Søvnforstyrrelser.

Jeg har i mange mange år slitt med søvnen. Helt siden jeg var liten har jeg sovet veldig lett, våknet så snart mamma satte en finger på meg da hun vekket meg til skoledagene. Mange våkennetter, netter med noen få timer søvn, netter med urolig søvn, avbrutt søvn. Det jeg har slitt aller mest med, er å sovne inn. Jeg har tilbrakt utallige timer på nattestid, der jeg bare har skiftet stilling, makket hit og dit, mens hodet aldri har falt til ro. Jeg har prøvd å stå opp og legge meg til samme tid, ta naturpreparater, drukket beroligende te (the ironi, da blir jeg jo løpende på do resten av natten), pusteøvelser, lest bøker, hørt på musikk, telle sauser, stoppe tankene. Jeg har prøvd å slite ut kroppen, i form av trening, holdt meg opptatt med noe hele dagen, og ja, jeg har blitt fortvilt over at ikke en gang overspisinger og oppkast har slått meg helt ut.

Jeg husker ikke hvem av oss som tok det opp, legen, behandler, eller meg, men sovemedisiner ble hvertfall et tema på ett eller annet tidspunkt. Det er vel 2-3 år siden nå. Jeg har alltid vært i mot medisiner, jeg har ikke ville blitt avhengig av noe. Likevel endte det opp med at jeg startet opp på antidepressiva, samtidig som jeg fikk noe å sove på. Sovemedisinen er ikke egentlig sovemedisin, men allergitabletter, som gjør at man blir søvning. De er ment til innsovning. Ikke virker de akutt heller, skal jeg få skikkelig effekt av dem, så bør jeg ta med 4-5 timer før jeg skal legge meg, til tross for at det står at de skal tas 1 time før sengetid. Jeg lurer på hvem som har testet dem ut, og synes det mennesket er heldig som fikk en så kjap virkning av dem. Jeg endte opp med å bli verre når jeg gikk på antidepressiva, og enda verre da de satte meg på type nr to. Om jeg ikke var deprimert og føkka i hodet fra før av, så ble jeg det hvertfall da. Jeg ble enda mer deprimert, og det var langt ifr den virkningen jeg var ute etter. For å gøre det enda verre, så var en av bivirkningene på den ene type antidepressiva jeg gikk på, mareritt. Virkelig ille mareritt. Jeg fikk selvsagt den bivirkningen, for jeg sov jo så godt fra før av liksom. Dette førte selvsagt til at søvnen ble enda dårligere. Våknet oftere, dårlig kvalitet på søvnen, som igjen førte til dårligere kvalitet dagsform, og livskvalitet.

Jeg ønsket å slutte med antidepressiva, noe behandleren min i grunnen ikke hadde noe han skulle ha sagt på uansett, for jeg hadde kuttet dem ut likevel, selv om man ikke skal bråseponere på dem. Jeg maktet bare ikke lengre gå på medisiner som gjorde at jeg satt med suicidale tanker og skadetrang, som igjen førte til at jeg ble liggende med enda verre tanker og følelser enn tidligere, fordi jeg var enda verre mentalt. Jeg ble satt på stemningsstabiliserende istedenfor. Jeg kan fortsatt kjenne på depresjoner som kommer, men ikke i like stor grad som tidligere, jeg er ikke der at jeg ønsker å dø. Men de funker bedre enn antidepressiva. Jeg har flere ganger de siste månedene tenkt tanken på å avslutte medisinbruken, for hvis det ikke er verre enn dette her, så skal jeg jo overleve. Men jeg vet jo ikke om det er medisinene som virker, eller om det faktisk er sånn, at de har sluttet å fungere, fordi kroppen er så vant med dem. Det skal ikke være «farlig» å bråslutte med stemningsstabiliserende, ikke som med antidepressiva. Jeg prøvde meg på det en gang, en uke uten, og at jeg grein og grein og alt var helt for jævlig. Jeg gjorde ikke det flere ganger. Jeg tror ikke det vil gi samme effekt ved å slutte på stemningsstabiliserende. Det er andre kjemikalier i dem, de føkker ikke opp på samme måte som antidepressiva. (Jeg har skrevet et innlegg som antidepressiva tidligere, «Lille pille» ). Jeg kjenner at jeg er litt lei av medisiner på en måte. Innimellom så glemmer jeg å ta dem også, husker ikke om jeg tok dem jeg stod opp, eller før jeg la meg. Jeg bryr meg ikke stort heller, for det er bare enkelt tilfeller. En gang om dagen sånn av og til. Det er heller ikke sånn at jeg merker at jeg ikke har tatt dem.

