Gamle skoledagbøker

I dag har jeg vært opp på loftet til foreldrene mine og rotet gjennom gamle ekser (eller esker,her snakker vi begge deler anyway liksom..) med ting og tang for å rydde litt. Mye skrap som skal kastes,og så tok jeg med ting jeg vil ta vare på,deriblant gamle skoledagbøker fra -93 til -97. Morsomt å sitte å bla i..

Det var om og gjort å få dem skikkelig feite,lime inn ting og tang (jeg har bl.a små puslespill inn i noen av bøkene,vet ikke om det var noe man fikk inni kinderegg for 100 hundre år siden eller noe…),binderser,brev,bilder osv…

-I løpet av den perioden hadde jeg 2 lange forhold.

-Var forelska i 50 andre

-Jeg festa og drakk mye

-Jeg jobbet i barnehage

-Jeg var russ i -96

-2 av dagbøkene er Søren skoledagbok

-1 Lefsa

-1 pusur

-Min første registrerte oppkast dag var 25.september -95

-Fra 23.12-96 – 07.06-97 hadde jeg syklet tilsammen 200 mil!! på ergometer sykkel og trent utallige timer aerobic (og hvor i helsike er treningslysten ??)

-Den første uka etter at jeg starta dietten som utløste min sf gikk jeg ned 1.3 kg. På 3 1/2 mnd. hadde jeg gått ned 7 1/2 kg,før vekten begynte å gå litt opp igjen etter at jeg fikk ultimatum mellom min daværende kjæreste,og sf min…heh…

-Jeg var en del ute og bowlet

-Var på en del lokale musikk festivaler

-Brudd i begge forholdene

-Ble fadder til søskenbarnet mitt

-Jeg hadde en greie for biler,hvor det gikk i Porsche,Ferrari,Lamborghini,Corvette (som var favoritten,er det den dag i dag..stingray da vel og merke..),Dodge,Jaguar og Bugatti.

-Var musikk frelst og fikk mange av mine favoritter gjennom en av mine daværende kjærester bl.a : The Dogs D’amour,Metallica,Alice in Chains,Nirvana,Pearl Jam,Guns ‘n Roses,Bjørk,De Lillos,R.E.M.,4 Non Blonds,U2,Soul Asylum,Bryn Adamog Madonna…for å nevne noen…

-Jeg hadde favoritt skuespillere som bl.a: Alica Silverstone,Brad Pitt,Val Kilmer,Stephen Baldwin,Kiefer Sutherland,Clint Eastwood og Mel Gibson…

-Var mye på kino og så mye filmer generelt…

Madonna var en heltinne….

I pusur dagboka så var det en oppsummering av «månedens unnskyldning» fra Juni -96 til Mai -97. Samlet sammen alle mnd. går det som følger : (fortvil ikke,jeg tar ikke med alt her altså)

Jeg var ikke på skolen i går fordi: (Det som står med blå skrift er det som allerede stod trykt i boka,sikkert for å gi eks. på hvilken stil det skulle gå i…

  • Jeg trodde forigår var lørdag
  • Jeg er ferdig på skolen
  • Det er ikke mer skole…

Jeg snakket i klassen fordi:

  • Plombene mine tok inn Radio 1
  • Snakket jeg…?
  • Eh…
  • Jeg måtte fortelle Gro siste nytt fra Helene og gutta (fransk tragisk tv-serie…)
  • Jeg måtte prøve det nye gebisset
  • Jeg måtte forsikre meg om at jeg hadde stemme
  • Jeg fortvilt prøvde å telle sauser for å klare å sovne
  • Jeg måtte vekke de sovende medelevene
  • Jeg hadde så mye å fortelle fra ingoen fra i går
  • Jeg ville bevise at jeg kunne alfabetet
  • Jeg ville tøffe meg og vise at jeg også visste at 1+1=3
  • Jeg trodde et øyeblikk at jeg var Tarzan
  • Jeg måtte unnskulde meg for duem jeg «tilfeldigvis» slapp..
  • Jeg måtte i sjokktilstand spørre Gro om Kjell kom i nye klær.
  • Jeg måtte tøffe meg da vi skulle 1.min. stillhet
  • Jeg måtte sjekke om jeg virkelig kunne snorke

Jeg kom for sent på skolen fordi:

  • Jeg hadde sola i øynene
  • Oldemor trengte hjelp til å pudre gebisset
  • HVA? Var jeg på skolen?
  • Jeg tråkket i en puddelpudding
  • Jeg ble aldri ferdig å le da jeg så et gammelt støv (som i en olding) falle på isen
  • Jeg hørte rare knirkelyder fra naboen og bare måtte finne ut hva det var.
  • Trim for eldre ble forsinket
  • Jeg trodde jeg hadde fått klumpfot
  • Det var så kaldt ute at jeg frøs fast
  • Det ene øyet ville ikke åpne seg

