Reality bites

Dagen blir lang når humøret er på bunnen.Sover lenge,ser på klokka,snur seg rundt og sover videre. Våkner igjen litt senere,ser på klokka,det er blitt langt på dag. Vurderer å stå opp,men har ikke noe spesielt å stå opp etter,for egentlig spiller det ingen rolle om man ligger i senga og sturer,eller om man sitter i sofaen. Noen av de første tankene som melder seg er selvsagt mat,hva skal jeg spise?Når?Hvor mye? Først av alt må jeg ta medisinene mine,og la dem virke i hvertfall 2 timer før jeg kan sette igang dagens gjerninger. 2 lange timer. Jeg setter på en maskin med klær,leser en bok,ramler ut et par ganger,ser på klokka,begynner å bli rastløs,kroppen er klar for å sette igang,men jeg må vente.

Jeg kikker ut av vinduet,sjekker været,for å konstaterer at det striregner i dag også. Men så lenge jeg trengte snus,så måtte jeg ned uansett vær.Pakke seg inn og komme seg ned.Handle sbus,og selvsagt potetgull og noen øl.

Vel hjemme blir det å mekke sammen noe av det man har i skapet,for når jeg stod nede på butikken kjøpte jeg ikke med meg noe mat.Det er veldig ofte at jeg går rundt i sirkel når jeg i butikken,hyllene som farer forbi,øynene som søker og søker,men klarer ikke helt å få øye på de vil,det de er på leting etter. Alt frister. Ingenting frister. Gråten i halsen,og en følelse av oppgitthet fordi tankene er så sterke.Det hender veldig ofte at jeg går rundt i en butikk med gråten i halsen,resignert,fordi jeg vet at jeg ikke slipper unna denne gangen heller…

Jeg fikk mekka sammen masse ris,karbonadekaker,og løk med sur-søt saus. Jeg tvang ned 2 store porsjoner før jeg ga etter og gikk for å få det ut igjen,før magen truet med å sprekke. En salig blanding av ferdig tygd mat,halvveis tygd mat,spytt,slim,snørr og tårer. Hjertebank,tung pust,hovne øyne,svimmelhet..Vaske og tørke vekk alle spor,inn for å sette til livs siste porsjon med middagen,litt sjokolade og 2 store porsjoner havregryn og melk,magen truer igjen etterhvert med å sprenge og gir ordre om at det er på høy tid å kvitte seg med det. Inn på badet,samme regla en gang til…Det tar på,og energinivået tappes i et enormt tempo..
(Det skal da liksom stå: sprengfull mage,klar for å kaste opp på det første bildet der..haha)
Jeg klarer ikke å se så stor forskjell på disse bildene,men jeg kjenner forskjellen,og jeg ser forskjellen i tallene som vekta viser. 2 kg forskjell.

Jeg er nå inn i min 3 runde for kvelden,jeg har spist opp en 200 gr plate melkesjokolade på null komma niks,jeg er allered halvveis ned i den 500 gr potetgullposen,og jeg tenkte jeg skulle lage meg 2 burgere i samme slengen. Jeg er sår i munnen etter saltet,jeg er kvalm av alt fettet potetgullet inneholder,men det stopper meg ikke. Kroppen min skriker etter salt,til alle døgnets tider,og når jeg først setter igang å spise potetgull,så klarer jeg ikke stoppe.

2 stk hamburgere venter på å bli ferdigpreparert,og jeg melder meg til tjeneste.
Ute har det begynt å snø igjen…

I wanna dance my life away…

 

8 thoughts on “Reality bites

  1. Kjære kjære deg!

    Om jeg bare kunne gi deg nøkkelen for å bli fri spiseforstyrrelsen… Kjenner meg så igjen.
    Du kjemper litt av en kamp, takk for at du deler.

    Beunderer deg!

  2. Sv:

    Jeg tror nok mange som sliter med dette, eller annen spiseforstyrrelse uansett skammer seg litt.

    Jeg skammer meg mye, fordi jeg ikke har kontroll over maten. Jeg vet jeg burde spise annerledes, for å prøve å gå ned i vekt igjen. Men det klarer jeg ikke, og det skjemmes jeg over.

    Men ja, SF blir jo ofte forbundet med syltynne jenter eller gutter, og ikke de som feks er for tykk.

    Jeg følte tiden var inne for å skrive litt om dette. Selv om jeg ikke har snakket så mye om dette i behandling. På en måte føles det tryggere å skrive om det på bloggen, enn å snakke om det i behandling.. :/

  3. Hva tror du,Laila,hadde skjedd hvis mennesker med bulimi hadde fått dette tilbudet:
    Dere får to måneders opphold på et avsidsliggende sted på fjellet der det ikke er tilgang til butikker. På morgenen serveres det en porsjon havregrøt,senere en porsjon kylling eller fisk med grønnsaker,og utpå ettermdiddagen en porsjon frukt. Kakao,kaffe og te kan dere drikke så mye dere ønsker. Om dere vil spise den maten som serveres eller kvitte dere med den,bestemmer dere selv, men dere får ikke mer.
    Aktiviteter er kanopadling, ridning,rappellering, turer og andre fysiske aktiviteter. Bulemikerne deles f.eks. i grupper på fem, og hver gruppe får en egen coach som de kan henvende seg til hvis de får problemer. Ville du ha tatt imot et slikt tilbud?

  4. liljen: jeg forstår hva du mener,temaet mat/kropp har vært ganske så tabulagt i mange år,og dermed har mange lett for å føle skam.Jeg har gjort det selv og,og enkelte ganger ennå kan jeg føle på det,men så tenker jeg at hallo,det er meg som person,det er sånn situasjonen min er,så da velger jeg heller å snakke åpent om det.

    Jeg synes du er tøff som står fram om det i bloggen din,og kanskje du nå klarer å snakke med psyk. om det? ;)

    Jorunn: jeg har tenkt den tankene mange ganger selv,å kunne oppholdt meg på en plass uten tilgang til butikk,tingen er bare det at med et sånt opplegg som du skriver om over her hadde fått sf til å juble tror jeg.Fordi det er få måltider,som lett kommer opp igjen,og jeg kan utrette aktiviteter samtidig,vekten vil gå ned…Jeg sier ikke dette for å provosere,på ingen måte,men det er sånn sf opererer.Den har et hardt grep,og selv om man flytter på seg,til f.eks sånt sted,så er fortsatt tankegangen der..see?

  5. Du er sterk. Nå fikk jeg lyst på en burger..uhm..
    Jeg synes du er så flink til å beskrive hvordan du har det. Skulle så gjerne ha hjulpet deg til å legge sf på hyllen, men det er nok ikke så lett som jeg vil ha det til. Stay strong girl :-)

  6. Men,Laila,det problemet du nevner kan en vel gjøre noe med ved at porsjonene med mat økes avhengig av aktivitetsnivå ev.ved at de mest aktive får et ekstra måltid?
    Selv om vekten kanskje ikke går opp gjennom et slikt opphold,vil jo kroppen få det langt bedre likevel. En får kontroll på at den tilføres de riktige næringsstoffene,og den slipper den store belastnigen det er å kvitte seg med maten etter måltidene.

Legg igjen en kommentar

