Feit desember,slank januar?

Jeg er ikke den eneste bloggeren som skriver om dette temaet,og jeg vil garantert ikke bli den siste. Og siden vi også har en del ulike lesere,så velger også jeg å skrive om dette. Jeg har en stund tenkt å skrive om dette temaet,men har bare ikke kommet så langt. (Det er et standar januarinnslag for veldig mange bloggere vil jeg tro…) Jeg kan bl.a henvise til Karianne sitt innlegg.

Hele desember går med til innkjøp av mat,mat og atter mat. I usannsynlige store mengder. Vanvittige mengder.Syke mengder. Det handles inn så en skulle tro at det aldri mer ble muligheter for å handle mat igjen. Hadde man ikke slukt all den maten i løpet av den tiden julen varer,men fordelt det jevnt utover,så hadd mange sikkert hatt mat for et helt år. Helt sykt å tenke på.

Det er sykt at vi i det hele tatt bruker så mye penger på mat. At det være ribbe,pinnekjøtt,kalkun,stek,lutefisk. At det være sjokolade opp og ned i mente,marsipan,sylte,røkt laks,pølser i ulike varianter,julebrød,potetgull,fete sauser,lammerull,julekaker osv osv. Og alt dette skal fortæres på en ukes tid. Hvor ligger egentlig fornuften?

Så kommer januar…da skal alt plutselig være så fordømt sunt. Da skal kroppen renses for all giften den har inntatt. Fettet skal vekk. Ut med ribbe,poteter og fete sauser,inn med fisk,grønnsaker og supper. «Meld deg på treningssenter«,»prøv den og den pillen,den og den dietten/slankekuren» «Alt skal bli så bra igjen,du skal få tilbake den sunne friske kroppen du hadde for 1 1/2 uke siden» Tenk litt over den siste setningen der…Tenk over hva vi gjør mot kroppen vår i løpet av 1 1/2 uke,en så kort tid. (Jeg føkker med kroppen min gjennom hele året,men nå tenker jeg generelt sett,for alle) Hvor sykt er ikke dette? Tenk på alle de feite oppskriftene man fikk i ukeblader og overalt ellers i desember. Nå,1 mnd senere bugner ukebladene og andre medier og butikker over med sunne oppskrifter og forslag.

Tenk over hvor sykt det er at mange bruker de første ukene i desember til å gå ned noen kilo,sånn at de har noe å gå på i jula,for så å sette inn hardstøtet igjen i januar for å gå ned det som er gått opp i jula. Hvor ligger fornuften? Hysteri.

Jeg vet det er sånn hvert år,jeg vet det kommer,likevel klarer jeg ikke la vær å irritere meg grønn over at ukeblader og medier fylles opp av alle disse magiske og smarte måtene å gå ned i vekt på igjen når januar kommer.Vil du ikke opp i vekt,så kan du jo prøve å begrense inntaket i jula. Plager det deg ikke,så trenger du heller ikke gå på alle disse «smarte» tipsene om vektnedgang akkurat i januar.

Gaaaaaaawd. Begynnelsen på januar irriterer meg alltid,og det er ikke til å unngå…i så tilfelle må jeg bli blind.

 

Jeg har spist et sånt godis smykke i jula,og jeg har med med 3 tilbake til Molde. Jeg skeier hvertfall ikke ut,og gjør ikke forskjell på desember og januar.