Gjennomført.

Det er i grunnen litt rart, sånn egentlig, hvordan enkelte dager er så mye enklere å komme seg gjennom enn andre. De fleste dagene sitter jeg her og kjenner hvordan det kribler og kryper i meg, som får meg til nesten å ville gå på veggen, fordi trangen til å overspise og kaste opp er så vanvittig stor og overveldende. Andre dager, sånn innimellom, så kjenner jeg på avmakten bare ved tanken på det. Utrolig nok så kan jeg være veldig irritabel, sliten og lei på de dagene jeg ikke orker eller makter. En skulle nesten tro at det var da trangen kommer som verst. At jeg bare vil spise vekk alle følelsene som dukker opp. De dagene jeg føler meg tipp topp, og livet ikke er så verst, da kan trangen melde seg ekstra stor grad. Kanskje fordi jeg faktisk har energi til å orke å gjennomføre trangen og alt det fører med seg. Kanskje fordi jeg ikke er kvalm og uvel og irritabel. Enkelte dager føler man seg jo mer opplagt enn andre. Sånn er det for alle. Nå  spiser jeg sånn stort sett like mye de fleste dager, så den uvelheten og kvalmen jeg føler enkelte dager kommer ikke av sult. Jeg spiser faktisk når jeg er sulten, til spiseforstyrrelsens store frustrasjon mange ganger.

Jeg er ikke en av de spiseforstyrrede som aldri har kjent på sult eller metthetsfølelsen, det har vært der hele veien for meg, jeg har bare ognorert sulten før, og ikke klart å holde ut mettheten. Jeg sliter fortsatt med sistnevnte, men enkelte måltider føles litt lettere akseptere, til tross for at jeg er mett. Det kommer an på hva jeg spiser, og hvor mye. Noe tynger jo mer enn andre ting. Hva jeg spiser er ikke verdt å nevne her, jeg spiser noe som fungerer for meg, på lik linje som andre. Ikke er jeg redd for å få i meg litt sukker innimellom heller, eller en stor kopp med varm sjokolade som mange andre er veldig redd for. Jeg er bare så altfor glad i min versjon, den beste som finnes. Jeg har perioder hvor jeg helt på «kjøret», og må lage det ganske ofte. Så kommer det perioder hvor jeg ikke lager det på en stund, fordi jeg glemmer å handle det inne, eller bare fordi jeg ikke har lyst på.

Jeg er fortsatt ikke der at jeg jubler hemningsløst over de dagene jeg klarer å gjennomføre oppkastfri, men det føles greit å kunne ha dager hvor jeg har «fri». Det er jo det jeg ønsker, selv om det ønsket ligger ganske langt bak i hjernebarken de dagene jeg ikke klarer å holde ut. Det er så veldig lett å skli ut når jeg bare har meg selv å tenke på, når jeg ikke har andre å ta hensyn til, noen rundt meg som «distraherer» meg, når jeg ikke har noe nyttig å bruke tiden på. Det er begrenset hva jeg kan finne på om dagene, det går i den samme tralten dag ut og dag inn. Mest sannsynlig vil det bli litt annerledes fra høsten av, og den er jo like rundt hjørnet.

Jeg har klart å gjennomføre dagen i dag, overspisingsfri, oppkastfri, og trangen holder ikke på å tar kverken på meg. Den er der, men ikke i like stor grad i kveld. Jeg har også vært innom butikken i dag, og selv om tanken var der sånn nå og da, så var det ikke aktuelt i dag. Jeg får si meg fornøyd med de dagene jeg klarer å gjennomføre fullt og helt.

12 tanker om “Gjennomført.

  1. Du er steike med flink og godt at det er slike dager som er lettere å klare det, at ikke alle dager er like, men krever likevel mye. Flinka <3 <3 <3

  2. Å fokusere på det en faktisk klarer er en vanskelig kunst, så bra at du klarer det! Hva blir annerledes fra høsten av? Og du? En spontan idé – liker du dyr, kunne du tenke deg et?
    *klem*

    • Har ikke nevnt noe om hva det blir til i høst ;) Nevner det heller ikke før jeg..ja, nevner det, haha. Jeg liker dyr, men det er uaktuelt nå. <3

  3. Kjekt å høre at du har vært på Varden! Ja det er kjempefint syn der oppe. Enda bedre hadde det vært om de hadde kappet tretoppene nedenfor vardestua. :)
    Det knallværet i dag da. Du har no virkelig utnyttet dagen i dag til fulle. <3

Legg igjen en kommentar

