Legg merke til hva du sier til deg selv.

Jeg nevnte i går at jeg fikk en fikk en oppgave av behandleren min.  Jeg skulle fylle ut to skjemaer, et i forhold til spiseforstyrrelsen, og et i forhold til traumer. Der går på dette med selvmedfølelse. Igjen vil jeg gjerne dele med dere, så kan dere også registrere for dere selv.

Legg merke til hva du sier til deg selv.

«Med medfølende tanker mener vi tanker du sier til deg selv som viser deg respekt og gir deg støtte»

Sammenlign tanker knyttet til spiseforstyrrelsen (i venstre kolonne) og tanker assosiert med medfølelse (høyre kolonne)

» Jeg må trene for å kvitte meg med kaloriene»  VS «Jeg vil trene når det er lystbetont»

«Jeg må spise lite» VS » Hvis jeg spiser lite orker jeg ikke det jeg har lyst til»

«Hvis jeg spiser dette blir jeg feit» VS » Jeg blir ikke feit av å spise normal mengde mat»

«Jeg må være tynn ellers vil ingen like meg» VS «Min verdi som menneske er ikke avhengig av vekt»

«Spiseforstyrrelsen hjelper meg å fjerne det ubehagelige» VS » Jeg kan holde ut å ha det vanskelig»

«Uten spiseforstyrrelsen har jeg ingenting» VS «Jeg kan lære nytt»

«Jeg kommer aldri til å komme ut av dette» VS «Jeg kan ta ett skritt om gangen»

«Ingen vits i å prøve å bli frisk, alt er kaos uansett» VS » Det vet jeg ikke før jeg har prøvd»

«Jeg vil bli frisk, men fortsatt være undervektig» VS «Jeg vet jeg må være i normalvektområdet»

«Jeg har ikke kontroll» VS «Jeg har altfor mye kontroll, det fratar meg friheten»


Her ble det litt borte, hjemme, uavgjort for meg. + at jeg skrev ned noen utsag som passer i forhold til hvordan jeg tenker. Jeg kunne skrive inn andre tanker som passet bedre i sammenligningen. Det ble kun på to av punktene da. En del syke tanker sitter fortsatt igjen, men jeg har også klart å snu en god del av de syke tankene. Utrolig nok, så krysset jeg av på tanker assosiert med medfølelse på alle punktene på skjemaet for traumer. Dvs, det er de tankene jeg jobber med for å klare å holde fast på, eller jobber mot å fokusere på. Den syke delen av meg heller mot noen av de negative tankesettene her også, men nå som jeg er i en jobbe fase, så er fokuset der at jeg må holde fokus på det som styrker meg, ikke bryter meg ned.

Traume-tanker. Sammenlign tanker knyttet til traume (venstre kolonne) og tanker assosiert med medfølelse (høyre kolonne)

«Jeg er ududgelig» VS «Alle har verdi, jeg også»

«Jeg vil kutte meg» VS » Jeg må finne en annen løsning»

«Jeg har ingen betydning» VS «Jeg må ta hensyn til mine behov»

«Det nytter ikke» VS «Det er jeg som må gi mening til livet»

«Jeg vil alltid være ensom» VS » Jeg kan ta kontakt med andre»

«Jeg er bare spiseforstyrret» VS «Jeg er et menneske»

«Jeg trenger spiseforstyrrelsen for å slippe de ubehagelige tankene og følelsene» VS » Jeg må finne andre måter å avlede meg på»

«Jeg er et dårlig menneske» VS «Jeg er et bra menneske»  (Her krysset jeg på begge...)

«Jeg faller bare for menn som vil meg vondt» VS «Jeg kan finne bra mennesker»

«Jeg får ikke til noe» VS «Jeg kan prøve»

«Livet består av lidelse» VS » Livet går opp og ned»

Igjen, som jeg nevnte i går, det er ikke lett å skulle si, eller tenke, positive ting om seg selv. I tillegg til selvhatet som ofte kommer med en psykisk lidelse, så har vi janteloven som er en fin hjelp å ha i ryggen når man skal trykke seg selv enda mer ned i gjørma. For all den ikke tro at du er noe. Hater du deg selv, så skal du hvertfall ikke reise deg og tro at du er noe. På en måte så kan man kanskje si at janteloven er en psyk persons mantra. Om ikke på alle punktene, så hvertfall på noen av dem. Og da kanskje spesielt » du skal ikke tro du er noe» Jeg har tenkt sånn ofte. Jeg kan fortsatt tenke sånn. Men hvorfor skal jeg ikke tro at jeg er noe? Hvorfor skal ikke jeg få erkjenne det positive ved meg selv? Hvorfor skal det være feil å skryte, og rose seg selv, hvorfor skal det være feil å synes godt om seg selv? Like seg selv? Elske seg selv? Jeg vet ikke, jeg får det hvertfall ikke til. Ikke nå. Selvhat er så mye enklere å lene seg på. Men det er jo kun med på å la det destruktive gro.

