Feit og ekkel.

I dag føles alt bare feil, sånn kroppsmessig. Ikke det at jeg har følte meg ok med kroppen min siden jeg kom hit til Modum, for vekten min har jo bare gått opp, opp og opp. Men i dag føles det bare virkelig helt feil. Klærne strammer over alt føles det som. Jeg har allerede skiftet et par ganger fordi jeg føler meg så forferdelig utilpass. Jeg har est ut i alle retninger ( jeg har ikke vokst flere cm oppover nå da..) og jeg misliker det veldig sterkt. Jeg skulle gjerne ha vært en av de som kun har gått opp noen få hundre gram på disse ukene, og ikke den som har gått opp i rekordfart. Det gjør meg bare så trist og lei. Og det tar vekk litt av motivasjonen, fordi det skremmer meg at jeg faktisk må holde ut fire måltider om dagen helt fram til 9. januar, jeg er redd for at vektøkningen vil bli mye større. Jeg vet jo at vekten mest sannsynlig vil stabilisere seg etterhvert, men det trøster meg ikke akkurat her og nå, fordi den har gått opp så fort og så mye allerede på disse få ukene jeg allerede har vært her. Den har ikke gått opp så mye de siste to ukene, så det var de fem første dagene som var verst, men likevel har den gått opp noen hundre gram for hver veiing etter den gangen. Nå var jo jeg også i en spesiell situasjon hvor jeg ble veid flere dager på rad, og det gjorde egentlig ikke situasjonen min så mye bedre. Jeg er ganske så sikker på at vekten er enda mer opp igjen til mandag. Jeg prøver å ikke fokusere så altfor mye på det, men klart, når jeg får sånne dager som i dag, hvor jeg virkelig kjenner på dette med klær, så kommer selvsagt disse tankene strømmende på. Deprimerende. Det overskygger liksom tankene på at den jobben jeg gjør her er viktig for meg.

Maten er jeg faktisk fornøyd med, de er flinke til å variere, og det gjør hvertfall ikke menyen kjedelig. Eller, påleggsutvalget er kjedelig til tider, så alle blir like happy når vi får kokt egg, røkelaks eller pepperlaks som alternativer. Å spise ost, skinke, nugatti, kaviar, leverpostei, skinke og makrell i tomat hver bidige dag blir fort litt kjedelig. I helgene så forsyner vi oss i den store spisesalen som er for alle andre innlagte og de ansatte, og der er det et litt annet utvalg også, da benytter vi oss selvsagt av det. Kjekt å kunne få noe annet når det er helg. I dag kunne vi velge middag, det stod mellom fiskeboller i hvit saus, og riskaker. De fleste av oss lurte selvsagt på hva riskaker var for noe, for vi regnet jo bare med at det ikke var sånn derre tørre greier man kan momse på, som står sammen med knekkebrød utvalget. Det viste seg å være vegetarmat, typ kjøttkaker, bare laget av ris. De lignet nesten på kokosmakroner…bare at de var gul/grønne. Det var faktisk godt også, og enda bedre når jeg fikk litt salt på dem. Men jeg ble jo selvsagt overmett i dag også, og mye av grunnen til at spesielt middager er vanskelige mandager og torsdager, er at vi da har treningsfrie dager.

Hadde en fin time min miljøterapeut og min behandler i dag. Gikk gjennom resultater på utredninger. Jeg slår dårlig ut på den maniske biten av utredning for bipolar, og derfor faller jeg heller ikke under den diagnosen. Jeg scoret derimot ganske høyt ut på emosjonell ustabil. Skjønner ikke det, jeg har da aldri ustabilt humør…

