Jeg har lagt min elsk på styrketrening.

Jeg har alltid likt å trene, det fenger meg, jeg liker det, jeg synes det er gøy, og motiverende når jeg ser framgang. Når jeg har vært medlem på treningssenter, så har jeg alltid funnet meg favorittimer. Foruten spinning som jeg er veldig glad i, så har det vært Body Combat (dette var da jeg bodde i Ålesund for noen år siden, de har det ikke her i Molde, dessverre), Body Pump (styrketime med vektstang), og nå Corebar (styrketrening med en corebar, en liten vektstang, hvor hovedsaklig kjernemuskulaturen trenes). Jeg har også alltid trent i treningshallen, med ulike apparater, men syntes det var litt kjedelig til tider, det motiverte meg ikke nok. Før foretrakk jeg gruppetimer, fordi det var gøy, fordi instruktørene motiverte meg, og fordi jeg fikk framgang. Det sosiale telte like mye for min del da. Jeg ble veldig godt kjent med instruktørene der. (I Ålesund) Her i Molde trener jeg alene, ikke meldt meg inn sammen med noen. Jeg kjenner jo noen som trener der, men der blir til at jeg møter dem nå og da. Bekjente. Jeg har kun trent der i ca 1 mnd ennå, så er kun på hils med noen av instruktørene der. Men det fungerer fint for meg å trene som jeg gjør nå, for da får jeg trene i fred, med det jeg jobber mot. Å trene, det er derfor jeg er der, ikke for å treffe folk og ha smalltalks. Selv om det selvsagt skjer innimellom når jeg treffer på kjente. Men jeg vil at treningsøktene mine skal være mest mulig effektive, så da blir det musikk i ørene, og fokusere på øvelsene jeg gjør.

Nå trener jeg stort sett i treningshallen. En del apparater, en del slyngetrening (kan f.eks leses om her) De har også en gruppetime for det her, men det henger også to sånne slynger uti treningshallen. Har begynt å bruke dem litt i det siste. Men nå går det mest i vekter. Manualer, og vektstang. Da blir det mye trening på biceps, triceps, rygg, bryst og mage spesielt. Andre muskelgrupper kommer jo selvsagt også inn. Men harde øvelser som går utover knærne må jeg være forsiktig med, derfor blir det som regel spinning som oppvarming. (Ikke gruppetimer) Bruker likevel noen øvelser/apparater hvor lår er inkludert, uten at det blir så belastende for knærne. Jeg begynte jo allerede å trene litt styrke mens jeg var på Modum, men der var det ikke akkurat så mye utstyr å skryte av. Ikke manualer heller. Men jeg fikk jo begynt å jobbe opp noe. Men bare på den mnd jeg har vært medlem her i Molde, så har jeg framgang både i økning av vekter, og i antall repetisjoner. Og det gir virkelig mestringsfølelse, for jeg er på vei! Jeg skulle selvsagt veldig gjerne hatt fine definerte muskler allerede i går, men det er jo ikke gjort i en fei å bygge muskler. Det kreves jobbing. Og jeg har det ikke travelt. Nå må jeg få understreke at jeg ikke har som mål å bli noen budybuilder, og som jente skal det jævlig mye til å for å komme dit uansett.

Jeg har begynt å følge noen fitnessblogger, og synes det er veldig kjekt å få tips til øvelser, og til styrketrening generelt. Det gir motivasjon å lese, og det motiverer meg at jeg selv får framgang i det jeg gjør. Jeg utfordrer meg selv i å øke antall vekter, ikke pusler med uendelig antall repetisjoner med lave vekter. Det vil ikke føre meg noen vei om jeg ikke øker. Tung styrke må da til. Å krype oppover er gøy! Når jeg får til, er det gøy! Som f.eks, da jeg begynte å trene her, så begynte jeg med 8-9 kg’s manual når jeg skulle trene rygg (en side av gangen) Jeg økte litt og litt, og i dag var jeg oppe i 16 kg. 2 x 8 rep. Manualene er gjerne i partall, så får jobbe med opp til 18 neste gang. Det er ikke om og gjort å få til 8,9 eller 10 rep., men kan f.eks sette meg mål på å klare max 5. Og så presser jeg meg til å klare minst 1 ekstra rep. Om det blir for tungt å øke vekter, så kjører jeg heller noen ekstra rep. på det jeg klarer. Det er klart jeg fort kan bli stiv og støl, men det betyr bare at jeg har presset meg selv litt ekstra. Og stølhet går jo over. Jeg gleder meg til hver treningsøkt, for å se framgangen min.

Og som jeg har sagt før, så er det enklere matmessig for meg også når jeg fokuserer på å trene muskler. Jeg dropper ikke måltider og nitrener for å forbrenne mest mulig kalorier. Det spiller ingen rolle hvor mye jeg forbrenner, det er framgang som er gøy. Og at jeg klarer å få til øvelsene mest mulig effektivt. Jeg vil heller være litt treningsfreak, enn spisesyk. Jeg har fortsatt en lang vei å gå for å komme i mål med spiseforstyrrelsen, men alt som hjelper meg dit er jeg glad for. Og det føles ekstra bra når det gir meg noe, at det er gøy og meningsfullt, og at jeg har et mål å jobbe mot på det området. En sterk kropp, med muskler. Jeg tar meg også et par dager treningsfri i løpet av uken, jeg har utrolig nok stemmen til treningspedagogen vår på Modum klingende i hodet, «2 treningsfrie dager er nødvendig for kroppen Laila» Jada, jada, var svaret jeg ga, og trodde virkelig ikke at jeg skulle klare det, men det gjør jeg. Kjenner selvsagt litt på treningstvang de dagene, men prøver heller å glede meg til neste dag hvor jeg kan trene igjen, fordi jeg vet at kroppen trenger hvile også, og jeg dør ikke av det.

