Flere målsettinger.

Jeg hadde en skikkelig tung dag i går, følte meg uopplagt og sløv, og humøret var labert. I tillegg våknet jeg fra et mareritt. Skikkelig ubehagelig et. Hele stemningen i drømmen var bare ekkel. Alt som hendte, skremmende. Var kanskje like greit at jeg våknet, og ikke sovnet igjen, selv om jeg var veldig trøtt. Å spise fristet ikke, men jeg fikk i meg noe. Sånn for ikke å gå med tom mage. Det gikk greit, det var jo ikke så mye, så så klart det gikk greit. Så ble det å komme seg nedover til timen hos behandleren min. Været var ikke helt med meg heller, regn, surt, glatt. Utrolig at jeg ikke gikk på trynet i den salige blandingen av sørpe og speilblank is som stirra meg midt i hvitøyet. Kjøpte meg en kopp kaffe da jeg kom meg ned dit, og tusla meg opp trappene, som i seg selv føltes tungt og slitsomt. Det gikk 10 minutter over tiden før jeg i det hele tatt kom inn, noe som gjorde at irritasjonen bygde seg opp litt til. Å sitte der inne, sammenkrøpet i stolen, umotivert, uvillig. Jeg hadde mest lyst å bare løpe ut derifra, fordi jeg følte ikke for å være der, selv om jeg trengte å være der. Helgen hadde vært lang og litt vanskelig. Noe han la merke til, for jeg var ganske urolig av meg. Måtte riste på føttene hele timen for å dempe noe av uroen som kriblet og krøp i meg.

Det ble en del prat om noe som på en måte ikke angikk meg personlig, men jeg skjønte liksom litt av greia. Men det ble stort sett bare ja og ha fra meg som respons. Jeg fikk også vite at en søknad om videre behandling er sendt, hva som skal skje videre, og hvem som sikkert er best egnet til det, eller har kapasitet til å gi meg minimum 1 time i uka som er mitt ønske. Han jeg har nå har dessverre ikke muligheten til det, pga sine oppgaver der nede. Fair enough. Så da er det bare å vente og se hva som skjer, jeg blir hvertfall å fortsette hos han til vi får vite mer. Han prøvde rote fram epikrisen min fra Modum (uten hell), for der står det visst målsettinger, eller oppgaver, jeg skal jobbe med videre. Jeg var ganske i ørska i dag, så jeg husket ikke selv at det stod noe om det i epikrisen. Men whatever, jeg vet jo hva jeg trenger å jobbe med. Ting som fortsatt er vanskelig for meg. Han nevnte trening, men da freste jeg. Inni meg. Jeg fikk sagt det også da, at det freste inni meg, noe han ikke akkurat brydde seg så mye om. Jeg kokte. Bannet. Inni meg. Jeg hadde jo visse timer å forholde meg til på Modum, det var noe helt annet enn jeg trener nå. På Modum ble en stor del av treningen basert på å forbrenne mest mulig, i tillegg til at jeg følte for å trene for i det hele tatt å klare å forholde meg til kropp og vekt. Nå gikk jo ikke det nevneverdig bra likevel, men jeg følte meg hvertfall litt bedre når jeg fikk trent.

