Hvordan får man en spiseforstyrrelse?

Jeg fikk et spørsmål fra «Hakkespett«,som lurer på hvordan man får en spiseforstyrrelse. Så jeg skriver et eget innlegg på dette siden det kanskje er flere som lurer på dette.

Årsakene for en spiseforstyrrelse kan være veldig sammensatt,og det finnes mange ulike grunner. En modell som er brukt er:

Disponerende faktorer—-> Utløsende faktorer—->Vedlikeholdende faktorer.

Disponerende faktorer kan være personlighet. Det skilles mellom positiv og negativ perfeksjonisme,hvor man ved sf ofte ser den negative. Ved anoreksi kjennetegnes dette ved perfeksjonistiske,tvangspregede og rigide personlighetstrekk,mens ved bulimien er det det impulspregede som er framtredene.  Samhandlingen med foreldre fra man er helt små spiller også inn. Var det trygghet? Rammer? Tilstedeværelse? Kommunikasjon? Atferd? Konflikter? Misbruk? Overvekt i familien kan også være en disponerende faktor.

De fleste som har gått/går til behandling har vel fått spørsmålet om hvordan barndommen var. Det er som regel noe av det første de spør om. For det er jo gjerne sånn at mange har opplevd mange vonde og vanskelig ting i barndommen,som har gjort at de senere utviklet en eller annen form for psykisk lidelse. Traumer kan da bli en disponerende faktor. Seksuelle overgrep. En misbrukt kropp,et barn som har mistet trygge rammer. Bruker maten for å ha noe eget å ha kontroll over. Skade sin egen kropp fordi h*n føler skam og tror at h*n fortjener å ha det vondt.

Andre disponerende faktorer dette som alle opplever og ikke kan la vær å unngå i hverdagen,kroppsfokuseringen,tynnhetsidealet,motstridende krav til kvinnerollen. Krav,press,stress. «Tynn=perfekt» «Tynn=lykke» «Skaff deg lykke,sånn blir du lykkelig» Piss meg i øret. Dårlige måltidsrutiner er en annen faktor…så ja,det kan altså være mange ulike disponerende årsaker bak en sf.

 

Utløsende faktorer kan være:

  • Tap og konflikt
  • Mobbing
  • Sen pubertet
  • Store prestasjonskrav
  • Slanking
  • Endret livsvilkår (flytting..)

Vedlikeholdende faktorer:

  • Psykiske symptomer av underernæring,overspising og renselse.
  • Symptomene har sin «nytte»
  • Sf utløser konflikter innad i en familie. Lidelsen tar over kontrollen.
  • Man blir et problem,og behandles deretter..

Smasher man alle spiseforstyrrede mennesker i verden sammen,så får vi en helsikes stor bolle fylt med årsaker som:

Sære matvaner,dårlig selvtillit,dårlig selvbilde,konflikter,traumer,ytrestyrte faktorer;kroppsideal,tynnhetspress,krav,prestasjoner,evner til å regulere følelser,traumer,familieatferd,slanking,behov,mobbing,hig etter å være perfekte…and so on and so oooooon….

For min egen del var det en diett som gikk til helvete. Har skrevet et eget innlegg om det tidligere her i bloggen,som kan lese HER.

(Kilde: Finn Skårderud,sterk/svak,2000 & «spiseforstyrrelser,en håndbok for foreldre og pårørende,IKS/ROS,1999)

 

 

 

22 tanker om “Hvordan får man en spiseforstyrrelse?

  1. Veldig bra skrevet! Dette er så sammensatt, så jeg forstår veldig godt at det kommer spørsmål om hvordan det er mulig å få en spiseforstyrrelse. Det høres jo sikkert ganske sprøtt ut alt vi holder på med. I alle fall, veldig bra skrevet :-)

  2. Fint innlegg, og som regel er alle psykiske lidelser komplekse. Har vært på nippet å utvikle spiseforstyrrelse, men heldigvis hentet jeg meg inn igjen:)

  3. Supert innlegg!
    For meg var det en evig røre av ALT. Det viktigste jeg fikk ut av å lese om alle årsakene første gang var egentlig at det ikke var min skyld at jeg ble syk (noe jeg trodde i evig lang tid). Og at det kanskje ikke kunne vært unngått når jeg la sammen alt.

    Det med slankingen skremmer meg. Tenk så mange som slanker seg og som kanskje er disponert? Og tenk på alle de med lav selvfølelse???

    Supert innlegg, Laila!!

  4. Fint at du er
    ærlig
    og ikke
    forherliger
    dette
    - det finnes nemlig
    de
    jentene
    som spør slik
    fordi de
    ønsker
    å få spisevegring
    for å bli
    tynnere.
    Hvor får de det fra
    at dette er
    romantisert
    ????

Legg igjen en kommentar

