Det er viktig å gi kroppen litt hvile.

«Jeg vil trene mer. Jeg trene!» Mine ord til treningspedagogen vår på Modum. «Jeg vet du trene», sier han med en litt oppgitt mine og et lite smil. Jeg var rimelig frustrert over at vi fikk en begrensning på kun 4 timer i uka med trening/fysisk aktivitet, utenom de to dagene vi hadde fysisk aktivitet på timeplanen vår. De 4 timene vi fikk til rådighet skulle helst ikke bestå av hardbarket trening, men gjerne at noe av den tiden ble brukt på fysisk aktivitet, som å gå en tur. Skulle vi på akebrettur, så inngikk det i disse 4 timene. Jeg likte ikke den begrensning der, ikke med all den maten jeg måtte trykke i meg, med den vektoppgangen jeg hadde. Jeg må jo ærlig innrømme at det ble flere enn 4 timer enkelte uker, og da spesielt mot slutten av oppholdet. Jo mer vekten gikk opp, jo mer trente jeg. Treningspedagogen satte opp et forslag til en treningsplan for meg, etter mitt ønske. Den inneholdt en joggetur, spinning, litt styrke, og en gåtur. Gåturene droppet jeg, det ble mer spinning. Mot slutten måtte jeg droppe joggeturene også, pga knærne, så da ble det enda mer spinning og styrke. Jeg måtte bruke de 4 timene til hardtrening, for det å gå tur har jeg aldri sett på som trening, med mindre det har blitt turer i terreng, med stigning, som har vart i 2-3 timer og jeg har blitt svett av det.

Jeg holdt på å gå på veggen de to dagene i uka vi hadde treningsfrie dager. I tillegg var den ene dagen på mandager, veiedagen. Og jeg gikk jo opp i vekt hver eneste dagen foruten en. Jeg gikk meg likevel en tur i sinne og frustrasjon like etter veiingen. Litt lengre enn det vi egentlig hadde «lov» til. På de dagen kunne vi rusle en tur, rundt om på området. Jeg ruslet aldri, jeg gikk omtrentlig kappgang, trampet avgårde. Nå er det sånn at Modum er stort, 1400 mål. Man kan gå langt og lengre enn langt i skogen der. Bort til der vi kunne rusle, så tok det kanskje 7 minutter å gå. En tur på et kvarter fram og tilbake. Nå var ikke de turene jeg gikk så fryktelig mye lengre, kanskje 20-25 minutter, men jeg hadde behov for å komme meg litt bort, litt lengre enn dit vi hadde lov til. Enkelte mandager vi jeg også tillatelse av primærkontakten min til å gå, eller jogge meg en tur, fordi hun så hvordan vektoppgange gikk innpå meg, at jeg trengte å komme meg ut, og litt vekk. Jeg var takknemlig fordi jeg fikk lov, for da følte jeg at jeg hvertfall ikke gjorde noe jeg ikke hadde lov til. Nå ser jeg ikke akkurat sånn på det at jeg gjorde en forbrytelse, det var på det punktet, når det kom til treningen, at jeg ikke helt forholdt meg til kontrakten, til reglene vi hadde. Det kunne ha vært verre, så jeg brydde meg midt oppi der sola ikke skinner. Den mandagen jeg gikk ned litt i vekt, så kunne jeg senke skuldrene, og jeg kjente ikke på behovet for å måtte trene. Da gikk det helt fint. Det sier kanskje litt om tvangen som dukket opp, at jeg måtte bevege meg litt for å få forbrent litt, men det var også for å få avreagere, få ut enda mer frustrasjon etter at jeg hadde pratet om det i en halvtimes tid. Den samtelen jeg alltid hadde rett etter veiingen hjalp som regel ikke til å få ut alt.

Torsdagene gikk det på en måte greit å holde seg i ro, skjønt jeg gikk og gledet meg til fredagen kom, for da kunne jeg trene igjen. Den dagen jeg reiste fra Modum, så hadde jeg en liten samtale med treningspedagogen, i utgangsunktet for å få noen treningstips, alternativer, i forhold til kneskaden. Vi ble sittende å prate en stund, om mat, vekt, kropp og trening. Jeg kunne prate om alt med han også, og han er (eller var) veldig behagelig å prate med. Han har jo innsikt i spiseforstyrrelser, og tanker rundt dette. Jeg fortalte han altså at jeg må trene, hvis ikke blir jeg gærn. Jeg har alltid, helt siden jeg var lita, trent med ett eller annet. Jeg har utdanning innen idrett, det er det jeg liker, og det er det jeg vil holde på med. Han anbefalte meg å prøve å få til 2 treningsfrie dager videre også. Men det skadet ikke om jeg trenet litt hver dag heller, men at jeg da bør øke inntaket av mat for å holde balansen på inn- og uttak av kalorier. Jeg er ikke interessert i å spise enda mer sier jeg. Men jeg trener selvsagt helst mer. Han skjønte jo det ønsket mitt, men som sagt, det var dette han anbefalte meg.