Men, on the good side. Jeg har ikke tatt noe å sove på på 1.5 uke nå. Jeg får det for meg innimellom, at jeg skal prøve uten, for å se hvordan det går. Den første natten uten, så sovnet jeg aldri. 1.5 døgn uten søvn. Så jeg måtte jo bare holde meg våken da dagen også kom, for jeg hadde virkelig til lyst til å sove neste kveld. Jeg trente, prøvde slite ut kroppen maks. Og jeg fikk sove, uten å ta noe. Jeg ble nesten sjokkert. Jeg våknet riktignok flere ganger i løpet av natten, av at jeg må på do som regel, men det gjør i grunnen ingenting, så lenge jeg sovner igjen. Dagen før jeg reiste til Oslo, så sov jeg 1.5 time, så var det å reise fra kl. 08 til 15. Jeg sovnet heldigvis ganske kjapt da jeg sov over hos Tuva, og så var det jo opp tidlig neste morgen, fordi det var fagdag. Jeg lå over hos en annen venninne også, og selv om det tok litt tid før jeg sovnet, så våknet jeg ikke før hun vekket meg neste dag, i 10 tiden. Resten av Osloturen sov jeg hos søstern, det betyr at jeg våknet rundt kl. 07 hver morgen, av en liten tass på 3 som ropte at han var våken.

Jeg har 1 gang igjen på resepten min, der jeg kan ta ut to esker til med sovemeds, men jeg vil fortsette og klare meg uten. Er overrasket over at jeg har fått sove hjemme, for det er jo her jeg sliter som mest. Jeg sovner til slutt, jeg våkner noen ganger i løpet av natten, men sovner igjen, og jeg er kanontrøtt om morgenen. I går var det spesielt ille. Jeg hadde time med behandleren min kl.09.00 (umenneskelig), til tross for 4 times søvn, så kom jeg meg opp. Timen var….ja…Jeg var i dårlig humør, likegyldig, sliten og lei. På en måte ødelagt. Dro hjem, satte meg ned for å lese litt, men jeg var så sliten at jeg måtte kapitulere, og legge meg litt. Jeg sov i nesten 4 timer, og følte meg like sliten og uopplagt da jeg våknet. Jeg vurderte å drite i dagen, trekke dyna over hodet og la verden gå sin gang, men jeg stod opp, og kom meg avgårde på trening en tur. Var ikke helt på topp der heller, og ble selvsagt enda mer sliten etter treningsøkten. Det tok ikke lang tid før jeg søvnet etter å ha lagt meg i rent sengtøy etter en dusj i går kveld.

Bare det å kjenne at jeg faktisk blir trøtt om kveldene, uten å ha tatt noe for å bli det, det føles godt. Litt sånn lettelse over å kjenne på at jeg mest sannsynlig får sove den natten også. Jeg er i grunnen fornøyd med at jeg har sluppet å ta noe for  få sove, samtidig som jeg har vært inne på tanken om at en liten depresjon har en finger med i spillet. Men, jeg vil ha søvn, tross alt.

(Er for trøtt til å sjekke korrektur)

13 thoughts on “Søvnforstyrrelser.