About these ads

12 tanker om “Legg merke til hva du sier til deg selv.

  1. Lurer på hvor og når dette kommer inn i min behandling…
    Tror mange også de jeg går i gruppe med kunne hatt en stor fordel av å lese og reflektere over de tingene her.
    Og nå har vi vært samlet 1 gang i uken i 1 år! ..

    Tusen takk Igjen Laila! <3

    Selv om jeg har kommet langt på kort tid er fallgruvene mange, disse skal jeg lagre :)

    Varm klæm*

    • Du får ta det opp selv ;) Det finnes dessverre mange fallgruver man må passe seg for, men er man bevisst dem, så kan man gjøre noe for å unngå dem :) <3

  2. Veldig viktige ord dette; takk for at du delte de. Disse tankene skal jeg virkelig lagre og fokusere mer på.
    Fordi det er viktig at vi endrer tankegangen ovenfor oss selv. Vi er dessverre for flink til å tenke tanker som demotiverer oss. Ergo lager vi oss en negativ selvmedfølelse, og det UTEN grunner til det.
    Og for ikke å snakke om hvor mange ganger jeg (og du?) sier «jeg burde»…

    Svar: Herlige jenta mi; takk for at du forteller meg at du også sliter med å finne delmål… Betyr mer enn du aner!
    Ja, det er viktig at vi nå ikke gaper over for mye om gangen. Men heller fokuserer på de små, men betydningsfulle delmålene. Ikke enkelt, men øvelse gjør mester ;)
    Ja, jeg skal starte med disse delmålene jeg har satt meg. Og så skal jeg «venne» meg til at de blir mer og mer vanlige i livet mitt. Altså så holder det ikke å gjennomføre delmålet bare en gang; men de må implementeres FAST i livet mitt (ojjj; store ord..haha)
    Og så får jeg heller ta med pennen og notere flere etterhvert!
    Har jo planlagt et hyggelig besøk til helgen, sammen en god venn ;) Bare det er jo en meget god start!!
    Mange klemmer vennen <3 <3

    • Burde burde…vi burde slutte å burde sånn tror jeg..ikke alltid like enkelt..
      Besøk høres veeeeeeeeldig koslig ut da :D <3

  3. Dette er jo noe vi alle burde gjøre når det kommer til hvordan vi ser på oss selv, utrolig bra :)
    Har lest på bloggen, men så var det dette å kommentere da. Nå setter jeg støt :p
    Takk for en trofast leser hos meg, setter pris på at noen gidder :D
    Stå på! Klem

  4. Har vært innom her sånn innimellom, men desverre altfor lite.
    Jeg er i behandling på den sr-gruppen som dro på hjemmeperiode nå rett før dere kom inn. For du er på sr du også?
    Dette var interessant lesning! Skal skrive ned å se på mine resultater på dette altså!!
    Kan jeg spørre hvem du har som behandler? Er dette noe du tok med din behandler eller noe dere tok i gruppa?
    Misunner deg som er der nå… Selv om det er tøft å være der så savner jeg det å føle at jeg virkelig jobber med ting. Det er selvfølgelig hard jobb å være hjemme, men som du skriver -fallgruvene er så store hjemme. Savner å ha noen til å presse meg og til å støtte meg.
    Skulle gjerne kommet tilbake i morgen!!
    Masse lykke til, bruk tiden du har der fornuftig!
    Heier på deg :o)

    • Jeg er i SSF gruppa. Det var først når jeg var i hjemmeperioden nå at jeg endelig turte å fortelle om en stor hemmelighet til behandleren min her, og hun sa at dette var et traume. Derfor jobber jeg litt med det nå, så det er kun noe jeg gjør sammen med henne, ikke i gruppa, da er fokuset på spiseforstyrrelsen. Vil ikke skrive navn på min behandler her (personvern you know) Du får stå på og gjøre det beste du kan mens du er hjemme. Skriv ned det som dukker opp og som blir vanskelig, så kan du jobbe med det når du kommer tilbake igjen :) Lykke til. Og tusen takk til deg :)

  5. ehhh….. ser jeg formulerte meg litt rart ista… Det jeg prøvde å spørre om: Jobber dere med dette i gruppa også?
    Jobber/prater dere mye om traumene?

  6. Aplaus! :-) Det er rart hvor mye vi er i stand til å påvirke hjernen vår! Hvis vi prenter inn det negative, vonde og destruktive er det det vi får igjen i tankene våre, er vi litt mer positive og kanskje litt mer realistiske så vil vi oppleve en helt annen atferd og sinnsstemning <3 Klem

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s