En sommerdag i Laila’s hverdag

I går var jeg hos tannlegen fikk trekt det som var igjen av to tenner. Bulimiens herjinger har gitt meg store tannskader. Men nå er jeg hvertfall på god vei til å få gjennoppbygd alt som er ødelagt. Jeg hadde samtidig en betennelse i tannkjøttet under disse to tennene (som stod ved siden av hverandre),og det var vel meningen av denne betennelsen skulle forsvinne når han fikset på dette her i går. Etter at han hadde trekt,så måtte han sy et sting,for å få tettet det bedre. Likevel gikk jeg og spyttet blod i rundt 4 timer i etterkant av timen,og trodde aldri det skulle stoppe. Jeg hadde litt smerter etterhvert som bedøvelsen gikk ut,men det ga seg heldigvis etter at jeg fikk tatt en ibux. I det jeg våknet i morges,så kjente jeg at det var forferdelig ømt der bare jeg rørte på kjeven,og jeg tenkte at det fortsatt var litt sårt etter sprøytene jeg fikk. Jeg strøk hånden over kjeven og oppdaget til min store skrekk at jeg var skikkelig hoven. Betennelsen var tydeligvis ikke borte likevel. Og det gjorde litt vondt. Jeg kastet meg over tlf og fikk heldigvis ordnet det sånn at jeg fikk komme ned et par timer senere sånn at tannlegen fikk sett på det. Det var heldigvis ikke så mye verre enn at han skrev ut en resept på antibiotika til meg,for jeg hadde virkelig ingen planer om å dra på ferie og risikere at det skulle bli enda verre. Og til tross for at stinget egentlig burde ha vært der hvertfall en uke,så tok han det bare i samme slengen,hvis ikke hadde jeg måtte begynne å bale med det selv,jeg tror nok sjansen for at jeg skulle ha laget en ny svær grop der hadde vært stor. Så nå blir det å spise antibiotika i en liten uke,så håper jeg at det går over. Er ganske så drittlei av smerter i kjeften nå,mildt sagt. Ikke nok med at jeg skal få en bro på hver side nede,så har han funnet ut at det også må fikses på de 4 øverste fortennene. De er så nedslitt etter 16 år med oppkast. Da blir det ned filing av dem,og midlertidige fyllinger,før det blir å få tenner av porselen. Hele kjeften vil bli som ny,og det eneste som nå mangler er en gulltann. Bulimi gir store skader,men jeg håper nå at jeg i det minste etterhvert klarer å redusere på oppkast,og deretter slutte helt. Jeg skal bli enda flinkere til å ta vare på tennene,og jeg skal ordne det slik at jeg får innkalling hvert halvår,bare for å være på den sikre siden. Jeg utsetter å bestille time selv når jeg merker at det oppstår skader,i den tro at det går over av seg selv,eller at det går bra å leve med det. Det fungerer jo dessverre ikke sånn,så nå får jeg i det minste ordne det på en måte som forhindrer det i å bli like ille,skjønt det skal vel mye til når jeg får de erstatningene jeg får satt inn nå,men likevel,det er også mer lønnsomt på den måten. Jeg hater så inderlig at jeg har så svake tenner,og at bulimien gjør det enda verre. Jeg ønsker å få en bedring på dette området,for ikke bare koster det vanvittig mye penger å slite med bulimi matmessig,men det har også kostet meg stort økonomisk. Og dette er tredje gang jeg må gå gjennom såpass omfattende skader gjennom de 16 årene. Jeg hater bulimien.

Jeg hadde time igjen med behandleren min i dag,hvor jeg fikk sagt litt om hvor masse jeg gruer meg til oppholdet på Modum,noe han selvsagt skjønner,det hadde jo bare vært rart om jeg ikke gjorde det. Dette er tross alt noe nytt og ukjent for meg,det skulle bare mangle at jeg ikke hadde hjertet oppi halsen og nerve i helspenn. Jeg fortalte også litt om tannlege behandlingen og ferien jeg skal ha. Hvor mye jeg gleder meg til å se søsteren min med familie igjen,og tilbringe helgen,og dagene etter syden med dem,+ sydenturen jeg skal på. Vi snakket en del om Kreta,googlet opp øya på nett,og han viste meg litt,kom med en anbefaling på en plass vi burde dra til og litt sånn. Kjekt å få litt tips fra andre som også har vært der. Det var en time med løst og fast,en helt grei og fin time. Jeg trodde han skulle vært borte da jeg kom hjem igjen,for han snakket om at han skulle vekk en uke,men det viste seg å være den uken jeg er i syden,så da fikk jeg hvertfall en time bare 2 dager etter at jeg er hjemme igjen. Jeg føler at det er veldig greit,for da blir det nok en del å prate om. Nå vet jeg jo heller ikke hvor mange timer jeg har igjen før han begynner i sin nye stilling og jeg må få en ny behandler,så jeg ser fram til de siste timene jeg får med han. Blir rart å måtte gå til en ny behandler,og jeg er spent på hvem jeg vil få der nede. Det er bare en av de andre behandlerne der nede jeg har hatt tidligere. Krysser hvertfall fingrene for at jeg blir heldig og ender opp med en behandler jeg kommer over ens med.

