«Gode» og «dårlige» dager.

Det er litt stille fra denne kanten for tiden, jeg er liksom litt tom i hodet. Tom for ord å dele, skjønt hodet er fullt av tanker. Tanker jeg har delt ofte, tanker jeg ikke ønsker å dele, fordi det ikke er hensiktsmessig. Det skjer ikke så mye heller, og jeg gidder ikke skrive det samme hver eneste dag. Det er ferietid, og det betyr rolige og stille dager. En avtale her og en avtale her, det er det som skjer, ellers går det i den samme tralten. Ikke mye å rope hurra for. Men dagene går på et vis, jeg klamrer meg fast og kommer meg gjennom, om ikke alltid like hel. Det knives inni meg konstant, så mye av tiden går med på forhandlinger, for å roe gemyttene sånn at jeg ikke går helt til grunne. Det går greit, det er ikke sånn at jeg ligger sammenkrøpet i fosterstilling og ikke vet hvordan jeg skal overleve. Jeg står opp om dagene, selv om det ikke står noe på programmet. Uansett hvor langt nede jeg føler meg, så klarer jeg ikke bare å bli liggende i sengen og ikke møte dagen. Jeg opp, må få noe ut av dagen, tross alt.

Det humper og går sånn spiseforstyrra sett. Noen dager går det ikke like fullt så bra, andre dager litt bedre. Jeg tok meg selv i tenke over hva jeg egentlig legger i gode og dårlige dager. Gamle tankespor. Blir det overspising og oppkast, så kategoriseres dagen som dårlig. Klarer jeg å komme meg gjennom oppkastfri, så er dagen god. Jeg glemmer liksom at hele dagen ikke er ødelagt selv om jeg kaster opp. For jeg får jo i meg mat, det er bra. Jeg trener, det er bra. Jeg leser bok, det er en fin ting. Jeg går turer, det er godt og fint. Jeg tar bilder, noe jeg brenner for. En god ting. Jeg klarer å nyte en kopp varm sjokolade. Jeg spiser kjærlighet på pinne, jeg unner meg en liten sjokolade innimellom (kinder maxi for the win). Jeg deler bilder på instagram, får fine tilbakemeldinger. Finner skatter der, i form av andre brukere som tar fine bilder. En fryd for øye. Jeg liker å se andre sine flotte bilder der. Går på kafe med fine mennesker og nyter timene. Det er mange små fine og gode øyeblikk gjennom dagene også, så hele dagen er ikke dårlig fordi den bulimisk. Jeg må bare klare å huske på det, selv når det føles som verst.

I dag har vært en «god» dag. I tillegg til overnevnte ting, så har jeg også kommet meg gjennom en ny oppkastfri dag. Jeg har vært innom butikken to ganger i dag, og tankene haglet over meg. Dro meg i ulike retninger, men fornuften vant likevel. Det føles…ok, selv om trangen er der. Nå orker jeg uansett ikke gå på butikken enda en gang, og ikke har jeg noe tilgjengelig å spise og kaste opp på. Så dagen er vel gjennomført. Jeg sitter i skrivende stund med både mat og en kinder maxi i magen. Jeg er mett, magen er oppblåst (det føles kanskje verre enn det egentlig er..), men det er ikke noe som skal kastes opp. Jeg har vært å trent i dag, så selvsagt trenger kroppen maten. Det har ikke vært sånn hver dag, ofte har nettopp den tankene bare blitt skyvd bort, litt lengre bak, der den ikke er så tydelig og betydningsfull. Nå tenkte jeg at det var på tide å klare å få til en fonuftig dag, virkelig få det til, uten at det skal gå galt. Jeg har også kjøpt meg en kurv med nektariner, noe jeg heller kan spise når suget kommer som verst. Jeg vil jo så gjerne klare det, men mange dager virker det uoverkommerlig. Jeg får sette pris på de dagene jeg klarer meg.

21 thoughts on “«Gode» og «dårlige» dager.

  1. Jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver. I dag har jeg ikke hatt en bra dag, men jeg prøver igjen i morgen. Stå opp, og så spørs det om jeg klarer å holde meg til kostmenyen om det blir en god dag eller ikke. Vi får vel håpe på en god dag for oss begge! <3

  2. Å klare å legge merke til de timene det går bra, de stundene en nyter og lever i er viktig. Å få til å se at en dag har mange nyanser har for meg vært vanskelig, men som du sier, en hel dag er jo ikke dårlig fordi om to timer gikk til overspising og oppkast. Alle gode og bra ting må veie like tungt eller tyngre enn de dårlige.

    hva gjør du med alle tankene? jeg sliter veldig når tankekjøret kommer og det ikke har noen måter å få det ut på, enten destruktive eller fornuftige. Blir du sittende å gruble, skriver du eller blir du dratt inn i sf hver gang?

    • Tankene bare flyr omkring. Som regel blir det sf. Men prøver jo helst å bruke andre ting da, lese, gå tur, trene. Jeg er dårlig på å skrive, det blir bare i bloggen nå…

  3. Du er så utrolig flink som klarer å gjennomføre oppkastfrie dager!! Stolt av deg :)
    Ja, ferie er litt vanskelige tider ettersom det er lite som «står på planen». Derfor er det at du kommer deg opp-og-ut det aller viktigste nå!
    Keep on fighting sweety <3

    Svar: I know!!
    Jeg stoler på journalisten og tross alt så er Aftenposten en seriøs avis. Hva har de å tjene på å avsløre meg liksom ;)
    Men det blir uansett en annerledes dag i morgen…ikke akkurat hverdagskost… <3

  4. hei, hvordan klarte du å legge på deg og sånn? kunne du skrivet litt om deT ?:)
    utrolig sterk og bra blogg! (Y)

  5. Stoooor klem til deg lille venn! ikke tenk på at du trenger å publisere noe. Jeg har vært «tom» lenge, men jeg har skrevet for meg selv uten å legge det ut, fordi da føler jeg at jeg må være så «flink og riktig» og når det blir litt bedre da kjenner jeg at jeg kan legge ut mye av det allikevel :) Glad i deg <3

  6. Ja noen perioder er det som om hele krana er skrudd av, men det er heldigvis ikke for alltid. Legger igjen mange klemmer og vil si igjen at du er kjempe flink og sterk <3 <3

  7. Du har et godt poeng i at dagen nødvendigvis ikke er «ødelagt» selv om den endre bulimisk. Tenk på tiden før Modum, der var det vel ikke mange oppkastfrie dager… Times are changing! Jeg syns du er flink, jeg, Laila! <3

Legg igjen en kommentar