Nå trener jeg ikke fordi jeg vil forbrenne mest mulig kalorier lengre. Jeg trener fordi jeg vil ha muskler. Jeg trener tung styrke. Jeg føler mestring ved å merke forbedringer, ved at jeg klarer å øke vekter, og ta flere repetisjoner. Det motiverer meg. Og det går bedre å spise også når jeg får trent. Og jeg akter å fortsette å trene styrke, jeg har virkelig fått smaken på det. Det ble ikke mer snakk om det. Heldigvis, for det er noe jeg har lyst å fortsette med (å trene altså), fordi jeg synes det er gøy når jeg ser framgange, og fordi jeg liker å trene. Sånn er det bare. Ironisk nok traff jeg på han på trening i går….Jaja. Men, rett før vi avsluttet timen i dag, så spurte han hvilke oppgaver jeg skal gjøre til neste gang. Rett før han sa det, så lurte jeg på om han skulle spørre om det..Sååå ja, da blir det å jobbe videre med målsettinger. Akkurat som jeg måtte på Modum. Jeg foreslo selv at jeg skulle sette meg mål både for uken, og for helgen. Helgen er forresten mye vanskeligere for meg å komme seg gjennom. Jeg sliter fortsatt med å gå i butikken for å handle, uten at det blir på impuls. Uten at det blir mer enn akkurat det jeg trenger. At det altså ikke havner mer oppi kurven enn det nødvendige. Jeg sliter fortsatt med å være mett. Jeg sliter fortsatt med å godta kroppen min. Det kommer fortsatt mange automatiske tanker, i negativ forstand. Jeg sliter fortsatt med å godta at kroppen trenger så mye mat. Men jeg må legge til at det går enklere med maten på de dagene jeg trener. Jeg sliter fortsatt med overspisingstrangen som melder seg

Jeg må nå altså sette meg opp en plan, målsettinger, fram til neste uke når jeg skal ha en ny time. Mål å jobbe med, tiltak for å få gjennomført målene, hvilke tiltak jeg har fått til, og evaluering av hvordan det har gått. Jeg har noen mål ganske klar, sånn ca. Jeg kjenner at selv om jeg vet at det er dette jeg trenger å jobbe med, at det er den veien jeg må gå, så setter sf’n litt på bakbeina igjen. Ambivalense, motivasjonen. Jeg vet jo at ikke alle dager er bare solskinn, at tunge dager vil komme og gå. Sånn er livet. Sånn vil det alltid være. Men dette må til, dette må jeg jobbe med. Selv om det nå føles tungt og vanskelig. Jeg må sette meg delmål, ikke gape over for mye på en gang, fallene vil bli større da, om jeg ikke klarer å få dem til. Så nå må jeg bare fortsette å kjøre på for å klatre lengre opp på stigen.

24 thoughts on “Flere målsettinger.

  1. håper dagen din blir mye bedre i dag sunshine <3
    mareritt suger ..krysser fingrene for at du hadde en god natt nå og drømte om store lotto gevinst og at jeg vant den :-D
    Ha en super duper dag og kos deg masse ..fordi du fortjener det

    • Dagen har vært litt bedre, fått gjort en del, og det føles bra :) Hadde en litt ekkel drøm i natt også, men den kategoriseres vel ikke som mareritt akkurat..Takk frøken Fryd <3

  2. Veien MÅ være litt krokete av og til ja, ellers blir man jo stående fast…
    Så godt at du har så bra utbytte av styrketreningen :) Det er viktig å holde fast på de tingene i hverdagen som gir oss noe godt i retur.
    <3

    • Ja, jeg føler av og til at jeg blir stående fast, så jeg må bare prøve sånn i det små først tror jeg. Digger styrke, blitt helt freslt på det. Gøy! :D <3

  3. Man må ikke gape over for mye, nei… Heller ha små mål som man klarer oppnå – med påfølgende mestringsfølelse (forhåpentligvis), enn å stadig føle at man ikke får til noe…
    Håper dagen i dag er med deg <3

    • Mestringsfølelse er VELDIG bra, så tenkt å fortsette sånn (fram til oppfølginsoppholdet da, redd det kan bli vanskelig igjen,,grøss..meeen, det er litt tid til det ennå da :) ) Den har vært litt bedre takk <3

  4. Jeg ble så glad for å lese at du finner glede i styrketreningen, at det gir deg mestringsfølelse! Jeg smilte når jeg leste det. Sånn ett godt smil som egentlig skulle vært en skikkelig god klem og så ett high five med deg ;)

    Jeg kjenner jeg sliter skikkelig om dagen og er veldig glad for at jeg skal inn til legen min i morgen. Hvis jeg ikke får en behandler snart, sånn at jeg får noen å snakke med så……….!! Masken er på, smilet er plantet i trynet og ingen kan se hvordan jeg skriker inni meg for å få jobbet med det som de grumset opp under innleggelsen. Det føles liksom så dårlig gjort av dem, Grave opp dritten og så ikke gjøre noe mer med det liksom.. !!

