Såvidt i gang med IKS lokallag i Molde.

Helt siden begynnelsen av året, så har jeg puslet litt i forhold til å få i gang et lokallag for IKS, interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser, her i Molde. Jeg tok kontakt med hovedkontoret i Oslo, og fikk klarsignal der. Deretter kom jeg i kontakt med en jente her i byen som var interessert, og deretter et par til. Jeg har lest brosjyrer og informasjoner som trengs, og har sendt mailer i øst og vest for å få satt opp en avtale så vi som har kapasitet til å stille opp kunne ha en brainstorming. Vi fikk utvekslet erfaringer og ulik komepetanse, hva den enkelte kunne bidra med, og hvordan den enkelte kunne tenkt seg å jobbe i gruppen. Jeg ble utnevt til å være «sjef», stå i søkelyset, høhø. Vi har, heldigvis, allerede lokal i boks, noe som jeg egentlig hadde sett for meg som den verste oppgaven å få gjennomført. Telefoner her, samtaler og kontrakter der. Hun ene har lokale disponibelt på arbeidsplassen sin, noe som er genialt. Og det kan vi bruke gratis. Perfect. Vi har såvidt snakket litt om ulike temaer vi kan ta for oss på de åpne kveldene, og hvor ofte vi skal arrangere dem. Så nå blir det endelig fart på sakene her, og det føles veldig veldig bra! Vi må selvsagt profilere oss, sånn at folk får vite om tilbudet, så det får vi ta etter neste møte vi skal ha. Uansett, om det er noen fra Molde og nær omegne som leser her, eller kjenner noen her, så kan det tas kontakt på molde@iks.no.  Det er også mulig å kontakte meg på min mailadresse, som du finner i menyen på venstre side her.

Nå har jeg også bestilt meg billett til fagdagen som IKS skal ha i Oslo den 20.september, der temaet for dagen er «Under overflaten». Samme tema som jeg vant fotokonkurransen med. (Speilrefleksen jeg vant er nå på vei, hurra!). En av foredragsholderne er Finn Skårderud, og jeg gleder meg som en helt til å høre på. Det er et tettpakket program den dagen, så jeg vil forhåpentligvis ta med meg nyttig informasjon tilbake til vårt lokallag. Så nå blir det en 6 dagers tur til Oslo. Det blir bra med et avbrekk fra hverdagen her.

Ellers kan jeg jo fortelle at jeg har vært i et møte med Idrettskretsen her i byen, angående jobbing fra nyåret av. Så nå har vi sånn ca. en plan for hvordan de har tenkt seg det. Der vil jeg både få gjennomgang hvordan idrettsorganisasjonene jobber, og samtidig bruke min erfaring om spiseforstyrrelser. Holde foredrag, ha stands, knytte kontakter and so on. Jeg fikk et navn og et tlf.nr. oppgitt, av et helseforetak som er interessert i å komme i kontakt med lokallaget vårt, og det er jo veldig positivt at de viser interesse, og at vi kan spre kunnskap og informasjon som de kan ta med seg videre. Helse og spiseforstyrrelser går jo tross alt hånd i hånd. Jo flere helseforetak og organisasjoner vi kan knytte kontakt med, jo bedre. Det er nesten så jeg kan takke for at jeg har spiseforstyrrelsen nå, sånn at jeg/vi kan være med på å spre informasjon, for det er jo et veldig aktuelt tema, spesielt innenfor idretten. Godt å kunne få råd og tips i forhold til hvem vi kan ta kontakt med, for å knytte nettverk. Håper at dette kan være bra for byen her.

Ellers? Jo, tannlege i morgen, hurra liksom. Men må jo gjøre ferdig alt. Ny time med behandler på mandag, så det er en del møter og avtaler nå, men det trengs. Må prøve og få puttet inn noen treningsøkter også tenker jeg. I går kjøpte jeg meg kenesio-tape, sånn fancy alternativ til smertelindring og muskelstøtte. Jeg har jo uskelsmerter i begge armene (myalgi som det så fint heter), så jeg har teipet begge armer, og tok samtidig en omgang på knærne. Kikket gjennom en del you-tube videoer for å se hvordan det skulle teipes. Tjohei,ser ut som en zombie. Ikke at det funker så veldig godt i armene, jeg har jo tross alt hatt disse smertene i 3 år, og da er det vel kronisk, men verdt et forsøk. Smertene skal liksom lindres umiddelbart.. Men kjekt å ha da, for det kan jo dukke opp andre smerter innimellom også. Tviler derimot på at det funker å tepie hodet, sånn at tanker lindres. Jeg kan hvertfall føle meg litt spååårty da, for denne teipen er det mange toppidrettsutøvere som bruker også. Dere så kanskje på OL? Der var det flere som var teipet med fin blå teip. Den finnes i ulike farver på nett, det er en billigere variant, kinesiologiteip. På apoteket der jeg var, hadde de en dyrer variant, som visstnok er litt mer «seriøs», for de som virkelig er sporty liksom, kinesio-teip. De hadde bare svart og beige, så da valgt jeg beige, den er liksom litt nøytral, og ikke vekker ikke så mye oppsikt, høhø.