Det vil bli gjort noen flere utredninger, så da venter jeg bare i spenning. I dag har vi hatt vår aller første time med noe som heter «mindfulness», oppmerksomhetstrening. Det går ut på å prøve å være «her og nå», i nuet. Vi fikk i oppgave å gå rundt om i området her i et kvarters tid, hver for oss, og bruke syn og hørsel. Registrere ting vi så, og hørte, og hva vi følte og tenkte. Kjenne etter hvordan pusten er, og hvilke følelser som setter inn. Jeg pleier alltid å gå med musikk i ørene når jeg er ute og går, så jeg får jo på den måten sjeldent med meg alle lyder rundt meg. Etter at jeg begynte å ta masse bilder så er jeg begynt å registrere flere detajler, så jeg fikk med meg ganske mye på de 15 minuttene vi hadde i dag. Dette er en time jeg vet jeg kan like, for jeg trenger å bli bedre på å registrere og føle, kjenne etter, og klare å være i nuet, ikke ta sorger på forskudd, men bare være «her og nå». Det er ikke alltid like enkelt, for det kommer jo alltid masse tanker og følelser som forstyrrer. Men jeg håper, og regner med at jeg vil få god nytte av disse timene, at jeg vil lære meg å klare å kjenne på roen, sette ned tempoet, og la det som kommer, få komme. Det blir spennende å lære mer om dette. Så sånn sett, til tross for at torsdager er treningsfrie og kan bli vanskelig på den måten, så tror jeg også at torsdagene kan bli fine pga disse timene.

Det er veldig stille og rolig her akkurat nå, bare meg som sitter i stua og hamrer på tastaturet, mens noen av de andre er oppe hos snekkern og hamrer. Jeg har nå benyttet fritimene til å ta en opprydding i bloggen, slettet mange gamle innlegg, og lagt ut noen av bildeinnleggene i den andre bloggen jeg har, som jeg egentlig ikke bruker. Jeg vurderer nå å la den bli en egen fotoblogg, for det er begrenset med lagringsplass av bilder i denne bloggen, og jeg har jo rundt 3000 bilder her nå. Skal også rydde mer i dem, fjerne en del gamle bilder jeg har tatt selv, + en del jeg har googlet opp. Mye svada som ligger ute i bloggen her. Jeg kommer til å fikse litt mer på den andre bloggen, og så vil jeg legge ut link i innlegg jeg skriver her, når jeg har lagt ut bildeinnlegg i den andre. Link til den bloggen finner du HER.  Men nå er dte snart mat igjen, og kornblanding med svisker, hakket nøtter og jordbær cultura, samt et eple står på min meny.  Men først må jeg tømme blæra.

NOT TO SELF:

Ting tar tid.

Ting tar tid.

Ting tar tid.

17 tanker om “Feit og ekkel.

  1. Akk, ja.. De berømte 3 T’ene..

    Hvis det er noen trøst, så er du ikke alene om å føle deg stor og ekkel. Gjør det selv, og det er virkelig ikke behagelig.. Jeg synes også det er vanskelig å stole på at jeg har godt av all maten jeg spiser om dagen, men det er vel verdt det in the end. I hope..

    Hang in there!

    Klem :)

  2. Kanskje en god idé med egen fotoblogg?
    Er det så dårlig lagring på wordpress, altså? Tenkt på å skaffe deg eget domene, med masse, masse lagringsplass? :p

    • Ja, har vurdert en egen fotoblogg lenge, eller altså, bruke den gamle bloggen min…er en del lagringsplass da, men nå sa det stopp gitt. Men har fått renska en god del nå da..Har tenkt på å skaffe eteg domene også ja, bare ikke kommet så langt ennå..

  3. Jeg leste en annen spurte deg om alle måtte følge samme matopplegg og du svarte at det ble beregnet utifra BMI,så nå lurer jo jeg på at nå som du går opp i vekt(og BMI)får du redusert matinntaket ditt da?

    • Nei, det får jeg ikke, hvertfall ikke ennå. Alle får en meny de ikke kan endre så mye på før etter de 5 første ukene…meningen er jo også at man skal venne kroppen til å spise 4 faste måltider, og å stabilisere vekten.

