Bulimisk jul

Nå tenker jeg dere er driiit nysgjerrige på hva som befant seg bak luke nr.10 i kalenderen min. Jo,det skal jeg fortelle dere…

Nå begynner vi å snakke juleting i kalenderen ja…Sånn skal det være. Ikke en weird dude på en hest,eller en hoffnarr. Så i dag var jeg fornøyd.

Men egentlig er jeg ganske sur på,for jeg hadde liksom håpa på at den fine  vinteren vi hadde nå skulle fortsette i samme bane,men neida,i dag måtte det komme plaskregn liksom,for det er så gøy når det plaskregner når vi har masse snø nemlig. Blir skikkelig morsomt å bevege seg ute i helga med andre ord. Kan ikke vente med å plante føttene utenfor døra igjen. Men det er jo noen julegaver som står igjen ennå,så burde jo egentlig sånn sett ha pella ræva meg ut døra i løpet av helga. Så jeg får vel bare trå til i morgen,sånn at hodet med alle skrulletankene i får frisk luft,og bankkortet får svidd seg litt.

For det er jo hysterisk morsomt å bruke opp kontoen på julegaver,sånn at man sitter igjen raka fant når alt er ferdig innkjøpt. Jeg må jo si at det er bra jeg skal hjem til jul,slipper å bekymre meg for maten liksom. Eller,altså,der er det mat hvertfall,så slipper å tenke på at her i huset finnes det ingenting,men klart,samtidig bekymrer maten i jula meg likevel. Som alle de 15 årene forut. Jula er årets verste tid for en med en sf. Altfor mye tilgjenngelig,altfor mange juleselskaper som det må delta’s i. Mat opp og ned i mente. Mat i skuffer og skap. Mat fra man står opp til man legger seg,non stop. (Det er også en ting mammma legger oppi disse godis skålene sine by the way. Non stop altså) Mat meg her,og mat meg der. Ribbe,pinnekjøtt,pølser,potet,sauser,riskrem,is,fruktcoctail,viltkjøtt,lammelår,koldtbord,julekaker,julebrød,røykalaks,hjemmelagede karbonader,eggerøre,sylte,spekemat,fenalår,klementiner,godis,godis,godis,godis,potetgull,risengrynsgrøt,varm sjokolade,pepsi max,colas,julebrus,waldorfsalat,fruktsalat og gudvethvadetikkeer. En bulimisk fest,non stop i over en uke. Man blir matvrak. Vrak. Av mat.

Julen er en ambivalent høytid. Man gleder seg. Man gruer seg. Vil ha jul,vil ikke ha jul. Man vil spise,man vil ikke spise. Maten blir veldig vanskelig i jula. Og det er bare 13 dager igjen.(siden vi nå teknisk sett er inn i 11.desember,men jeg har jo ikke lagt meg ennå,så jeg er jo i 10.desember ennå…) Jeg gleder meg til å reise hjem,gleder meg til å kunne slappe av,nyte dagene,høytiden. Tv-programmene,stemningen. Men matmessig har jeg grudd meg lenge. Sånn er det hvert år. Julen vil aldri bli enkel på det området. Det nytter ikke prøve en gang,sånn som situasjonen min er nå,fordi det er mat tilgjenngelig hele tiden.Det forventes at man skal stappe i seg i jula. Halvparten,om ikke enda mer,av alt julen dreier seg om er maten. Alle snakker om julematen. Jeg gleder meg til julematen,men jeg gruer meg til julematen. Jeg gleder meg som et helvete til maten. Men jeg gruer meg også. Jeg gleder meg som faen til pinnekjøtt,men jeg gruer meg også. Men faen som jeg gleder meg til fri,og å få slappe av.

Men det er 13 dager igjen,så skal prøve å ikke bekymre meg fordervet riktig ennå. Nå skal jeg først nyte helgedagene,ta det rolig,få gjort unna litt mer juleforberedelser. Gaver skal pakkes inn,julekort skal skrives. Mer julepynt skal fram. Mens jeg holder på med disse tingene skal jeg også samtidig prøve og jobbe med oppgaven min. Tankeoppgaven. Hvilke tanker kommer? Hvilke følelser dukker opp? Hvilke handlinger velger jeg? Jeg øver på dette hver dag nå,prøver å fokusere på denne oppgaven. Være oppmerksom. Legge merke til. Kjenne på. Og skrive ned.

Change your thinking,change your world.

Hoho.