  1. Søvn…. Det er alltid best uten piller. Synes jeg da :P Og nettopp derfor er det så innmari nederlag å måtte prøve igjen nå :-/ Sukk…Jeg vil få sove uten!!! Hvorfor går det ikke?? *kuppe kommentarfeltet ditt med trassanfall* Okei, det var uhøflig og unødvendig. Det jeg egentlig skulle si :P :

    Så bra at du faktisk får sove uten :) Det er jo det aller beste :) Håper du får en god natt i natt og at det fortsetter slik fremover :)

    *klems*

    • Du har lov til å fyr løs her også altså ;) Ja, søvn kan være noe dritt, thats for damn sure…Ikke se på det som et nederlag da, men en krykke framover, i en periode hvertfall.
      <3

  2. Bra å høre at du klarer å sove uten medisiner tross alt!
    Selv så må jeg ha 9 timer med søvn pr døgn, ellers streiker kroppen. Jeg tror ikke at jeg MÅ, jeg jeg føler at jeg er mer utsatt for angst om jeg ikke sover mer…Psykisk? Sikkert…
    Uansett. Jeg har ikke akkurat sovemedisin. Men jeg har en innsovningstablett jeg kan ta sånn i tilfelle… Om jeg blir liggende for lenge å stresse over at jeg får mindre enn 9 timer med søvn (særlig når jeg skal noe spesielt), så pleier jeg å ta en HALV tablett (og det er snakk om 2,5 mg http://www.felleskatalogen.no/medisin/stilnoct-sanofi-aventis-564177).. Men det er snakk om at jeg bruker nesten 1 år på en eske)… Og sånn sett så er jeg beroliget. Fordi jeg liker heller ikke å ta tabletter..
    Men, må man, så må man ;)

    • Jeg får også stilnoct innimellom, ved behov. Funker bra de :) De jeg vanligvis tar er vallergan, de må jeg ta 4-5 timer jeg skal sove, så kan liksom ikke ta de om jeg ikke får sove, siden det tar så lang tid liksom..<3

  3. Nesten som det var meg du skrev om her.. har det på akurat samme måte ;) Jeg bruker Truxal og Sobril for søvn. Har prøvd alt mulig før. Vallergan merket jeg ingenting til :( Hater å sove, eller egentlig ikke, men jeghater å ikke få sove og å våkne og være ti ganger mer sliten enn kvelden før.

    • Truxal funker på samme måte som vallergan synes jeg. Sobril tør jeg ikke spørre etter..say no more. Vil også helst fungere uten noe. <3

  4. Det som er verst er når øynene føles såre og tørre. Kroppen er så sliten og hjernen fungerer sånn nesten. Men sove, nei, det får man ikke til. Jeg bruker også vallergan- Egentlig noen dritt tabletter. Er ikke lenge til en pakke blir til en dose:p Legen vil ikke sette meg på andre sovetabletter, hvorfor vet jeg ikke. Blir litt slitsomt å gå 2-3 dager uten å sove før man nesten sovner stående.
    Om bare man kunne gjøre som Mr.Bean å telle sauer.

    • Nettopp…Leger vil jo helst at kroppen skal fungere uten medisiner. Skal vi få noe annet, så blir det b-preparater, eller noe kroppen kan bli avhengig av. Har du hørt om du kan få stilnoct, sånn ved behov? Avhengighetsskapende, så du får dem ikke som fast medisin da…

      • Noen leger føler jeg nærmest «presser» på deg tabletter. «Ta denne pillen du, så blir alt så mye bedre» øøh, sikkert det:p
        Har aldri hørt om Stilnoct Hva er det, og bruker du det? Legene anbefaler å være en uke på sovemedisiner, og en uke uten, sånn at man ikke blir avhengig. Men lettere sagt en gjort når man blir desperat etter å sove. Jeg kan faktisk gå så langt at jeg kan begynne å lese en bok. :p

      • Stilnoct er innsovningspiller. Sovner i løpet av en halv time. Fine greier. Min lege er forsiktig med å skrive dem ut til meg. Kan få en eske med 10 i i løpet av 1 mnd liksom.

  5. Jeg unngår alt jeg kan for å ta sovemedisiner, jeg blir så innmari sløv dagen etterpå av den jeg går på. Blir nesten som en zombie og våkner aldri helt før langt ut på dagen.

  6. finnes også noen naturpreparater som kan funke for noen ene mener jeg heter melatonin(annet medisin navn på pakka) finnes også andre lettere preparater enn feks benzo ,atarax funker ca etter 30 min og er også i bunn å grunn alergi med;) men alle rbest å klare seg uten men kjekt å ha noe liggende etter en del søvnløse netter ellers går d fort uttover uskyldige:P

Legg igjen en kommentar