  4. Det er jo en mulighet for at grunnen til at du har gått opp litt fort i starten nå, er at kroppen din har vært veldig underernært, og at den nå tar det den kan få tak i av næring for å bygge seg opp igjen og sørge for at alle funksjoner holdes ved like. Det er jo ikke så rart? Og du har nok rett i at det vil stabilisere seg, det ville jo vært høyst unormalt hvis ikke! ;) Hold ut! Kroppen vil som oftest gjøre det som er best for seg, når du hjelper den litt.

    Jeg elsker mindfullness! Jeg er ikke noen kløpper på å sitte stille og føle og kjenne på ting akkurat, men jeg har prøvd og det er virkelig deilig når det går.

    Klem!

    • Joda, skjønner selvsagt at kroppen tar til seg det den kan,, men de mener at mye av det er vann, og jeg ønsker bare å tro på det, og se at vekten går litt ned, for jeg stoler ikke på kostlisten om den skulle ha fått meg til å ha gått opp nesten 8 kg nå, på en kcal-mengde de sier at kroppen trenger, og at den ikke vil få meg til å legge på meg fett…så ja..
      Det kom noen forstyrrende tanker hos meg i går når vi hadde mindfulness også, men fikk skjøvet dem vekk rimelig raskt, men det vil nok gå enda bedre med trening :)

  5. Så utrolig heldig du er som ha rmindfulnesstimer!!! Det har jeg virkelig lyst til å prøve, for jeg tror det er noe som kan hjelpe mye for mange som sliter med vår problematikk.

    Jeg slo også ut krafti gpå emo. ustabil. men de sa til meg at så lenge jeg har en sf vil de aldri sette den diagnosen. Det må testes på ny når sf-trekkene er mer dempet. Sf påvirker en personlighet så utrolig mye. Jeg har bipolar 2, og det har blitt bekreftet fra flere hold nå. Når jeg endelig klarte å fortelle ordentlig hvordan hypomaniene utarter seg. Har også snakket litt om hvordan depresjonene gjerne er annerledes hos en med bipolar sammenlignet med unipolar depresjon. Psykiateren min fortalte også at bipolare depresjoner gjerne krever litt annen medisinering enn vanlig depresjon. Altså: det at vanlig ssri virker mot sin hensikt var bekreftende i forhold til bp diagnsoen (slik jeg har forstått det). Bipolar er et helvete. Emo. ustab. også. Håper for din del du bare har en av de, og samme her hos meg. Det holder vel med en???

    Håper så inderlig at kroppen din stabiliserer seg snart. Du var vel i tenårene/puberteten fremdeles da du ble syk? Så du vet ikke helt hvordan din voksne kropp vil være?? Ka jo «glede» deg med at jeg opplevde 6 kg opp på 5 herlige dager med bp :) Kjenner følelsen av plutselig oppgang. Men nå er ikke jeg innlagt og i behandling og har ingen krav om full kostliste så det er annerledes. Men fytti så vondt det er. Bare å se tallene, så mye opp på så kort tid!! Se hvordan huden nesten sprenges pga økt vekt og vann og mat og alt det der.

    Jaja…her skriver jeg masse til deg i kommentarfeltet. Er ikke første gang :) Men du tåler det jo :)

    Sånn apropos manier/hypomanier, jeg gikk i et år uten å bli trodd på bp diagnosen. Vi opplever disse periodene veldig ulike. Hvordan opplever du dine? Mine «oppturer» er den grusomste delen av hele sykdommen for meg.

    • Behandleren min sa også at det ikke er helt sikkert med emo. ust. nettopp fordi det også kan være sf’n, derfor skal det bli flere utredninger på det etterhvert. Jeg scoret hvertfall ikke på hypomani i det hele tatt, jeg har ikke det som vil regnes som oppturer. For min del er det bare depresjonen som har vært gjeldende…
      Like selvsagt lange kommentarer :D <3

  6. Har du gått noen fotokurs eller fotoskole? Jeg liker bildene dine veldig godt. Bølgene og snøen (på den andre bloggen). Det er rent balsam for sjela! :)

Legg igjen en kommentar