Jeg fant et godt blogginnlegg i dag, » Trening, bodyfitness og fordommer», om jenter og styrketrening. Kanskje det er flere der ute, som ikke leser den bloggen fra før av, som kan få litt inspirasjon og motivasjon av dette innlegget, så jeg vil dele det med dere.

«Styrketrening er mer enn å bygge muskler«

I dag skal jeg ta meg en treningsfri dag, en hviledag hvor kroppen skal få hente seg litt inn, restituere seg litt, sånn at jeg ikke kjører den helt på skraphaugen, jeg ønsker ikke at den skal havne der nemlig.

About these ads

19 tanker om “Jeg har lagt min elsk på styrketrening.

  1. Så bra at du klarer å trene, og at bedre styrke er den største motivasjonen. :) og ikke minst at du klarer å ha 2 treningsfrie dager uten at det er fullstendig krise. :) Laila, det virker som om motivasjonen din for å bli kvitt spiseforstyrrelsen er ganske stor nå. :D Jeg er sikker på at du vil klare å bli fri fra den med tiden :) <3 go'klem til deg.

  2. Så flott at du har fått øynene opp for styrketrening :) Det er utrolig moro å se sin egen fremgang og det er utrolig morsomt å kunne løfte 2 kg enn forrige uke :D

  3. «Det spiller ingen rolle hvor mye jeg forbrenner, det er framgang som er gøy.» Det var en utrolig fin setning:)

    Jeg vet om folk som trener styrke hver eneste dag, men veksler på hvilke muskelgrupper som trenes – og som varierer intensiteten på kondisjonsbiten. Så sånn kan det visst også gjøres, selv om jeg har stor tro på hviledager – heelt hvile, ikke minst for å unngå treningstvang.

    Hvordan går du fram når du skal øke med vektene, kan du forklare det? Jeg vil også nemlig!

    • Ja, det er mange som deler opp treningen, med ulike muskelgrupper, det kalles for splitt-program. Jeg vurderer dette selv, sånn for ikke å «slite» ut alle muskelgruppene. Trene hver muskelgruppe 2 ganger i uka f.eks, med hviledager imellom. Vel, der jeg trener, så er det apparatene sånn at man kan legge på med 2.5 minimum. I begynnelsen så begynte jeg på en mengde som var tung, men ikke FOR tung, men såpass at jeg klarte 8-10 repetisjoner. Etterhvert, så økte jeg med 5 kg på enkelte apparater, og 2.5 på andre. På vektstenger i selv treningshallen, så er det visse antall kilo på, kan ikke regulere, så da tar jeg å prøver meg fram etterhvert som tiden går. Når jeg merker at det ganske så tungt å løfte når jeg har økt, så presser jeg meg til å hvertfall klare 5 rep., og kanskje tyne meg til å ta en ekstra. Jo tyngre, jo bedre. Om man ønsker å øke muskelmassen vel og merke :) Tør å utfordre deg selv ved å øke vektene, eller antall rep. You go!

  4. Jeg blir sliten bare av å lese det du skriver, for jeg kan virkelig ikke fordra å trene.. :p Men det er godt å lese at du bruker tiden på noe du LIKER å gjøre! :-)

  5. Åhhh, merker jeg savner skikkelig å trene for å se fremgang og bygge muskler!(istedenfor tvangstrening for å forbrenne)
    Jeg hadde min friskeste periode etter at jeg fikk spiseforstyrrelser for et par år siden; da oppdaget nemlig jeg også hvor gøy det kan være med styrketrening! Klarte flytte fokuset fra at maten var noe jeg skulle legge på meg av, til å heller se på det som noe som skulle bygge opp kroppen..Husker jeg fikk kommentarer fra hun som eide treningssenteret om hvor bra og trent jeg var blitt…Og jeg husker spesielt godt at jeg IKKE tenkte; hun synes jeg er feit…jeg ble bare kjempeglad :D

    Min favoritt pleide være spinn-styrke(halvtime spinning+halvtime styrke i sal)

    Men nå maser jeg fælt xD Synes det er så utrolig bra at du har «funnet» styrketreningen og at det gjør det enklere med maten :)

    • Ja, trening er gøy, spesielt styrke. De har spinn/styrke på timeplanen her også, men ikke prøvd den ut. Jeg spinner selv, på syklene som står i treningshallen, jeg har vært instruktør, så kjører glatt en time for meg selv. Deretter blir det styrke. Kanskje det motiverer deg til å bli friskere også? At du kan komme tilbake der du var? Du maser ikke at all, kjekt med tilbakemeldinger, om de er kort eller lang :) <3

      • Ja, på sikt håper jeg det ;) Men etter at jeg knakk ankelen i 2009 forsvant både muskler og alt annet, og har liksom ikke klart å komme tilbake siden da…Har prøvd, men klarer liksom ikke flytte fokuset fra forbrenning :P Dessuten får jeg ikke i meg nok regelmessig næring til at jeg er istand til å bygge muskler anyway, så blir liksom ikke til at jeg trener noe særlig styrke. Men etter Modum kommer jeg sikkert til å flytte inn på treningssenteret xD

      • Ja, du må jo jobbe med det på sikt :) Først bygge opp deg selv, din psyke, så kan du bygge opp kroppen igjen :) Alt til sin tid vesla (som er så mye høyere enn meg, høhø) <3

  6. Digger. Kunne ikke sagt det stor bedre sjæl.
    Styrketrening is tha shit!! Blir glad av å høre at du ser på det på samme måte :D

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s