Jaha..vel, hvis jeg får sånne små grøss da? Eller gåsehud? Det kan jeg få rett som det er, selv om sola skinner aldri så mye..Nei, du er meg en bra tullefant du.

nervebetennelse i ansiktet – Når jeg leser noen av nøkkelordene for søkemotor, så kan jeg fort få litt nervebetennelse i ansiktet altså…

vet jeg var stygg på bildet altså, men hallo jeg har jo flydd i flere timer :( #sliten #but – Har jeg sagt noe om at du var stygg? Det var i tilfelle veldig stygt av meg, Unnskyld. Fløy du langt da eller?

lukter det fisk av hval? – Jeg kan fortelle deg en liten hemmelighet, så kan du jo tenke ut resten selv. Hval er ikke en fisk.

har overvunnet min frykt for treningssentre, og har vært på første trening idag. stolt hane nå ass – Glad det aldri har vært et problem for meg altså…hadde dævva om jeg hadde fryktet treningssenter…*grøss*. Men…hurra for deg hanefar?

klarer ikke si at jeg er sliten - Kanskje du kan framtvinge litt nerveskader i trynet i stedenfor? Burde jo vært litt åpenlyst hva du mener da mener jeg…

trene knebøy ved patellafemoralt syndrom – Vil ikke anbefale det, det gjør…vondt. Og det er dumt..

har du møtt veggen? – Jada, opp til flere ganger. Ikke alle er like hyggelige, men flere av dem er i grunnen ganske ok.

13 tanker om “I koma.

  1. Flaks at du rakk timen idag! Jeg fikk alltid klistremerker hos legen før! Da ble jeg glad og oppmutret;) Hehe. Ønsker deg en god helg <3

  2. Sjæl, jeg er også sånn som deg i dag.. Eller jeg varm for det er jo kveld. Men jeg er dau selv om det er kveld. Dessuten kan det være at han første der lurte på om fingrene dine hadde fått bulimi.

  3. blodprøver er noe herk! Er velsignet med verdens beste legekontor hvor det jobber to fantastiske komntorsøstre (i tillegg til unik fastlege), men de gangene jeg må ta blodprøve får jeg lov til å ta blodprøve på ene kontorsøstra som «hevn» for stikket og det er så gøy! Får bare lov så sant begge er tilstede da hun ene må følge med mens jeg tapper nr2 for blod. Samme med blod% eller andre «stikketing». Og de gir alltid klemmer etter legetimen er ferdig. og får alltid time på dagen om det er noe xtra i tillegg til at legen følger meg en del opp på fritida si ved sms/hjemmebesøk og tlfsamtaler når det er ekstra vanskelig. Jeg vet dette er sjeldent så jeg priser meg lykkelig og er evig takknemlig for dette.

  4. Hos legen min får barna små lykketroll, men jeg får aldri :-( Og jeg er kjempeflink til å ta blodprøver! Sukk… Jeg vil også ha lykketroll! :’(

  5. » nå dævver du snart » følelsen kom overaskende på da jeg våknet, men ble bedre etter å ha lest dette:) er altid en fryd å lese her :)
    Jeg spurte legen på legekontoret for et år siden, om jeg kunne få en ‘leke’ etter blodprøvene var tatt, men hun sa nei sånt har vi ikke her, dette var ikke helsestasjonen liksom! :( meget skuffet,og sint, ettersom jeg ikke fikk leke, og måtte betale dyre dommer for at jeg skulle la meg frivillig bli tappet for blod og i risk for å utvikle ørebetennelse etter legen var ferdig med skjennepreken om voksenlivet…. »grow up, det er ingen belønning for å være flink pike, i voksenlivet» :( æsj, jeg vil være barn igjen:(
    Hu kunne ikke ha det bra med seg selv trur jeg :P

    Jeg gir ikke opp! det må ikke du heller :) :) <3

  6. Siden jeg ikke heller får #væreflinkhoslegenleke# kjøper jeg en liten ting til meg selv etterpå hihi ;)
    <3 <3

  7. Bra med hyppige blodprøver, spesielt med tanke på at det kan svinge sånn. Det har vært dårlig oppfølging for min del, eller tidligere, den gangen jeg var overmedisinert i over et år! Viktig å følge med og ta ting på alvor.

Legg igjen en kommentar