Maten. Hva skal jeg si? Jeg klarte meg utrolig nok gjennom hele gårsdagen uten å kaste opp. Det ble litt vanskelig en stund utpå kvelden hvor jeg kjente noe enormt på suget og vurderte opp og ned i mente på om jeg skulle stikke ned på butikken for å kjøpe et eller annet,men jeg utsatte og utsatte det,helt til butikken stengte og det var for sent. Jeg klarte hvertfall å være fornøyd med at jeg kom meg helskinnet gjennom dagen. Jeg sprakk i dag,og tro det eller ei,planen var å være oppkastfri. Jeg stakk innom butikken på vei hjem,og jeg endte kun opp med litt grønnsaker,reker og feta. Jeg laget meg en salat,som ble veldig god,men det ble likevel for mye,og det gikk som det gikk. Dessverre så spiller det ingen rolle om det jeg spiser er sunt eller ei,blir det for mye,kjenner jeg på metthet,så går det gjerne galt,og jeg havner over doskåla. Dette er virkelig noe jeg må jobbe hardt med for å klare å komme meg gjennom. Å lære å takle det å være mett. Den tid den sorg. Selv om jeg sprakk i dag,så er målet å klare meg igjen uten oppkast i morgen. Jeg har en del jeg må få gjort før jeg reiser i morgen ettermiddag,så tiden vil gå,jeg vil ikke få tid rett og slett til å sette meg ned og kjøre på med en runde med maten. Skjønt på dagtid pleier det som regel å gå greit uansett. Jeg har yoghurt og nutribar,så det får bli frokosten i morgen,og hvordan det blir utover dagen vet jeg ikke. Jeg har hvertfall enda en nutribar jeg kan spise om sulten skulle melde seg utover dagen. Jeg vet jo at jeg bør få i meg noe hvertfall.

For noen uker siden lånte jeg meg 3 bøker på biblioteket,og innleveringsfristen er like over helgen nå. Jeg har spreng lest den siste boka nå i ettermiddag,for å bli ferdig med den,for jeg må jo få leverte dem før jeg reiser i morgen. Jeg har en del jeg må få gjort både i kveld og i morgen,så jeg stresser litt nå. Har ikke begynt å pakke ennå,jeg skal farve håret,jeg må lever bøker,og jeg skal vaske og rydde. Jeg vurderer rett og slett bare på om jeg skal gå meg en tur ned til byen nå snart for å lever bøkene. Det er jo så genialt at det er en sånn luke ved døren på biblioteket,sånn at man bare kan slenge inn bøkene der. Det er endelig en sommerdag her i Molde,så i grunnen er det jo bare fint å gå en liten kveldestur og benytte seg av været mens vi har det. I morgen er det meldt høst igjen,så det kan være greit å slippe å dra ned da hvertfall. Men heldigvis,eller,forhåpentligvis,så er det fortsatt sommer på østlandet,og jeg får muligheten til å få opplevd sommer flere dager på rad,så da skal jeg ikke klage. Søsteren min som jeg skal besøke nå tok turen innom Modum her i helga,i samme slengen som de likevel skulle til Drammen (for de som ikke vet det,så ligger Modum i Vikersund,litt utenfor Drammen),og hun kunne fortelle meg hvor nydelige omgivelser det er på Modum,så det er jo godt å vite at selv om det blir vanskelig og nervepirrende å være der,så kan jeg i ledige stunder nyte flotte omgivelser. Derfor håper jeg ekstra hardt på fint sommervær. Jeg må bare forteller om det eldste tantebarnet mitt som var med på turen innom Modum. Hun blir 5 år i august. Hun lurte selvsagt på hvor de skulle,og søsteren min fortalte at jeg skulle dit på «ferie» i noen dager. Helt siden tantebarnet mitt var lita,så har kun kalt meg for «tanto» Laila (gud vet hvorfor det ble tanto,og ikke tante,for hun kaller den andre søsteren min for tante,haha). Hun utbryte hvertfall plutselig,i det de befinner seg på Modum : «Her var det vakkert. Tanto Laila er heldig som skal være på ferie her.» Hahaha,da kan jeg bare tenke meg til hvor fint det faktisk må være der. Dette blir bra.

Nå må jeg få ræva i gir her,komme meg ut på det som b lir dagens «trim»,(til tross for at jeg allerede har fått gått en god del i dag) biblioteket neste!