Jeg har ikke gjort leksene fordi:

  • Jeg trodde læreren var syk
  • Jeg brakk neglen og kunne ikke skrive
  • Barnekryssordet i Hjemmet tok hele dagen
  • Jeg trodde læreren ville ha dødd av skrekk om jeg gjorde dem
  • Jeg fikk hukommelsestap da jeg skulle gjøre dem
  • Jeg skjønte ikke hvorfor vi skulle gjøre dem
  • Jeg har hørt det er skadelig
  • Vet jeg hva lekser er? Nei,det gjør jeg ikke
  • Jeg trodde det var en aprilsnarr
  • Øeyt mitt skled ut..
  • Jeg trodde jeg kunne få vannhode av å lese for mye
  • Jeg fikk sjokk da J.R. i Dallas ble skutt

Jeg var borte fra skolen fordi:

  • Jeg trodde jeg var brutter’n og han hadde fri
  • Jeg trodde det stod fridag på kalenderen,men oppdaget til min store fortvilelse senere at det stod fredag.
  • Jeg syntes HB flaska var mer interessant…
  • Jeg brukte en hel dag på å jage vekk tømmermennene fra hodet mitt
  • Snøen hadde falt så tett foran at ytterdøra at jeg fant den ikke før langt på dag


28 tanker om “Gamle skoledagbøker

  1. haha, fantastiske kunstverk må jeg si! tenk å ha så dyrebare skatter fra fortiden som er så for-seg-gjort :D jeg elsker å se tilbake på gamle dagbøker, og bilder, gull verd!

  2. haha, jaaaaa(!!) jeg husker det var om å gjøre å få de tykkest mulig.. Binders gjorde suuusen der! :-D Haha, så morsomt! Må lete fram mine snart også… *grøss og gru*

  3. He he he.. Du har ikke tatt alt med i de listene dine nei,Laila! Jeg husker dagbøkene dine, aerobicen og de åra. Klem til deg!

  4. Utrolig artig å ha så utfyllende rapporter i alskens format fra 90-tallet!
    Og skulle det være en ledig plass, så kan du alltids føre inn min fødselsdag 14.03.94 ;)

  5. OMG. LOL LOL LOL. Memories. Jeg hadde en som het «HUMOR» eller no, med verdens dårligste «groviser». Men Nirvana (+ Helene og gutta) FTW!
    Laila, you rock!

    • Jaaa,husker Humor,lurer på om jeg hadde en…hm..ikke helt sikker..-Elsker Nirvan,men så Helene og gutta plutselig på tv her i fjor eller noe,og jeg bare…??? Og dette KIKKA vi faktisk på?? Djeez..

      YOU rock <3

  6. Sorry Laila, tilgi meg, men jeg bare må komentere en taste feil..sitat: «rotet gjennom gamle ekser» Må bare si: Dæven hvor heldig du er som holder eksene dine på loftet, og kan rote med dem når du vil….Steike, om jeg gjorde det samme, så tror jeg jeg ville fått sparken :p

    • Har gjemt både ekser og esker der oppe,og jeg har rota gjennom begge deler…eskene er jo fulle av bøker med ekser,så da blir det jo både ekseroting i eskeletingen..

  7. Regner med du kanskje brukte lengre tid på å lese i bøkene enn å rydde ;) Det er morsomt å bla i gamle skoledagbøker. Husker det var konkurranse om å ha den feiteste, det gjaldt å lime inn alle slags bilder, billetter, minner osv.

    Det er morsomt å minnes tilbake til 90 tallet, filmene, musikken, klærne, sminken, håret… Husker mange somre med doc. martens sko og avklipt dongeri, minnes at levisbuksene skulle være rette også ble det bare mer og mer sleng utover 90-tallet. Nirvana og pearljam og i andre enden ace of base.

    Du skrev at du så mange filmer. Noen klassikere fra den tiden? Noen filmer som fremdeles er bra??

    • Vel,husker jo godt wayns world da f.eks,hahaha,og en god del Edyy Murphy filmer,the lost boys,Terminator så klart,Silver,E.T.,Clint Eastwood filmer…ja,det jeg kommer på nå…

  8. Åhåhåhå, så GØY!! Ingenting er mer morsomt enn å lese igjennom gamle skriblerier.. Man føler seg liksom litt mer vel med den man er i dag, plutselig?? ;)

Legg igjen en kommentar