    Heldigvis skal jeg på trening igjen om to timer. Give mestringsfølelse sier jeg bare, så glemmer jeg den jobben som ligger der å venter på behandler.

    Du er flink! Du motiverer meg! Du får meg til å være ærlig med meg selv!

    • Trist at du sliter sånn igjen, så jeg håper virkelig at du får en behandler snart og får pratet om det. Det er jo på den måten man kan komme seg opp og fram. Krysser fingrene for deg. Så bra at du blir motivert, you go girl! Trening, here we come :D Takk <3

  5. Ønsker deg masse lykke til vennen! Og, så bra med styrketrening, har jeg også lyst til å begynne med etterhvert, det er en måte å trene på som gir et litt annet fokus og det liker jeg <3 Ha en så god kveld som mulig! Glad i deg <3

    • Ja, det er godt å kunne trene på en annen måte, noe som en positiv tilbakemelding i form av framgang :) Du får la det bli et mål å jobbe mot ;) Ønsker deg en fin kveld også søte, glad i deg <3

  6. Så lenge treningen ikke er «spiseforstyrret» (om du skjønner hva jeg mener), er det vel bare sunt og godt for kroppen.

    Forresten, hvordan klarer du å svare på alle kommentarene uten at de blir telt som kommentarer til innlegget?

  7. Husk det du sier om delmål; det er så ekstremt viktig at du IKKE setter deg alt for store mål nå Laila. Og jeg vet at det er vanskelig, men har så stor tro på at du kan klare det.
    1 time i uken hos en behandler er så utrolig viktig at du nå får igjennom!! Jeg har over en lengre periode faktisk hatt 2 timer i uken (intensivterapi). Det er jo fordi jeg har trengt det. Men også har det vært godt fordi da har jeg «rukket» over en god del. Endel av tiden i timene går jo lett til tomprat og annet, og da har det vært godt for meg å vite at jeg har tross alt en «ny» time om ikke lenge.
    Vet ikke hvorfor, men akkurat nå kunne jeg ønske at jeg kunne gi deg en energi klem! Det er så herlig å lese at du kjenner på både det gode og det vonde; da er du i alle fall tilstede i hverdagen og klarer å kjenne etter hva du virkelig føler! Vær sterk!

    Svar: Godt å høre at du er «enig» i mine tanker og refleksjoner Laila!

    Varme klemmer ♥

    • Jeg har laget meg mål som jeg vet jeg kan klare å få til, og det hjelper meg at vi skal evaluere dette neste time, neste uke, da må jeg jo svare for meg også, om det går galt. På den måten blir det et ekstra press, og det er i grunnen bra synes jeg :) Ja, skulle gjerne hatt 2 timer i uka jeg også, men det har han ikke kapasitet til, men det er sendt en søknad om nye behandler da, så får vi se hva det blir til etterhvert :)
      <3

  8. Godt du klarte holde deg på beina. Jeg vurderer seriøst å kjøpe brodder. Heller det enn å brekke noe.

    Krysser fingre og tær for at det snart ordner seg med en behandler som har tid til deg,og som du får god kjemi med:-) Er ikke lettere denne prosessen når man i tillegg må vente og lete etter en som kan gi nødvendig hjelp.

    Skjønner godt du kjenner på uro og ambivalens. De to er gamle,men ikke gode venner av meg og,som fortsatt er med på lasset. Små øyeblikk med ro og avkobling er så mye verdt :-) Synes det er veldig bra at du har funnet styrketrening,at det gir deg mye! Jeg liker det veldig godt selv,og gleder meg til å kunne ta i skikkelig igjen. Trening er lykke <3 Hvordan går det med knærne dine?

