Barndåp

I morges var der bare å velte seg ut av senga og hoppe i dusjen før jeg fikk gnukket søvnen ut av øynene,og komme seg inn i kjolen. I dag stod det barndåp på menyen. Mitt lille tantebarn Aron skulle få vievann skvetta på hodet.

Han hylte og skrek og kunne vekket gud og enhver mann når han skjønte at han skulle opp på scenen og få de edle dråpene i hodet. Jeg skjønner han godt,han likte nok ikke å måtte oppholde seg der i en ren evighete,i en kirke så kald at man frøys gjennom marg og ben. Attpåtil skulle han få disse kalde vievann skvettene på hodet. Han viste hvertfall hele forsamlingen hva han mente,og han overdøvet selv presten. Men døpt ble han.

Å ha barndåp midt i en høytid tærer på nervene,for da er gudstjenesten er langt som et år,og enda lengre blir den når man fryser og skjelver så man aldri tror man skal få varmen i seg igjen. Etter langt om lenge tok det endelig slutt,og da var det å traske seg oppover mot dit vi skulle spise oss god og fet. Det blåste selvsagt ute,så selv om sola skinte,så frøys jeg rævshiten av meg. Endelig inne i hus,så var det å parkere seg foran en varmovn for å prøve å tine seg opp litt. Jeg fikk til og med vrengt av meg jakken for en stakket stund,før det var en hel bunch som kom å påstod at det var himla varmt der inne. Alle vinduer ble satt på vidt gap,og ovnene slått av,og dermed kom jakken min på igjen. Her skulle vi ikke få holde varmen nei. Jeg angra på at jeg ikke tok med meg hansker,da hadde jeg kanskje klart å holde hendene såpass varme at jeg ikke trengte skjelve sånn bestikke smalt mot fatet da jeg prøvde spise.

Baccalao,kransekake,opp-ned kake,ostekake,sjokoladekake,verdens beste,gulrotkake…ned det gikk og opp det kom. Prate prate,knipse bilder,prate mer,drikke kaffe,drikke brus,mer kake,mer prat. Jeg begynte å bli skikkelig rastløs mot slutten,så da kastet jeg meg over kopper og fat for å få det ned på kjøkkenet. Opp og ned,opp og ned,et utall ganger,og da først fikk jeg varmen i meg. Jeg kunne til og med vrenge av meg jakken igjen. Og jeg holdt varmen,så jeg gikk hjem etter at vi var ferdig der nede. Det var sykt godt å komme hjem og få vrenge av seg kjole,og ikke minst sko. Det tærer litt på føttene å traske i støvletter med høye hæler på i 6-7 timer. joggebuksa kom på,og så var det å slenge ræva oppi sofaen og bare slappe av. Lese litt,spise litt mer baccalao og kake,bort med det,drikke litt kaffe og brus. Si ha det bra til Stian som skulle reise hjem. Skravle mer,spise litt til,få det ut,se litt tv,så benke seg foran pc’n. Phuh.

Her har 3 av 4 søsken samla seg…bruttern med sin Ace Ventura sveis,som han tydeligvis finner kul….meg og den yngste lillesøstra mi (den stolte mor,min eldste lillesøster er opptatt med andre gjester,og takker for gaver)

Det har vært en lang men fin dag. Og å få bruke de siste timene av kvelden på å kose med mitt nydøpte tantebarn var bare superherlig. Og mitt andre tantebarn,Ronja,på 4 løp rundt og herjet med tanter og onkler,og lo sin herlig latter i hele rommet. To flotte små troll som jeg er så glad i.
I morgen reiser de tilbake til Ski,og jeg savner dem allerede,før de drar.

Gåturen min er gjennomført (gikk til og fra kirken),jeg har nå spist en liten skål all bran,et lite stykke gulrotkake og et lite stykke eplekake og sitter med et glass solo. Thats to keep :) Akkurat nå gir jeg faen,og viser sf fingeren. Up yours!

Muttern har starta sagbruket (hun snorker),pappa sitter henslengt på sofaen og ser tv uten lyd..(ikke at det spilt noen rolle om lyden var på heller da,for hørselen er blitt nedsatt med årene,men han vil ikke høre noe snakk om høreapparat)
Alle søskenene er i seng,likeledes tantebarna. Og nå er det min tur også. Pusse tann,slippe løs blæra og komme seg under dyna og lese videre på Isfolket.

Helt på tampen her slenger jeg med et par bilder av den nyklipte sveisen.(ikke se på fargen som er utvannet,og mer eller mindre klippet bort,skal farge det på nytt igjen,sånn at det ikke ser helt mongo ut)
God natt.

One thought on “Barndåp

  1. Så koselig :-)
    Jeg såg bildene på fjesboka..utrolig sjønn liten baby som ble døypt. Rart å tenke på at vi alle har vært så små enn gang. Du var kjempefin på håret..frisk farge nå som det er vår :-)

Legg igjen en kommentar