 

29 thoughts on “Såvidt i gang med IKS lokallag i Molde.

  1. Laila! Så flink du eeee!!! Stolt av alt du fær til der altså! Få me Linnea Myhre mæ, så he dåkke en kjendis til å hjelpe dåkke me markedsføringa ;) Masse lykke til me prosjekt å tur å uskelsmerter å teip å alt. Masse gla i dej å veldi veldi stolt av dej! <3

  2. Dette hørtes utrolig bra ut, wow så utrolig flink du er til å få til ting. Jeg har litt tro på at vonde ting kan bli snudd og nesten bli som en verdifull perle når tida er inne, at det kan brukes og bety mye og at mange ender med å være takknemlige for den de er, var og ble.. Blir kjempe spennende å høre om dette fremover, jeg bor ikke i nærheten ellers hadde jeg vært med på dette <3 <3 <3 *stoltavdeg* :)

  3. Gratulerer med lokallaget, du er ei ståpåjente som får til ting, det er sikkert. Og flott at det blir tur til Oslo så du kommer deg bort en tur og får nye impulser både mht sf og privat. Stolt av å kjenne deg!

  4. Så flink du er, Laila! Det ser ut som du har jobbet godt, lykke til videre med det :D
    Haha jeg skal prøve å teipe huet med sort tape, får prøve å unngå håret da, men det er verdt et forsøk!

    Har du forresten prøvd tøying mot myalgien?
    Søsteren min har fibromyalgi, og hun var på kurbad hvor hun fikk gode tøyeøvelser som har hjulpet veldig :)

    • Jeg tøyer og bøyer bare sånn «vanlig», når jeg trenger å få musklene til å slappe av litt, men aner ikke hvilke øvelser jeg ellers skal bruke. Håper på fysio etterhvert, så får vel råd der :)
      Takk <3

  5. Mye på gang, og så vanvittig BRA at det nå blir lokallag i Molde!

    Akkurat da jeg satt og lurte på om det gikk an å teipe hodet, evt få hjerneprotese, kom jeg til ordene dine om at det ikke nytter å teipe hodet. Måtte smile litt da :)

    GRATLA MED SEIER I FOTOKONKURRANSEN! (jada, vet jeg er sent ute, men jeg er på etterskudd på blogglesefronten). Synes godt at Iks kunne skrevet noe om det på hjemmesiden da, men det kommer vel i «Kvinnekraft».

    Girl Power!

    *klemmeklem*

    • Haha, ja, å teipe hodet hadde vært bra, om det hadde funket. Det kommer i to utgaver av kvinnekraft tror jeg, sikkert i den neste utgave da, og så kan det jo hende at det kommer på hjemmesiden etterhvert? Kanskje det ikke skal avsløres sånn der helt ennå, men kanskje etter fagdagen? Who knows.
      Takk skal du ha <3

  6. Go Laila! Du har jammen dratt i gang saker og ting! Det blir spennende å se hva som kan vokse ut av det. Jeg liker måten Finn Skårderud tenker på, og håper du får utbytte av foredraget. Han er veldig opptatt av kunst som uttrykk for indre psykisk liv, så du kan kanskje få inspirasjon til fotograferingen din og.

  7. Så fantastisk bra Laila!! e såÅÅ stolt av deg, og glad for at det finst sanne fine mennesker som deg! Tenk at alt det har du ordet og fått til etter modum, imponert! Stoor klem :D

  8. Åååå, jeg gleder meg også som en unge til fagdag og Skårderud!! :D
    Grattis med fotokonkurransen forresten! Husker veldig godt det ene bildet der, jeg likte det på instagram. Nydelig!!!! :)

  9. Angående den tapen, sjekk på youtube hvordan du skal tape :) Det fungerer kjempebra hvis du taper riktig iallelfall! Er så heldig at søstra mi er fysioeterapeut så jeg får mye hjelp av henne. hvis man taper nakken kjennes det litt ut som man henger på en kleshenger, man går mer oppreist, og blir ikke like sliten i for eksempel korsrygg om man har tapet nedover ryggsøylen, det fungerer topp til f.eks konserter!
    For eksempel kan du sjekke ut denne for å tape kne: http://www.youtube.com/watch?v=aPkmo5Xqqtw :)
    Forresten, sykt bra jobba med oppstart av lokallag! Også sees vi på fagdag ;)

Legg igjen en kommentar