    Angående marerittene,skriver du de opp? jeg har selv hatt litt hjelp av det. Får det litt ned på papiret,litt mindre oppi hodet. Men vet hvor det kan sitte i gjennom dagen og hvor vondt og slitsomt det er. Jeg har vært mye desperat pga.mareritt. Heldigvis er jeg nå for sliten til å være så selvdestruktiv som tidligere,mareritt trigget overspising og oppkast. Jeg har vel kanskje også erfart og funnet ut at jeg ikke vil behandle meg selv så dårlig.Har ikke lyst,men det skjer innimellom da. Er redd for å havne utpå igjen,føler meg ikke trygg. Det er rart,men jeg har ikke sett på oversp.og oppkast som selvskading. Det føltes som noe jeg måtte gjøre for å hjelpe meg selv.

    Håper du har en ok kveld <3

    • Jeg har heldigvis behandleren min fram til jeg får ny, han kjenner meg jo veldig godt. Men blir spennende å se hva det blir til framover da :) Ja, merker veldig godt at jeg blir forferdelig rastløs på de treningsfrie dagene mine, for jeg har veldig lyst til å trene, fordi jeg synes det er så kjekt. Så dagen i dag har vært lang kan du si. Godt jeg skal tilbake igjen i morgen, høhø.
      Nei, jeg skriver ikke opp marerittene mine..Men jeg har jo lest mange ganger den derre myten om at hvis man legger seg mett, så får man mareritt. Aldri opplevd det, men de siste morgenene, når jeg våkner grytidlig fordi jeg må på do, så spiser jeg alltid en nutribar, og så sovner jeg igjen. Kan det ha noe med saken å gjøre tror du? Hadde en aldri så lite mareritt igjen i dag tidlig nemlig…3 morgenen på rad nå…gosh. Mareritt har aldri trigget til overspising for min del da..Men uavhengig av det, så ser jeg på overspising/oppkast som selvskading. Kvelden er…okish…rastløs som sagt…jaja. <3

  9. Kom på jeg skulle se om du hadde svart på kommentaren min. Litt treig i nøtta..
    Vet ikke om det er sånn at man får mareritt av å legge seg mett. For min del kommer de uavhengig av det. Tror ikke det skal gjøre noe å spise en nutribar,det er jo ikke så mye da . Jeg får ikke sove om jeg er sulten,må bare spise litt og så sovner jeg som regel. Kroppen sier ifra om den har fått for lite inn i forhold til forbruk,er jo et friskhetstegn ;-) Jeg har i mange år ikke hatt sultfølelse,selv om jeg virkelig var sulten. Så det er litt godt,samtidig både og.
    Tilbake til marerittene. Vet ikke om jeg har skrevet det her før,men det er visst en måte å bearbeide ting på,så de er til hjelp selv om det er fælt og slitsomt. Medisiner kan også være en av grunnene til mareritt.
    Jeg drømte faktisk om deg i går ;-) Ikke mareritt! Var i Molde,noe jeg drømmer jevnlig,er på leting etter noe,vil flytte inn på hybelen jeg hadde igjen.Merkelig,for var ikke noe supert sted akkurat. Huset var fullt av sopp og mugg. Var også på høyskolen,sneik meg rundt… Tror jeg savner den jeg var da,når jeg klarte studere og jobbe. Kjempet så hardt.Gjør jo det nå og,men klarer ikke fungere som før. Du kom tilfeldigvis forbi,kjørte på en barnevogn og skulle levere i barnehage for en venninne. Ikke noe mer spennende enn det. Men ble glad for å se deg :-)

    Fredagsklem <3

    • Haha, med en barnevogn faktisk, jaja. Komisk. Kom deg tilbake til Molde sier jeg bare, så har jeg en god grunn til å bli værende ;) Ja, har også hørt at det kan være en måte å bearbeide ting på, men veldig ofte skjønner jeg ikke bæra av betydningen, men ofte så sjønner jeg også deler av dem. Jeg har f.eks blitt litt overrasket over hvem som har vært med i noen av de siste drømmene mine..skjønner ikke helt det i grunnen, med tanke på at det er 10 år siden jeg hadde noe med personen å gjøre…Jaja, det spinner jo mye rart oppi topplokket..høhø.
      Så bra at du kjenner sultfølelse igjen, det har jeg i grunnen gjort hele veien jeg..

Legg igjen en kommentar

