Helt normalt

Dere vet,når dere egentlig burde ha lagt dere,men likevel bare utsetter og utsetter det å gå å legge seg for natta,fordi man «skal bare».. Du skipper gjennom alle kanalene,opp og ned,og gjerne en runde til. Du hopper fra fane til fane på pc’n,i håp om at det skal ha skjedd noe nytt i løpet av det halv minuttet du var der sist. Jeg er nettopp sånn,jeg fatter ikke hvorfor jeg vegrer meg for å gå å legge meg,mens jeg på morgenene vegrer meg fra å stå opp av senga. Men når jeg først kommer meg inn under dyna,da tenker jeg:»hvorfor krøp jeg ikke ned her tidligere? Det var jo sykt godt å legge seg»

Nå er jeg på punktet hvor jeg vegrer for å legge meg…selv om jeg har veldig lyst å krype under dyna…men skal bare….spise litt mandler som jeg fant i skapet til mor først..SÅ skal jeg gå..Er det unormalt å sitte å spise mandler kl.01.32 på natta? For min del er det helt normalt,men nå vet jo ikke jeg hva andre anser som normalt da.
Vi mennesker er ganske så rare vesen synes jeg. Hvem avgjør om noe er normalt? Hva skal til for at noe skal kategoriseres som normalt? Vi sier «normalen er…..» Det er forskjell på «normalen»,og på «det er normalt» «Normalen»= de fleste er sånn eller sånn,men det er rom for sånn og sånn også. «Normalt»= det er sånn,ferdig med det.Er det ikke sånn,så er det unormalt.

Men det er en del ting ang. normal jeg har tenk på. Tenk dere om,hvor lett er det ikke å si: «seriøst,synes du de skoene var kule?? Nei,gi meg normale sko da…»
«Jeg vil ha en normal mann…»
«en normal middag…»
«har du ikke noe normal musikk?»
«kan du gi meg et normalt kyss?..»
«han er ikke helt normal…»
Og hva med uttrykket:»det er helt normalt»….eeeh..jahaa?

Normalt sett skulle jeg vel ha ligget i senga nå,og ikke sittet her og gomlet mandler og glana simpsons. For normalt så sover folk på natta,normale folk sovet på natta. Men A-mennesker går tidlig i seng,og kommer seg opp tidlig. Og de kjører da denne «normale» menyen hvor det er normalt å sove fra,la oss si kl.22.00 og utover. Er B-mennesker unormale da,siden vi legger oss senere,og sover lengre?

Du har kjøpt deg en ny kjole,eller et eller annet antrekk. En venn spør:»Hvordan ser kjolen ut da? farge? form?» «Rød,sånn halv-lang,til knærne,helt normal egentlig….»

Vi mennesker er flinke til å kategorisere,alt som ikke følger malen fullt og helt,er ikke normal..en ripe feil,og det havner på det unormale. Jeg lurer på hvem som skrev fasiten på «det perfekte menneske og dets atferd» fordi det må jo finnes mene jeg,siden vi så altfor ofte å skille mellom *normalt* og *unormalt*

Jeg vil helst være unormal om jeg kan velge.

One thought on “Helt normalt

  1. men hva er normal og hva er unormal? Alle har jo sine meninger og de fleste er nok ulike. Det som er normalt for noen er unormalt for andre..så om du vil være unormal så kanskje du er normal i andre sine øyner :-))
    Lol..ble bare rot dette ifra meg
    Klems

Legg igjen en kommentar