Noen dager etter at jeg kom hjem fra Modum, meldte jeg inn på et treningssenter her. Det er noen år siden sist jeg var medlem på et treningssenter, og jeg har savnet mulighetene det gir meg. Gruppetimer og apparattrening. Jeg finner meg favorittimer, og blir bitt av basillen. Da vil jeg helst ha med meg alle timene. I tillegg vil jeg trene styrke, med apparatene. Nå skal jeg ikke si at vekten ikke er like viktig for meg lengre, for det er klart at jeg fortsatt helst vil ned i vekt. Men jeg veier meg ikke hver dag lengre, prøver å unngå det mest mulig. Det holder at jeg ser meg i speilet, det bekrefter det jeg tenker og føler, at jeg veier mer enn jeg ønsker. Samtidig så trener jeg mye styrke, og prøver å tenke at jeg har fått en del muskler, og at det er det jeg ønsker. Overraskende nok, så spiser jeg bortimot samme kalorimengde som kostlista jeg hadde på Modum. 2000 kalorier +-. (Ikke mye i minus da, blir som regel ganske nært 2000) Jeg passer på å spise før trening, av og til mellom timer, og definitivt rett etter trening, før kveldsmat. (Trener alltid på ettermiddag/tidlig kveld) Og, jeg spiser frokost og kvelds. 4 måltider hver dag. Vekten har vært mer eller mindre stabil siden jeg kom hjem, med kanskje 1 kg ca. ned.

Egentlig, så har jeg lyst å trene hver dag. Men siden det har blitt en del nye timer, som jeg ikke har vært borti før (yoga, corepuls, corebar og slynge), så bruker jeg muskler jeg ikke har brukt før også. Og det blir mye styrke på apparater. Og jeg øker selvsagt i vekter. Det gjør at kroppen blir sliten, og jeg blir støl. Og derfor så har jeg faktisk klart å ha 2 treningsfrie dager siden jeg kom hjem. For kroppen trenger faktisk hvile, den trenger tid på å hente seg inn igjen. Restitusjon. Det betyr ikke at jeg reduserer måltider de dagene, men prøver å spise tilsvarende som de dagene jeg trener. Det skal sies at det kribler og klør i kroppen de dagene, men jeg kjenner at kroppen ikke har hatt godt av å trene da. På den måten er det faktisk ganske så motiverende å kunne se fram til å trene neste gang igjen. I helgene er det ikke gruppetimer, så da blir det kun egentrening, så da blir det litt mer tiltak å komme seg avgårde også, derfor blir det litt enklere å ta seg pauser da. Så kan jeg glede meg når ukedagene, og gruppetimene kommer igjen. I dag har jeg treningsfri, og det føles faktisk helt greit, for kroppen er sliten, og jeg ville neppe hatt utbytte av treningen. Jeg får prøve å slappe av med god samvittighet.

 

About these ads

17 thoughts on “Det er viktig å gi kroppen litt hvile.

    • Spiser til jeg er mett. Simple as that…men klart, jeg kjenner på overspisingstrang enkelte kvelder da…men prøver å legger meg etterhvert, og jeg spiser heldigvis ikke i søvne…høhø.

    • Vel, jeg har vært innlagt i 3 mnd, jeg fikk inn litt rutiner der. Dessuten trener jeg sent ettermiddag/tidlig kveld, og det gjør at jeg ikke føler for å ødelegge det jeg har bygd opp på trening. At det er viktig at jeg spiser, for jeg skal bygge muskler :D

  1. Er så enig med deg Laila=) Når man klart så lenge, så skal det mye til for og sprekke ;) Og når du kaster opp så mister du mye ting kroppen trenger, og da bygger man ikke muskler. stoor klem <3 ps! synes du er kjempe flink.

  2. Godt at du klarer ha to treningsfrie dager i uka. Men er nok ikke lett med den samvittigheten… Ikke lett å lappe av vil jeg tro. Men du trenger det,og har virkelig fortjent det med den innsaste…søren,s-tasten trøbler. Må vel støvsssuge tastaturet. I morgen. Digresjon der. Men hør her; du gjør en knallbra innsat både i forhold til å trene og få til maten. Ikke bare trener du mye og variert,men takler også utfordringen med å bremse deg selv for å kunne ha hviledager. Ikke lett noe av det der. Kos deg med så god samvittighet du klarer å grave fram ;-)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s