Hvordan forklare følelser?

Å fortelle tanker trenger ikke være så vanskelig,om man først klarer å være åpen,om man klarer å ytre det man tenker med noen,men hvordan forklarer man følelser? Hvordan klare å få satt ord på hvordan det føles? Det kan være veldig vanskelig,hvertfall har ikke jeg alltid like lett for å finne de rette ordene,hva det gjør med meg,og når man kjenner på mange følelser på en gang fordi man også har tusen tanker oppi hodet,så føles alt bare kaos,og da er det vanskelig å sortere alt som kommer. Å sortere,samle seg,klare jobben med å skille mellom hvilke følelser som hører til til hvilke tanker. Å nøste opp hva som hører til hva. Hvilke følelser som hører hvor,og hvorfor man føler som man gjør. En vanskelig oppgave,og en veldig stor jobb.

Den evige sirkelen kalt bulimi

Depresjon,indre uro,tristhet,ensomhet,sliten,tanker om selvskading,ønsker om å ta overdoser,store mengder mat,overspising,oppkast,faste,oppgitthet,frustrasjon,tomhet,lukten av spy,ønsker om rus,alkohol,lavt selvbilde,vekt,fett,økonomi,angst,medisiner,søvnmangel,null energi,trening,sult,vondt å være mett,mangel på livsglede,rastløshet,sug etter mat,vaske ren doen,hater kroppen,terapi,evig tankekaos,målebånd,trøtthet,forvrengt syn på egen kropp,lukten av spy,utslitt,håpløshet,maktesløshet,fortvilelse,skam,frykt,lei,hjertebank.

Noe lar seg forklare,noe ikke. Om man ikke føler oppgaven vanskelig fra før,så føles det håpløst å ikke kunne forklare alt,og en del ting kan bare føles enda verre.

«Du må ikke tenke så mye.» Enklere sagt enn gjort,for hvordan skrur man av tankene som kommer? Man kan ikke  bare skru dem av som man kan med en bryter,fordi de vil være der når man slå på bryteren igjen,problemene vil dermed ikke bli løst,bare utsatt. Man trenger ikke følge tankene som kommer,men det er ikke alltid like enkelt å la tankene bare passere. Det krever øvelse for å klare det,øvelser som må repeteres,om og om igjen,til man mestrer det på en god måte. Å velge en selvdestrutiv løsning virker så mye enklere når man står midt oppi det som er vanskelig å håndtere. Det virker der og da,men det slår gjerne tilbake i enda sterkere grad når den handlingen man bruker har sluttet å virke. «Du må ikke føle det sånn.» Men jeg føler det sånn. Er det feil å føle sånn? Finnes det et fasitsvar på hvordan jeg skal føle det? Ingen følelser er feil,man føler som man gjør,vi takler ting som kommer ulikt,vi er skrudd sammen likt,men vi tar imot tanker ulikte,og vi kjenner på mange ulike følelser. Vi håndtere følelsene på ulike måter,mange av oss fordi vi ikke vet på hvilke andre måter vi skal håndtere dem der og da. Vi velger derfor å løse det på den måten vi kan best. Men det igjen betyr ikke at man ikke kan lære seg å håndtere dem på andre måter,på konstruktive måter. Man trenger bare litt ekstra tid på å lære det.

Jeg tenker for mye,jeg har vanskelig for å la tankere passere uten å ty til selvdestruktive handlinger,jeg føler mye,men jeg har også lært mye. Nye løsninger. Men jeg har enda en lang vei å gå,men jeg skal lære meg alt jeg kan lære. Jeg har lyst å klare å ta imot lærdommen som ligger der og venter på meg.

20 tanker om “Hvordan forklare følelser?

  1. Nei, «Du må ikke tenke så mye». Så lett å si, men så vanskelig å klare. Tankene er jo så påtrengende og vanskeige å skyve unna!

  2. For en fantastisk sterk bok du har der. Det er faktisk ganske god terapi å sette opp følelsene sine slik, av erfaring. Da ser man dem litt utenifra og forstår dem kanskje bedre.

    Svar: Tusen takk, det programmet kan jeg jo ta en titt på :)

    • Det er en dagboka full av fortvilelse og gode ting,livet består jo heldigvis av både gode og dårlige ting,men heldigvis er den jo ikke bare sorgen da,haha,
      Ja,ta en kikk på det programmet,liker det jeg hvertfall :)

  3. For meg blir det som å si at følelsene er «personer» som følger etter meg! Og jeg har da søren meg ikke styrke fysisk til å skubbe vekk en annen person.. Jeg må bruke samtalen som verktøy, og alle vet jo hvor vanskelig det er å snakke EN person ut av noe, for å ikke snakke om mange på en gang.. Hehe. Vi beskriver alle tankekjør ulikt, DU har klart å beskrive DITT tankekjør her på en veldig god måte!

  4. Ahh… Tankekjør! Slitsomt… Hadde vært digg og hatt en av og på bryter, ja… Fin bok du har laget deg der… Godt å få følelsene ut i form av skriblerier :-)

    • En trylle bryter som hadde fjernet alt sammen samtidig som man slo den av hadde vært det beste,sånn at når man slo den på igjen,så bare..vips vaps,booorte :D

  5. Hadde man bare kunne valgt hva man skulle ha tenkt og hvilke tanker man skulle ha fulgt. Hadde det bare vært så enkelt. Bra skrevet Laila. Er imponert over så god beskrivelse <3

    • Vel,sykdommen sitter jo fortsatt i meg,så det beskriver jo hvordan det fortsatt er,så det å se tilbake på det sier bare hvordan det var,og fortsatt er..Ble mye «fortsatt» her,haha…

Legg igjen en kommentar

